Reparatie, rammel verwijderen 245W lader

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Omdat de 245W lader volgens de berichten niet of slecht leverbaar is heb ik zojuist de rammel verwijderd uit de lader. Voordat de stoppen eruit knallen wegens rondslingerende schroeven tussen de componenten waar spanning op staat, ben ik dat liever voor. Dit forum is tevens getuige van deze "vakkundige" modificatie heden. Ik heb tenslotte binnen de garantie ook de plicht om ergere schade te voorkomen. :aq
Oorzaak rammel: de abominabele kwaliteit van de kunststof i.c.m. te korte inschroeflengte i.c.m. te dikke parkertjes. Ofwel, het is waardeloos gemaakt en gaat te snel kapot.
Oplossing: verwijder de 4 rubberen voetjes en draai eronder de 4 parkers eruit met een PH2 schroevendraaier. Als je het bovendeksel verwijdert en alle 3 bevestigingen van het printplaatje zijn kapot dan kan het deksel er meteen af. Zo niet dan aan de zijkant 1 M3 schroef van een zwart kabeltje op een metalen koelblok verwijderen en de stekker op de printplaat aan de uiteinden inknijpen en de stekker eruit trekken door voorzichtig te wrikken
*
IMG_5597.JPG
IMG_5597.JPG (105.44 KiB) 3745 keer bekeken
In de deksel zit de printplaat met 3 schroeven vast. Het plastic om de schroeven zal gescheurd zijn / omwijd zijn gebarsten. Boor eerst met metaalboor 3 mm in het midden van de resten een gat vanuit de binnenkant deksel naar buiten. Vervolgens "dremel" je alles vlak, gelijk met de deksel.
Vastzetten printplaat: je hebt nodig: 3 x schroef M3x12 (schroef met zaagsnede o.i.d.), 9x moer M3, 3x onderlegring. Zonder deze ringen kan het ook.
Steek vanaf de buitenkant 1 schroef voor het geboorde gat, monteer aan de binnenkant eerst 1 onderlegring en vervolgens 2 M3 moeren die je na elkaar vastzet. Herhaal voorgaande bij de andere gaten.
*
IMG_5598.JPG
IMG_5598.JPG (101.97 KiB) 3745 keer bekeken
Monteer de printplaat over de 3 schroeven en monteer als laatste de 3 resterende moeren. Het mooiste is het als je deze 3 laatste moeren borgt met een klein druppeltje Loctite 241. Een klein beetje nagellak of secondenlijm kan ook. Op bovenstaande foto heb ik het stukje kunststof van de schroef door de print verwijderd en teruggeplaatst met secondenlijm.
*
IMG_5599.JPG
IMG_5599.JPG (112.38 KiB) 3745 keer bekeken
Monteer het deksel in omgekeerde volgorde door eerste de stekker op de print te monteren en daarna de zwarte draad op het metalen koelblok vast te zetten. Als laatste de 4 parkers monteren en de rubberen voetjes terugplakken. Klaar!
*
IMG_5601.JPG
IMG_5601.JPG (87.33 KiB) 3745 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Tataa easy does it 💪🏻
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Eén aandachtspuntje: je moet eigenlijk wel een kunststof ringetje onder en boven de print zetten, zodat de metalen moertjes geen contact kunnen maken met de printbanen!
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik snap 'm, Dat hadden de Taiwanezen ook horen te doen met de originele parkers. Bij een goed printontwerp lopen geen sporen onder de schroeven. De ringetjes zal ik ergens uit moeten knippen want ringetjes voor TO220 diodes heb ik wel. Die zijn zo dik dat de 12mm lange boutjes weer te kort zijn en de moer er met 1,5 gang op gaat. Beetje wet op behoud van ellende. Beter zou dan ook zijn de laatste moer een zelfborgende te nemen, dan heb je geen Loctite nodig. Boutjes van M3x16 gebruiken.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Als je de koppies verzinkt heb je paar slagen extra voor de ringetjes. Ik heb er druppie lijm op gedaan gaat het ook nergens heen.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Volgens mij zijn hier op dit forum ook al twee andere oplossingen te vinden.
Eerlijk gezegd vind ik deze oplossing, vanwege het boren van gaten door de omhuizing, minder fraai.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Als je zo vriendelijk wilt zijn die twee andere oplossingen in dit draadje te vermelden dan staat alles bij elkaar en kunnen de lezers kiezen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik zal eens kijken of ik ze nog kan vinden:”. Ik kan ee in ieder geval nr 1: De oplossing van Martin Rookie.

De andere oplossing was volgens mij van Lamkram, maar heb ik nog niet kunnen vinden
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ah die
https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f ... out#p50966
Lamkram schreef: 26 feb 2019, 17:18 Dat wat in het topic hierboven beschreven staat heb ik ook gehad. Schroeven los op onverklaarbare wijze. Ik heb de lader opengemaakt schroefjes eruit gehaald en ook het plastic wat kapot was gegaan. Ik heb hierna kleine stukjes rondhout genomen en deze`e met een lijmpistool vast geplakt en vervolgens de printplaat vast geplakt op het rondhout. Zit al een half jaar zo en nooit meer een probleem geweest. Dit is kennelijk wel een zwakke plek van deze lader.

Groet Mark
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Henry schreef: 27 mar 2019, 23:02 Volgens mij zijn hier op dit forum ook al twee andere oplossingen te vinden.
Eerlijk gezegd vind ik deze oplossing, vanwege het boren van gaten door de omhuizing, minder fraai.
Het scheelt al een hoop als je andere boutjes toepast, bijvoorbeeld:
slotbout_zwart.JPG
slotbout_zwart.JPG (14.76 KiB) 3632 keer bekeken
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Plaats reactie