De newton (symbool N) is de SI-eenheid van kracht. De eenheid newton is gedefinieerd als de kracht die een massa van 1 kilogram een versnelling van 1 m/s² geeft.
Ik heb geen idee hoeveel kracht je zelf toevoegt. Ik weet wel dat als er iets mis is met de ondersteuning, iedereen het heeft over het gevoel alsof er een olifant aan de bagagedrager hangt.
Niet iedereen heeft de trapsensor, koppel en beweeglijkheid op dezelfde waarde gezet. Degene die iets meer fietsgevoel wil hebben bij het Stromeren, zet die waarde lager. De waarden ingesteld bij Sensoren (Trapsensor en Remsensor) gelden voor alle standen, de waarden ingesteld bij de onderdelen van Motor Tuning (Snelheid, Koppel en Beweeglijkheid) gelden voor stand 2.
Trapsensor gevoeligheid
Dat klopt. Ik volg je redenering maar heb 1 opmerking :
F = m x a
F = de kracht
m = de massa in kg
a = de versnelling in m/s² --> op aarde is dat 9,81 m/s² of 9,81 N/kg.
Op aarde geeft dit : F = massa in kg x 9,81 N/kg --> kg mag je schrappen en N blijft over. F = massa x 9,81 en de eenheid is N.
Waar ik de fout maakte.
Ik heb de fout gemaakt met mijn Nm/s². Zag dat er iets mis wat maar zag mijn eigen fout niet. Jou correctie deed bij mij de lamp branden en zag ik mijn eigen fout. Het is kgm/s² en niet Nm/s². Mijn excuses voor mijn DOMME vraag over de versnelling maar dat leidde tot het inzicht waar ik fout zat., waarvoor dank.
Nen Henry is juist: 1 N = 1 kg.m/s²
Neen, niet juist. De eenheid van koppel is Nm, niet N. Een koppel van 20 Nm is dus 20N met een krachtarm van 1m. De trapas van een fiets is maar 175 of 185 mm lang. Je moet dus iets meer dan 10kg kracht zetten om een koppel van 20Nm te maken.Mijn initiële vraag was dat 20N of 2kg kracht best wel weinig is, wie trapt er niet meer dan 2kg. En toch is het juist.
Niet veel? Neem eens een zak suiker in iedere hand, en hou je armen horizontaal
Betreft de impact van trapfrequentie op verbruik: aangezien de sensor geen koppelsensor is maar zuiver de kracht op de ketting meet, heeft bij gelijke snelheid de cadans wel een impact. Maar ik blijf erbij dat die erg klein is: ik heb zelf de berekening eens uitgevoerd:
Indien je met een cadans van 80 rpm en 20 Nm rijdt, en terugschakelt naar een lagere versnelling en daardoor een cadans van 90 rpm gaat rijden, dan moet je een koppel van 19,5 Nm trappen op die hogere cadans om even snel te blijven rijden (want dan is het totale vermogen van fietser + motor hetzelfde). Dat is een verschil van 10 Watt per uur, terwijl mijn fiets ongeveer 400 Watt per uur verbruikt (13Wh/km x 37 km/h). Dus niet verwaarloosbaar, maar niet significant.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Ik sprak over een kracht van 20N of 2kg en niet over koppel/draaimoment in Nm. De hefboom heb ik bewust weggelaten. Jou 10kg klopt maar enkel op het moment dat je crank horizontaal staat, dat gebeurt 2x/omw wanneer de loodlijn tussen trapper en trapas (=hefboom) effectief (175 of 185 mm) max is. Op elk ander moment is de afstand (en dus hefboom) kleiner. Als je trapper loodrecht boven of onder je trapas staat mag je (loodrecht) zoveel kracht uitoefenen als je wil , je genereert geen draaimoment omdat je hefboom 0 is, ondanks de lengte van je crank.Tomasj schreef: ↑24 mar 2019, 19:01Nen Henry is juist: 1 N = 1 kg.m/s²Neen, niet juist. De eenheid van koppel is Nm, niet N. Een koppel van 20 Nm is dus 20N met een krachtarm van 1m. De trapas van een fiets is maar 175 of 185 mm lang. Je moet dus iets meer dan 10kg kracht zetten om een koppel van 20N, m te maken.Mijn initiële vraag was dat 20N of 2kg kracht best wel weinig is, wie trapt er niet meer dan 2kg. En toch is het juist.
Als je alles in rekening brengt komt de kracht op (ongeveer) 33kg/trapper/omw (voor 150W @ cadans 70) met een crank van 175mm voor een draaimoment van 20Nm. 2x 33 kg/omw of 66kg is een pak meer dan ruim 10kg.
Uiteraard kan ik ook fout zijn, Henry heeft dat al bewezen . Dan hoor ik het graag en samen komen we er wel uit.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Maar lijkt me wel onjuist. Hoe meet een Stromer dan de snelheid?
Volgens mij heeft een Stromer wel degelijk een rotatiesensor, alleen zit deze in de motor. Je kunt er dus niet bij en je kunt er geen makkelijke trucjes mee uithalen zoals een frequentiedeler erop om hem op te voeren, maar hij is er wel
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Hoe wat dan wel zit? Binnenin de motor zit een sensor die een omwenteling meet. Dit signaal wordt via de CAN bus naar de controller gestuurd en wordt gebruikt om:
- motor te begrenzen
- snelheid op display te tonen
- evt het regelalgoritme voor motorvermogen van extra input te voorzien
Dat laatste is een vermoeden van mij. In mijn fiets is namelijk het regelalgoritme super simpel: je eigen vermogen wordt versterkt met een vaste factor* zodat je sneller gaat. Bij Stromer gebeurt ook zoiets, maar ik heb het vermoeden dat de ST2 en hoger bij hogere snelheden een iets grotere versterking gebruiken dan bij lagere snelheden. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker 45 km/h kunt blijven volhouden met wind tegen tov de ST1(x) en bijvoorbeeld mijn fiets.
*) maar wel per ondersteuningsstand een andere factor om precies te zijn
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]