Trapsensor gevoeligheid

pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Weet je zeker dat er een snelheidssensor aan de CAN-bus hangt?

Ik vermoed dat er een Hall-sensor (magneetveldsensor) of encoder in de motor zit om de hoek te meten. Deze hoek heeft de controller nodig om de commutatie-hoek voor de 3-fasen motor te bepalen. De snelheid kan de controller afleiden uit de hoeksnelheid. Er is dus geen aparte ‘snelheidsensor’ nodig. Via CAN-bus zou denk ik te traag zijn voor de commutatie-hoek.

Uitleg commutatie:
https://www.tecnotion.com/applications/commutation.html
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Controller bepaald de frequentie en frequentie bepaald het toerental en dus snelheid. De spanning en stroom bepalen het koppel en samen met het toerental het vermogen.
De controller kan op 2 manieren erachter komen wanneer hij de fasen (en dus de frequentie) moet aansturen :
1) met hall sensoren
2) door te kijken wanneer de magneten pulsen opwekken in de spoelen (sensorless)
2 is iets minder efficient maar wel een veel eenvoudigere manier van aansturen en er kan minder fout gaan. Met hall sensoren heb je er 3 nodig, 1tje/fase. Als er 1 een fout signaal geeft stopt de controller er mee. Om te weten welke methode Stromer gebruikt moet je naar je motorkabel stekker kijken. 3 pennen (+ evt 2 voor temp)= sensorless, 3 pennen en 5 dunne pennen (+ evt 2 voor temp) is met hall sensoren.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

pvg schreef: 25 mar 2019, 21:47 Weet je zeker dat er een snelheidssensor aan de CAN-bus hangt?

Ik vermoed dat er een Hall-sensor (magneetveldsensor) of encoder in de motor zit om de hoek te meten. Deze hoek heeft de controller nodig om de commutatie-hoek voor de 3-fasen motor te bepalen. De snelheid kan de controller afleiden uit de hoeksnelheid. Er is dus geen aparte ‘snelheidsensor’ nodig. Via CAN-bus zou denk ik te traag zijn voor de commutatie-hoek.

Uitleg commutatie:
https://www.tecnotion.com/applications/commutation.html
Een Hall-sensor of encoder is uiteindelijk een wat nauwkeurigere rotatiesensor (in graden ipv hele omwentelingen). Ik weet niet zeker of de data daarvan via de CAN bus gaan, ik weet niet wat voor bedrading er allemaal van de controller naar de motor gaat bij jullie.
Bij mij zit er alleen een +, - en CAN bus aansluiting, maar bij mij zit de controller in de motor ingebouwd.

CAN-bus te traag? Weet ik niet. Als je 45 km/h rijdt dan is je snelheid 12,5 m/s. De omtrek van mijn wiel is dik 2 meter, dus maakt mijn wiel 6 omwentelingen per seconde. Met een CAN bus op 1 Mb/s kan je 16666 bits per rotatie versturen. Nu heb je best wat protocol overhead, maar toch...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 25 mar 2019, 21:54 Controller bepaald de frequentie en frequentie bepaald het toerental en dus snelheid. De spanning en stroom bepalen het koppel en samen met het toerental het vermogen.
Ah, dus het systeem meet het toerental niet maar bepaalt juist het toerental. Dan is er inderdaad niet perse een rotatiesensor :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zit sowieso een Hall-sensor in de motor. Wat-ie doet weet ik niet, maar ik ken zijn aanwezigheid omdat ik van één eigenaar weet dat die sensor eens stuk is gegaan (motor vervangen onder garantie, ja... weer de hele motor, maar dat terzijde).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 25 mar 2019, 22:06
Jins schreef: 25 mar 2019, 21:54 Controller bepaald de frequentie en frequentie bepaald het toerental en dus snelheid. De spanning en stroom bepalen het koppel en samen met het toerental het vermogen.
Ah, dus het systeem meet het toerental niet maar bepaalt juist het toerental. Dan is er inderdaad niet perse een rotatiesensor :cool2:
Het systeem moet enkel bepalen wanneer welke fase moet aangestuurd worden. De "wanneer" is dus de frequentie. De controller op mijn DIY kan beide (hall en sensorless). Na een gebakken hall sensor rijd ik sensorless. Had geen zin de motor uit elkaar te halen om een sensor te vervangen, ook omdat het sensorless perfect werkt. Buiten 5 draden minder niets moeten aanpassen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

O ja, 1 nadeel van sensorless, de motor moet draaien zodat de controller weet wat de motor positie is en de fasen juist kan aansturen. Het moet niet snel zijn, beweging is voldoende. Met Hall sensoren kon je perfect vanuit stilstand vertrekken omdat de controller de motor positie al kent voor dat de motor draait. Ben het nu zo gewoon dat het niet stoort.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dit is een prachtig topic geworden! :cool2:
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jins schreef: 25 mar 2019, 22:23 O ja, 1 nadeel van sensorless, de motor moet draaien zodat de controller weet wat de motor positie is en de fasen juist kan aansturen. Het moet niet snel zijn, beweging is voldoende. Met Hall sensoren kon je perfect vanuit stilstand vertrekken omdat de controller de motor positie al kent voor dat de motor draait. Ben het nu zo gewoon dat het niet stoort.
Met vertrekken uit stilstand bedoel ik direct 100% ondersteuning vanuit stilstand.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Nog wat achtergrond info over de krachtsensor (uit een ander topic, door Bas gepost): 8-)
https://idbike.com/sensors

Hier wordt bevestigd dat Stromer de kracht in de ketting / koppel op de trapas meet met de TMM4 sensor op de achteras (maar dus niet het koppel op de achteras). De conclusie van mijn testje was dus juist. :cool2: De TMM4 is ook een Hall sensor.

(Voor de duidelijkheid: dit is niet de sensor in de motor voor de commutatie waar het de laatste posts over gaat, maar dus over de krachtsensor in eerdere posts.)
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Plaats reactie