Trapsensor gevoeligheid

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De newton (symbool N) is de SI-eenheid van kracht. De eenheid newton is gedefinieerd als de kracht die een massa van 1 kilogram een versnelling van 1 m/s² geeft.

Ik heb geen idee hoeveel kracht je zelf toevoegt. Ik weet wel dat als er iets mis is met de ondersteuning, iedereen het heeft over het gevoel alsof er een olifant aan de bagagedrager hangt.

Niet iedereen heeft de trapsensor, koppel en beweeglijkheid op dezelfde waarde gezet. Degene die iets meer fietsgevoel wil hebben bij het Stromeren, zet die waarde lager. De waarden ingesteld bij Sensoren (Trapsensor en Remsensor) gelden voor alle standen, de waarden ingesteld bij de onderdelen van Motor Tuning (Snelheid, Koppel en Beweeglijkheid) gelden voor stand 2.
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Henry schreef: 23 mar 2019, 16:58 De newton (symbool N) is de SI-eenheid van kracht. De eenheid newton is gedefinieerd als de kracht die een massa van 1 kilogram een versnelling van 1 m/s² geeft.
Dat klopt. Ik volg je redenering maar heb 1 opmerking :
F = m x a
F = de kracht
m = de massa in kg
a = de versnelling in m/s² --> op aarde is dat 9,81 m/s² of 9,81 N/kg.
Op aarde geeft dit : F = massa in kg x 9,81 N/kg --> kg mag je schrappen en N blijft over. F = massa x 9,81 en de eenheid is N.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt, maar ik snap niet wat je met deze berekening wilt zeggen.
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Henry schreef: 23 mar 2019, 19:50 Klopt, maar ik snap niet wat je met deze berekening wilt zeggen.
Waar ik de fout maakte.
Ik heb de fout gemaakt met mijn Nm/s². Zag dat er iets mis wat maar zag mijn eigen fout niet. Jou correctie deed bij mij de lamp branden en zag ik mijn eigen fout. Het is kgm/s² en niet Nm/s². Mijn excuses voor mijn DOMME vraag over de versnelling maar dat leidde tot het inzicht waar ik fout zat., waarvoor dank.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

:ay
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Jins schreef: 23 mar 2019, 15:54 Henry,
Je gebruikt 2 grootheden, kg en m/s². Je uitkomst is dan 20Nm/s². Ik begrijp de toevoeging van de versnelling niet.
Nen Henry is juist: 1 N = 1 kg.m/s²
Mijn initiële vraag was dat 20N of 2kg kracht best wel weinig is, wie trapt er niet meer dan 2kg. En toch is het juist.
Neen, niet juist. De eenheid van koppel is Nm, niet N. Een koppel van 20 Nm is dus 20N met een krachtarm van 1m. De trapas van een fiets is maar 175 of 185 mm lang. Je moet dus iets meer dan 10kg kracht zetten om een koppel van 20Nm te maken.
Niet veel? Neem eens een zak suiker in iedere hand, en hou je armen horizontaal :mrgreen:

Betreft de impact van trapfrequentie op verbruik: aangezien de sensor geen koppelsensor is maar zuiver de kracht op de ketting meet, heeft bij gelijke snelheid de cadans wel een impact. Maar ik blijf erbij dat die erg klein is: ik heb zelf de berekening eens uitgevoerd:
Indien je met een cadans van 80 rpm en 20 Nm rijdt, en terugschakelt naar een lagere versnelling en daardoor een cadans van 90 rpm gaat rijden, dan moet je een koppel van 19,5 Nm trappen op die hogere cadans om even snel te blijven rijden (want dan is het totale vermogen van fietser + motor hetzelfde). Dat is een verschil van 10 Watt per uur, terwijl mijn fiets ongeveer 400 Watt per uur verbruikt (13Wh/km x 37 km/h). Dus niet verwaarloosbaar, maar niet significant.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Tomasj schreef: 24 mar 2019, 19:01
Jins schreef: 23 mar 2019, 15:54 Henry,
Je gebruikt 2 grootheden, kg en m/s². Je uitkomst is dan 20Nm/s². Ik begrijp de toevoeging van de versnelling niet.
Nen Henry is juist: 1 N = 1 kg.m/s²
Mijn initiële vraag was dat 20N of 2kg kracht best wel weinig is, wie trapt er niet meer dan 2kg. En toch is het juist.
Neen, niet juist. De eenheid van koppel is Nm, niet N. Een koppel van 20 Nm is dus 20N met een krachtarm van 1m. De trapas van een fiets is maar 175 of 185 mm lang. Je moet dus iets meer dan 10kg kracht zetten om een koppel van 20N, m te maken.
Ik sprak over een kracht van 20N of 2kg en niet over koppel/draaimoment in Nm. De hefboom heb ik bewust weggelaten. Jou 10kg klopt maar enkel op het moment dat je crank horizontaal staat, dat gebeurt 2x/omw wanneer de loodlijn tussen trapper en trapas (=hefboom) effectief (175 of 185 mm) max is. Op elk ander moment is de afstand (en dus hefboom) kleiner. Als je trapper loodrecht boven of onder je trapas staat mag je (loodrecht) zoveel kracht uitoefenen als je wil , je genereert geen draaimoment omdat je hefboom 0 is, ondanks de lengte van je crank.
Als je alles in rekening brengt komt de kracht op (ongeveer) 33kg/trapper/omw (voor 150W @ cadans 70) met een crank van 175mm voor een draaimoment van 20Nm. 2x 33 kg/omw of 66kg is een pak meer dan ruim 10kg.
Uiteraard kan ik ook fout zijn, Henry heeft dat al bewezen :). Dan hoor ik het graag en samen komen we er wel uit.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 22 mar 2019, 14:23
Henry schreef: 22 mar 2019, 13:05 Ik had een hele poos geleden begrepen dat de Stromer geen rotatiesensor heeft (mijn oude ver-ebike-te fiets had die wel), maar een koppelsensor. Als ik dit verkeerd begrepen had of verkeerd onthouden heb, dan hoor ik dat graag.
Dit heb je goed onthouden.
Maar lijkt me wel onjuist. Hoe meet een Stromer dan de snelheid?

Volgens mij heeft een Stromer wel degelijk een rotatiesensor, alleen zit deze in de motor. Je kunt er dus niet bij en je kunt er geen makkelijke trucjes mee uithalen zoals een frequentiedeler erop om hem op te voeren, maar hij is er wel :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 25 mar 2019, 21:04
Stromeur schreef: 22 mar 2019, 14:23
Henry schreef: 22 mar 2019, 13:05 Ik had een hele poos geleden begrepen dat de Stromer geen rotatiesensor heeft (mijn oude ver-ebike-te fiets had die wel), maar een koppelsensor. Als ik dit verkeerd begrepen had of verkeerd onthouden heb, dan hoor ik dat graag.
Dit heb je goed onthouden.
Maar lijkt me wel onjuist.
Ja, het begint mij ook te dagen dat ik ernaast zit, maar hoe het dan wel zit :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 25 mar 2019, 21:11 Ja, het begint mij ook te dagen dat ik ernaast zit, maar hoe het dan wel zit :bn:
Hoe wat dan wel zit? Binnenin de motor zit een sensor die een omwenteling meet. Dit signaal wordt via de CAN bus naar de controller gestuurd en wordt gebruikt om:
- motor te begrenzen
- snelheid op display te tonen
- evt het regelalgoritme voor motorvermogen van extra input te voorzien

Dat laatste is een vermoeden van mij. In mijn fiets is namelijk het regelalgoritme super simpel: je eigen vermogen wordt versterkt met een vaste factor* zodat je sneller gaat. Bij Stromer gebeurt ook zoiets, maar ik heb het vermoeden dat de ST2 en hoger bij hogere snelheden een iets grotere versterking gebruiken dan bij lagere snelheden. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker 45 km/h kunt blijven volhouden met wind tegen tov de ST1(x) en bijvoorbeeld mijn fiets.

*) maar wel per ondersteuningsstand een andere factor om precies te zijn
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie