Acculevensduur
Geplaatst: 13 jan 2019, 00:31
De leden van het Nederlands-Belgische Teslaforum publiceren hun resultaten over de accu-slijtage van de Tesla S, en die resultaten zijn ronduit indrukwekkend én verrassend.
Indrukwekkend, want op een uitzondering na hebben de meeste Tesla - S eigenaars nog 92% van hun originele accu-capaciteit over na 250.000, ik vermoed dat dit dan toch >> 1000 laadbeurten betekent.
Je ziet op de curves wel enkele mensen die veel minder goede resultaten bekomen, pech, of een gevolg van slecht beheer?
Hier een samenvatting van het resultaat (op een andere website), met nog enkele andere interessante weetjes: https://electrek.co/2016/11/01/tesla-ba ... gradation/
Zeer interessant, er werd ook bekeken welke parameters het meeste impact bleken te hebben op de slijtage. En dat is tegen de verwachting in niet het gebruik van de snelladers (integendeel, dat blijkt een positieve impact te hebben) maar de maximale lading, blijkbaar is laden tot 90% beter voor de levensduur dan de batterij tot 100% te laden...
Het groot verschil tussen Tesla en Stromer? De range die een Tesla aanbiedt is totale overkill. Meer dan 95% van de bestuurders gebruiken de range van 500 km minder dan 10 keer per jaar. Hun dagelijks gebruik is waarschijnlijk 10 tot 20% van hun accu-capaciteit. Wij leggen met onze Speed-pedelecs ook tot 100 km per dag af, maar de range van onze batterij is maar 50-70 km. .
Door die beperkte capaciteit, hebben wij eigenlijk een set-up waardoor we gedwongen zijn die accu's te gebruiken op een manier die deze sneller doet slijten. Daarnaast heeft een Tesla actieve koeling en verwarming van de accu, iets dat in onze fietsen technisch nogal moeilijk ligt, vermoed ik
Maar we kunnen de accu natuurlijk eenvoudig vervangen, en betalen de kost voor die extra capaciteit niet bij de start.
Indrukwekkend, want op een uitzondering na hebben de meeste Tesla - S eigenaars nog 92% van hun originele accu-capaciteit over na 250.000, ik vermoed dat dit dan toch >> 1000 laadbeurten betekent.
Je ziet op de curves wel enkele mensen die veel minder goede resultaten bekomen, pech, of een gevolg van slecht beheer?
Hier een samenvatting van het resultaat (op een andere website), met nog enkele andere interessante weetjes: https://electrek.co/2016/11/01/tesla-ba ... gradation/
Zeer interessant, er werd ook bekeken welke parameters het meeste impact bleken te hebben op de slijtage. En dat is tegen de verwachting in niet het gebruik van de snelladers (integendeel, dat blijkt een positieve impact te hebben) maar de maximale lading, blijkbaar is laden tot 90% beter voor de levensduur dan de batterij tot 100% te laden...
Het groot verschil tussen Tesla en Stromer? De range die een Tesla aanbiedt is totale overkill. Meer dan 95% van de bestuurders gebruiken de range van 500 km minder dan 10 keer per jaar. Hun dagelijks gebruik is waarschijnlijk 10 tot 20% van hun accu-capaciteit. Wij leggen met onze Speed-pedelecs ook tot 100 km per dag af, maar de range van onze batterij is maar 50-70 km. .
Door die beperkte capaciteit, hebben wij eigenlijk een set-up waardoor we gedwongen zijn die accu's te gebruiken op een manier die deze sneller doet slijten. Daarnaast heeft een Tesla actieve koeling en verwarming van de accu, iets dat in onze fietsen technisch nogal moeilijk ligt, vermoed ik
Maar we kunnen de accu natuurlijk eenvoudig vervangen, en betalen de kost voor die extra capaciteit niet bij de start.