Trapsensor gevoeligheid

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Duidelijkheid over de kracht sensor. Is het mogelijk dat deze wat ferro-stof aantrekt, vb van ketting/cassette? En zo stilaan slechte meetresultaten doorgeeft? Ferro magnetiseerd, luchtspleet wordt kleiner,... Zijn er mensen die de sensor kunnen bekijken of hier wat zwart/ros (smering/ijzer) stof terug te vinden is? Het zullen geen hopen zijn daar sensoren vrij klein zijn. Hoeft zo niet te zijn, ik denk maar luidop.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Zo dacht ik ook aan een de ketting die op het kleinste tandwiel de sensor zou kunnen verstoren: of door het ijzer in de ketting, of als de ketting gemagnetiseerd zou raken.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Die TMM4 sensor, is dit de sensor die Stromer gebruikt?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die zit in ieder geval op de ST1 X, ST2 en de ST2 S ja. Als ik me niet vergis zit op de ST3 en de ST5 een latere TMM sensor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RobertBrand
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2020, 21:18

Ik heb het idee dat de instelling van de gevoeligheid bij mijn ST3 niet correct werkt.

Als ik de gevoeligheid terug zet gaat dit ten koste van de topsnelheid, bij 50% kom ik met moeite aan de 32km/u. in stand 3.
Hiervoor had ik een ST2, en daar werkt het wel zoals bedoeld. topsnelheid bleef gelijk maar de fiets reageerde meer of minder fel op druk zetten op de pedalen.

Er is pas een nieuwe sensor gemonteerd, maar dat heeft dit probleem niet opgelost. Sterker nog bij windstil weer kom ik niet boven de 43km/u bij stevig meetrappen. Optrekken gaat ook traag.
De sensor manipuleren door de achteras losser/vaster te zetten helpt niet.

Dezelfde vraag staat uit bij de winkel waar ik hem gekocht heb. Maar ik ben benieuwd hoe bij jullie de gevoeligheid werkt.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

RobertBrand schreef: 28 jan 2020, 21:26 De sensor manipuleren door de achteras losser/vaster te zetten helpt niet.
Tijdens het calibreren ter hoogte van het slot je achterwiel een beetje naar rechts drukken helpt wel. De wet op behoud van ellende geldt hier wel. Des te harder je hebt gedrukt, des te sneller kan je optrekken en op snelheid komen met je Stromer en des te sneller is je akku leeg.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RobertBrand schreef: 28 jan 2020, 21:26 Als ik de gevoeligheid terug zet gaat dit ten koste van de topsnelheid, bij 50% kom ik met moeite aan de 32km/u. in stand 3.
Dat vind ik ook erg laag (tenzij je windkracht 5 of meer tegen hebt).

Voor mijn beeldvorming: heb je het gevoel dat je op eigen kracht niet harder kúnt, of heb je het gevoel dat jij wel meer aan kunt, maar dat de motor bij deze snelheid begint af te remmen, dus alsof er iemand aan je zadel trekt?

Heb je de trapsensor al gekalibreerd?

Wat is het aandraaimoment van de achterwiel-as?

Welke waarden heeft de trapsensor in het servicemenu?

Heb jij een "grote" Stromer dealer met veel ervaring, of eentje die een paar Stromers per jaar doet?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RobertBrand
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2020, 21:18

Bedankt voor jullie reacties.

De motor begint inderdaad minder te ondersteunen vanaf ca. 41km/u.
Kalibreren doe ik soms meermalen per rit, (niet dat het helpt)
Het naar rechts drukken van het wiel tijdens het kalibreren resulteert niet in een andere waarde (volt) in het servicemenu.
Hij blijft rond 0.84

Zie hieronder ook de mail naar de fietsenmaker Juizz Rotterdam.
Ik wacht nog op een reactie van hen.

Beste Martijn,

Medio december heb je de sensor vervangen, omdat de oude van slag was.
De fiets heeft tot op heden niet meer goed gereden.

de hoeveelheid ondersteuning is af te lezen op het display. Bij een rood streepje is het maximaal. De ondersteuning komt niet meer in het rood vanaf ca. 41 a 42km/u. Dat is bij windstil weer ook gelijk de topsnelheid. Bij tegenwind kom je dus ook niet meer boven de 41km/u in de praktijk, hoe hard je ook meetrapt. Voorheen ging de fiets bij harde meewind (4bft+) makkelijk 47km/u. nu is dit 45km/u.

Ik heb me aardig ingelezen op forums, kennelijk is de sensorspanning bepalend voor de hoeveelheid ondersteuning. ik heb al geëxperimenteerd
door de achteras losser en vaster te zetten. De spanning is te reguleren van 0,6 tot ca 0,95. Maar het heeft het probleem niet opgelost.
Er zijn veel meer mensen met hetzelfde probleem en de spanning van de sensor schijnt hier de oorzaak van te zijn.
Al denk ik dat de topsnelheid iets softwarematigs is.

Ik heb je de vorige keer verteld dat de gevoeligheid van de bewegingssensor ook niet werkt bij mijn fiets.
Als deze lager wordt gezet is er nauwelijks ondersteuning meer en gaat de topsnelheid naar beneden.
Bij een instelling van bijvoorbeeld 50% kom je niet meer boven de 31km/u uit. En hier is ook nog eens veel inspanning voor nodig.
Bij de ST2 werkte hij wel correct. Daar had het geen invloed op de topsnelheid, maar wel op de mate van ondersteuning bij harder of zachter trappen.
Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is. Er is toch niemand die een ST3 gaat terug tunen zodat je op stand 3 niet meer boven de 32km/u komt.
Dit is vanaf de eerste dag dat ik de fiets al zo.

Ik heb ook vanaf het begin het idee dat de motor niet genoeg power levert. Het optrekken gaat traag wegens gebrek aan ondersteuning.
Ondanks het feit dat dan wel het streepje in het display in het rood staat. De ST2 en zelfs de geleende ST1 in december heeft veel meer ondersteuning.

Toen de sensor op tilt stond en bleef ondersteunen, dus ook zonder trappen trok hij wel goed op en was de topsnelheid ook correct.
In die modus leek de motor wel de juiste power te geven. Dit is overigens nog twee maal gebeurt nadat de nieuwe sensor is gemonteerd.
Het lossen van de achteras heeft het probleem weer verholpen. Overigens een vreemd systeem dat de as invloed heeft op een sensor. Ik zou bijna zeggen een ontwerpfout van Stromer.

Kortom, ik ben eigenlijk niet zo blij met de ST3 en heb tot op heden spijt dat ik de ST2 heb weg gedaan.
Op forums lees ik overigens wel dat mensen met een ST3 hetzelfde rijgevoel hebben qua motor/ondersteuning etc. dan bij de ST2.
Vaak na het vervangen van de sensor. hieronder een link naar zo’n forum.
viewtopic.php?t=2453

Zou jij met Stromer willen overleggen hoe dit probleem op te lossen. Mijn Stromer is geen geval op zich. Ze moeten er inmiddels van weten.
Wellicht is het iets softwarematigs, omdat de bewegingssensor ook niet correct werkt.

Graag jouw mening en idee over hoe dit is op te lossen.
RobertBrand
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2020, 21:18

Wat gebeurt er trouwens bij jullie ST3 als je de gevoeligheid terugzet, gaat dit ten kosten van topsnelheid?
zie ook mijn bericht een de FM.
RobertBrand
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2020, 21:18

mboelis schreef: 28 jan 2020, 23:24
RobertBrand schreef: 28 jan 2020, 21:26 De sensor manipuleren door de achteras losser/vaster te zetten helpt niet.
Tijdens het calibreren ter hoogte van het slot je achterwiel een beetje naar rechts drukken helpt wel. De wet op behoud van ellende geldt hier wel. Des te harder je hebt gedrukt, des te sneller kan je optrekken en op snelheid komen met je Stromer en des te sneller is je akku leeg.
Dat naar rechts drukken tijdens het kalibreren is een goede tip. hiermee manipuleer je duidelijk de sensor.
Nu wel rode balk (ondersteuning) boven de 43km/u. Flink Tegenwind vanmorgen en dik boven de 42km/u
Echter, als je kalibreert met teveel druk naar rechts, is het een brommer en blijft hij ondersteunen zonder dat je trapt.
Wat uiteraard onwenselijk is.

het is wel raar dat de sensor op deze manier gemanipuleerd kan worden. IK durf hier de uitspraak "ontwerpfout" wel aan.
Plaats reactie