TMM sensor en Ondersteuning

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 29 mar 2019, 12:11 De balk beweegt van rechts naar links ( :bn: ???) maar hoe ik die balk moet lezen, daar ben ik nog niet voor de volle 100% achter. Als je aanzet, dan zie je dat de balk beweegt (groter/kleiner wordt). Soms wordt de balk in zijn geheel rood, ook als de uitslag niet maximaal is.
Dit is handig omdat... ehh.. nou... ehh... :mrgreen:
Ze zullen er vast en zeker een idee bij hebben gehad, maar mij is de logica ook ontgaan.
Henry schreef: 29 mar 2019, 12:11 Helaas dus niks over het rood worden van de balk. ...
Dit is het punt waar ik helaas moet afhaken: ik heb veel te weinig met Stromers in het algemeen en specifieker Stromers met OMNI-C gereden om hier inhoudelijk aan bij te kunnen dragen.
Op zich is er wel wat mee te experimenteren, door te kijken of het op een warme dag eerder rood wordt dan op een koude, of het aan het begin van de rit anders is dan na 10 minuten (zeker bij harde wind tegen), etc. Wellicht dat je het ook aan je FM kunt vragen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Henry schreef: 29 mar 2019, 12:11 De balk beweegt van rechts naar links ( :bn: ???) maar hoe ik die balk moet lezen, daar ben ik nog niet voor de volle 100% achter. Als je aanzet, dan zie je dat de balk beweegt (groter/kleiner wordt). Soms wordt de balk in zijn geheel rood, ook als de uitslag niet maximaal is.
Als de balk rood wordt zit hij op het maximum.
Let wel op dat maximum is niet tot aan de volledig andere kant van het scherm!
Er zit namelijk eerst nog een kleiner balkje voor dat aangeeft hoeveel recup er wordt toegepast bij het remmen.
Wanneer je remt zal je dat balkje van links naar rechts zien uitslaan.

Mijn MS Paint kunsten hieronder maken het hopelijk wat duidelijker...
Zwart is recup, rood ondersteuning.

Afbeelding
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Gewoon maar gelijk de FM gebeld, maar die wist niet veel meer te vertellen dan dat wij hier al wisten. Over de Recup heeft hij niet eens gesproken (en dat neem ik hem ook niet kwalijk).
Het feit of de balk wel of niet rood wordt en de snelheid waarin hij rood wordt, wordt óók bepaald door de instelling in het menu. Als je hebt ingesteld dat je "het maximale uit de motor wilt halen", dus een maximaal koppel wenst, dan zal die balk eerder rood kleuren dan wanneer je hebt aangegeven zelf meer ondersteuning wilt leveren.

De vraag die ik heb: is het wel of niet rood worden van de balk een indicatie voor een juiste werking van de TMM sensor of kun je die conclusie niet trekken?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Het niet rood worden of amper naar links uitslaan van deze balk kan denk ik wel een indicatie zijn van een probleem.
Indien de gevoeligheid hoog genoeg staat en je in stand 3 rijdt hoort deze toch vrij vlot naar links uit te slaan en met genoeg kracht op de pedalen ook rood te worden.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb naar aanleiding van dit topic voor het eerst alle sensoren op maximaal gezet. W a t e e n P O W E R.
Binnen no-time had ik de balk in het rood (en niet zo'n klein beetje rood: dieprood) en de balk sloeg maximaal uit. Maximaal is inderdaad wat JeroenDG eerder heeft aangegeven: niet over de volle breedte, maar over driekwart van de breedte. Het meest linker deel is volgens JeroenDG gereserveerd voor de Recup (deze had ik niet geactiveerd, maar ga ik zeker nog een keer doen om ook dat deel van de balk te zien bewegen). Het kijken naar de OMNI bij dit soort testjes is trouwens niet zonder gevaren....

Dus... (sorry Stromeur, de volgorde is iets anders)
1. Sensor reinigen (ook al maakt dat wellicht niks uit, maar is dat meer voor je eigen gemoedsrust en een schone fiets is geen straf om naar te kijken)
2. Aanhaalmoment achter-as controleren (uit mijn hoofd: 25 NM)
3. Sensor kalibreren via de OMNI display

De TMM-sensor goed werkt als:
- de spanning in het service menu een juiste waarde aangeeft (even bij je model opzoeken welke waarde dat moet zijn),
- de spanningsbalk in het scherm van de OMNI voldoende uitslaat en bij een kleuren-OMNI in een rode kleur verandert,
- de fiets bij een rode balk flink uit de startblokken schiet.

Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je nog de sensor resetten via het service menu.
Als dat niet werkt, dan de dealer raadplegen. Dit laatste kun je ook onmiddelijk doen in geval van "twee linker handen" of als je gewoon niet van sleutelen houd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Vandaag even mijn Stromer bij de FM achtergelaten. Gisteren afgesproken dat ik dan een leenfiets mee zou krijgen en zij ervoor zouden zorgen dat mijn fiets ook uit de startblokken zou gaan.

TMM sensor is dus vervangen en het resultaat mag er zijn. Wat de leenfiets deed, deed mij fiets nu ook. Net wat Henry hierboven schreef POWERRR.

Mijn hele terugreis vaak en lang boven de 43/44 gereden en de balk zien bewegen. Ik heb hem even in het rood gezien maar daarna niet veel meer opgelet.

Mijn fiets begint steeds meer die eigenschappen te krijgen die ik wens.

Toch weer goede service verleend door de FM. :ay

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Checklist
✔︎ Sensor reinigen => nieuwe TMM-sensor geplaatst
✔︎ Aanhaalmoment achter-as (25 NM) => door FM gemonteerd
👁 Waarde van de sensorspanning in het service-menu
✔︎ Spanningsbalk slaat regelmatig rood uit.
✔︎ Stromer schiet uit de startblokken en weet het hoge tempo ook vast te houden.

Correctieve acties
1. Sensor kalibreren via de OMNI display.
2. Sensor resetten via het service menu.
3. De dealer raadplegen.



Lamkram (Mark), nu je zo tevreden bent over het resultaat van de herstelactie van de FM, ben ik eigenlijk benieuwd naar de waarde is van de sensorspanning in het servicemenu van je ST5. Wil je die sensorspanning even opzoeken en hier met ons delen?

Ik ga er vanuit dat de FM het achterwiel met het juiste aanhaalmoment (25NM) heeft vastgezet. Je zou dit voor ons nog kunnen controleren door jouw momentsleutel, ingesteld op 25NM, er even tegenaan te houden, maar als je dit liever niet doet, dan snap ik dat ook. Het geeft je aan de andere kant wel een reden om de nieuwe T70 te gebruiken.
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Bij mij wordt de balk 3/4 rood bij het "optrekken" en bij "volgebak" en bie. tegenwind aanzetten etc. ik heb recup op ca.75% aanstaan zogauw ik een van de twee remhandel aantip remt de fiets al op de motor af als ik remhandel loslaat bolt de fiets gewoon uit.
Sensorwaarde bij mij ook rond de 1
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Henry schreef: 30 mar 2019, 09:32 Checklist
✔︎ Sensor reinigen => nieuwe TMM-sensor geplaatst
✔︎ Aanhaalmoment achter-as (25 NM) => door FM gemonteerd
👁 Waarde van de sensorspanning in het service-menu
✔︎ Spanningsbalk slaat regelmatig rood uit.
✔︎ Stromer schiet uit de startblokken en weet het hoge tempo ook vast te houden.

Correctieve acties
1. Sensor kalibreren via de OMNI display.
2. Sensor resetten via het service menu.
3. De dealer raadplegen.



Lamkram (Mark), nu je zo tevreden bent over het resultaat van de herstelactie van de FM, ben ik eigenlijk benieuwd naar de waarde is van de sensorspanning in het servicemenu van je ST5. Wil je die sensorspanning even opzoeken en hier met ons delen?

Ik ga er vanuit dat de FM het achterwiel met het juiste aanhaalmoment (25NM) heeft vastgezet. Je zou dit voor ons nog kunnen controleren door jouw momentsleutel, ingesteld op 25NM, er even tegenaan te houden, maar als je dit liever niet doet, dan snap ik dat ook. Het geeft je aan de andere kant wel een reden om de nieuwe T70 te gebruiken.
Sorry voor mijn late reactie, bericht was door de mazen van mijn slechte net geglipt.

Direct even een foto gemaakt van de sensor waarden:
4A9C4C44-706C-4A44-8447-2419FAF95124.jpeg
4A9C4C44-706C-4A44-8447-2419FAF95124.jpeg (737.44 KiB) 4983 keer bekeken
Het koppel ga ik even niet controleren, dat doe ik wel wanneer ik het achterwiel er een keer uit ga halen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lamkram, dank voor de info.
Vooralsnog klopt de checklist.

Checklist
✔︎ Sensor reinigen => nieuwe TMM-sensor geplaatst
✔︎ Aanhaalmoment achter-as (25 NM) => door FM gemonteerd
✔︎ Waarde van de sensorspanning in het service-menu tussen de 0.5 en de 1.5
✔︎ Spanningsbalk slaat regelmatig rood uit.
✔︎ Stromer schiet uit de startblokken en weet het hoge tempo ook vast te houden.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie