Trapsensor gevoeligheid

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als we maar gelukkig zijn ... :D
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Jins schreef: 29 apr 2021, 10:26 In de sensor zit een Hall element en een magneet. De uitgangsspanning ligt tussen 1 en 4 V bij een voedingspanning van 5V. De uitgangsspanning is afh welk magnetisch veld deze detecteert, Noord of Zuid en in welke mate/veldsterkte. Als Noord en Zuid even sterk/zwak aanwezig zijn is de uitgangsspanning 2,5V. Gebruik je 1 pool, Noord of zuid, is de uitgangsspanning tussen 1 en 2.5V of 2.5 en 4 V, afh of je een Noord- of Zuidpool gebruikt richting sensor. De kracht op de ketting verplaatst de magneet (vervorming van het sensorplaatje), de mate dat de magneet verplaatst tov de Hall sensor bepaald het uitgangssignaal. Alles wat dit magnetisch veld of de vervorming van het sensorplaatje beïnvloed (aandraaimoment sensorplaatje/achterwiel) heeft invloed op het uitgangssignaal.
Gerke schreef: 29 apr 2021, 15:10 Als de gleuven voor de bladveren van de metalen sensor plaat vol zitten met zand, zal de hall sensor een gereduceerde of geen verplaatsing detecteren bij het trappen. Er is een lange verticale gleuf gefreesd vlak voor de as bijvoorbeeld, welke vanonder eindigt in een gefreesde cirkel. Hiermee creëert men de onderste bladveer. Deze gleuf wordt niet aan het oog ontrokken door de sticker. Als deze gleuf is schoongemaakt door bartje369 dan kan dat goed de oplossing zijn geweest.
Ik heb gisteren mijn Continental Winterbanden eraf gehaald en de Big Bens opnieuw gemonteerd, daarbij van velg t/m tandwiele nen ketting goed schoongemaakt. Ook wederom vette prut uit de gefreesde gleuf gehaald. In het service menu (foei daar mag je niet kijken) zie ik dat ik nu ca. 1.3V terug heb bij de TMM Sensor, ik kwam van 1.05-1.1V. Een verbetering dus, ik denk dat je gerust kan stellen dat je de TMM sensor van smerige prut kan verwijderen door het weg te krabben (be careful) en gewoon eens goed je cassette te reinigen!

Zie onderstaande foto's voor de onderbouwing. M'n fiets schakelt in elk geval weer als nieuw en de ondersteuning is als vanouds! Helemaal top! Ook de snelheid is weer terug met de grotere zomerbanden :D :cool2:

Afbeelding

Afbeelding

Tevens: zij die het willen proberen; in bovenstaande berichten wordt beweerd dat je de sensor niet schoon mag/moet maken omdat dit niets uithaalt. Dit is een reactie die men heeft gekregen op basis van contact (mail) via een salesman. Ik zou je niet in de weg laten staan om hiermee je ondersteuningsprobleem op proberen te lossen. Dit forum is er om mekaar te helpen, niet om mekaar te helpen nieuwe spullen (onderdelen) aan te smeren. Men moet voor openheid zijn in het reparatiecircuit, dus berichten deels wijzigen/wissen is geen goede uitweg. Mijn input: (met in achtname van bovenstaande posts m.b.t. magnetisme en het verstopt raken van de uitgefreesde holte): Probeer gerust de gleuf uit te krabben, je tandwielen te poetsen en je wiel eens opnieuw op moment aan te trekken. Wie niet waagt wie niet wint! :ay
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 26 mei 2021, 19:20 Dit forum is er om mekaar te helpen, niet om mekaar te helpen nieuwe spullen (onderdelen) aan te smeren.
Ik denk dat ik, als oprichter en eigenaar van dit forum, uitstekend weet wat de doelstelling van dit forum is. Als hier ergens 'nieuwe spullen worden aangesmeerd' dan lees ik graag waar dit gebeurt.
bartje369 schreef: 26 mei 2021, 19:20 Men moet voor openheid zijn in het reparatiecircuit, dus berichten deels wijzigen/wissen is geen goede uitweg.
Ook hier: voorbeelden graag.

Mensen helpen is prima, zelfs als je de plank misslaat. Het gaat immers om de intentie. Persoonlijke ervaringen vergezellen van beschuldigingen richting mede-forumleden die precies dat hebben willen doen (helpen, door contact op te nemen met de fabrikant van de TMM-sensor en antwoorden te delen) wordt op dit forum NIET gewaardeerd.

Tot slot ben ik benieuwd naar je inhoudelijke onderbouwing van het effect van het reinigen van de TMM-sensor op de voltages van TMM-sensor. Je hebt immers ook je achterwiel eruit gehad. Het opnieuw op moment aandraaien van je achterwiel-as is - en dat is algemeen bekend bij zowel Stromer, dealers, fabrikant van de sensor en consumenten - invloedfactor nummer één op de TMM-waarden.


Voor wie benieuwd is naar de uitleg van de fabrikant van de TMM sensor (IDbike):

https://www.speedpedelecreview.com/view ... bb6#p66737
https://www.speedpedelecreview.com/view ... 742#p66742
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Moraal van bartje369 zijn verhaal : je kan beter in je gleuf krabben dan de achteras van je Stromer op het correcte aanhaalmoment vast te zetten ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Golvas schreef: 26 mei 2021, 20:09 Moraal van bartje369 zijn verhaal : je kan beter in je gleuf krabben dan de achteras van je Stromer op het correcte aanhaalmoment vast te zetten ? :bn:

Step by step:

Achterwiel eruit gehad voor winterbanden eronder leggen - niet op 20Nm nagetrokken

Na een aantal maanden; ondersteuning deed vreemd - vervolgens uitgefreesd stuk TMM sensor schoongemaakt; wiel tevens ook op 20Nm gezet --> ca. 1.05-1.1V in servicemenu


Na winterbanden --> Big Bens; alle tandwielen ontvet, gereinigd, icm het achterwiel - zelfde met de sensor gedaan: ca. 1.3V in service menu --> gevolg? Verbetering in de ondersteuning.

Tot noch toe geen onderbouwing waarom het voltage terugloopt gezien, dus de aanname van zowel Jins en Gerke in acht genomen. Dit lijkt baat te hebben.

Baat het niet, schaadt het niet. Als je je eigen gleuf niet afveegt kan je ook nog steeds blijven lossen, dat wil niet zeggen dat het debiet even hoog blijft! :ay :geek: :P

(en: een salesman is vaak geen werktuigbouwkundige, noch een ervaren monteur - hoewel dat wel zo zou kunnen zijn! ik sluit het niet uit. Stromer ze, medeforumaars :D )
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De volgende keer bij problemen met de ondersteuning: geen maanden wachten en vervolgens de poging tot herstel combineren met allerlei andere werkzaamheden. Dit zorgt alleen maar voor ruis op de lijn van de oorzaak-gevolganalyse.

In plaats daarvan: trapsensor kalibreren via het standaard OMNI menu en controleren of het probleem is opgelost. Lost dit het probleem niet op: TMM sensorwaarden uitlezen, achterwiel-as een tikje lossen en terug aandraaien op het juiste moment, controleren of het probleem weg is en de sensorwaarden opnieuw uitlezen.

Minder dan een minuut werk en het is meteen duidelijk of het probleem werd opgelost (en hoe).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Ik dacht dat het aandraaimoment van het achterwiel 25Nm was? En 20Nm voor het voorwiel.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In dit specifieke geval niet : bartje369 rijdt met een ST2, niet met een ST5.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie