Acculevensduur

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2500
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Acculevensduur

Bericht door Tomasj » 13 jan 2019, 00:31

De leden van het Nederlands-Belgische Teslaforum publiceren hun resultaten over de accu-slijtage van de Tesla S, en die resultaten zijn ronduit indrukwekkend én verrassend.
Indrukwekkend, want op een uitzondering na hebben de meeste Tesla - S eigenaars nog 92% van hun originele accu-capaciteit over na 250.000, ik vermoed dat dit dan toch >> 1000 laadbeurten betekent.
Je ziet op de curves wel enkele mensen die veel minder goede resultaten bekomen, pech, of een gevolg van slecht beheer?
Hier een samenvatting van het resultaat (op een andere website), met nog enkele andere interessante weetjes: https://electrek.co/2016/11/01/tesla-ba ... gradation/

Zeer interessant, er werd ook bekeken welke parameters het meeste impact bleken te hebben op de slijtage. En dat is tegen de verwachting in niet het gebruik van de snelladers (integendeel, dat blijkt een positieve impact te hebben) maar de maximale lading, blijkbaar is laden tot 90% beter voor de levensduur dan de batterij tot 100% te laden...

Het groot verschil tussen Tesla en Stromer? De range die een Tesla aanbiedt is totale overkill. Meer dan 95% van de bestuurders gebruiken de range van 500 km minder dan 10 keer per jaar. Hun dagelijks gebruik is waarschijnlijk 10 tot 20% van hun accu-capaciteit. Wij leggen met onze Speed-pedelecs ook tot 100 km per dag af, maar de range van onze batterij is maar 50-70 km. .
Door die beperkte capaciteit, hebben wij eigenlijk een set-up waardoor we gedwongen zijn die accu's te gebruiken op een manier die deze sneller doet slijten. Daarnaast heeft een Tesla actieve koeling en verwarming van de accu, iets dat in onze fietsen technisch nogal moeilijk ligt, vermoed ik
Maar we kunnen de accu natuurlijk eenvoudig vervangen, en betalen de kost voor die extra capaciteit niet bij de start.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 22000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Re: Acculevensduur

Bericht door NikolaasArts » 13 jan 2019, 07:37

Interessante discussie die mij ook wel bezig houdt.
Ik las er al veel over op het forum, elders en ging er al over in discussie met oa mijn Fm.

Waar ik vooral nog geen sluitende info over vind is wat de beste manier van laden is. Momenteel pas ik de theorie van deelladen toe: zoveel mogelijk terug opladen. Maar mijn Fm sprak gisteren over best zo leeg mogelijk laten ‘lopen’ en dan laden. Ik laad dus op het werk, hij raadt me aan eerst nog thuis te proberen geraken zonder laden. Dit laatste is eerder theoretisch mogelijk want na de heenrit heb ik meestal iets minder dan de helft over vd batterij wat in veel gevallen te weinig is om thuis te geraken.

Als ik de post van hierboven lees, brengt het me weer aan het twijfelen.
Dingen die ik ook doe en waarover we het (denk ik) eens zijn: de batterij op kamertemperatuur laden en bewaren en opletten voor diepontlading.

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2500
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Acculevensduur

Bericht door Tomasj » 13 jan 2019, 08:22

NikolaasArts schreef:
13 jan 2019, 07:37
Interessante discussie die mij ook wel bezig houdt.
Ik las er al veel over op het forum, elders en ging er al over in discussie met oa mijn Fm.

Waar ik vooral nog geen sluitende info over vind is wat de beste manier van laden is. Momenteel pas ik de theorie van deelladen toe: zoveel mogelijk terug opladen. Maar mijn Fm sprak gisteren over best zo leeg mogelijk laten ‘lopen’ en dan laden. Ik laad dus op het werk, hij raadt me aan eerst nog thuis te proberen geraken zonder laden. Dit laatste is eerder theoretisch mogelijk want na de heenrit heb ik meestal iets minder dan de helft over vd batterij wat in veel gevallen te weinig is om thuis te geraken.

Als ik de post van hierboven lees, brengt het me weer aan het twijfelen.
Dingen die ik ook doe en waarover we het (denk ik) eens zijn: de batterij op kamertemperatuur laden en bewaren en opletten voor diepontlading.
Jouw fietsenmaker is fout, dat was zo voor NiMH batterijen. Voor de Li-Ion batterijen wordt geadviseerd om ze zo snel mogelijk terug te laden.
Deze site is ook erg goed: https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries, en geeft duidelijk aan dat je accu helemaal leegrijden niet zo goed is (Table 2).
Laten we even stellen dat je 40% van je accu verbruikt per rit (en we nemen de upside van de resultaten, LiPO4).
Indien je iedere keer opnieuw oplaadt , ga je 80% van de batterijcapaciteit kwijt zijn na 3000 cycli , dus 1500 dagen.
Indien je alleen 's avonds oplaadt, ga je 80% van je batterijcapaciteit kwijt zijn na 900 cycli, dus 900 dagen

Maar deze site geeft ook aan dat het niet optimaal is van volledig te laden (Table 4). Ik geloof dat ook Stromer cellen oplaadt tot 4,2V
Indien je de accu voor 80% zou opladen, heb je de cellen tot 4,05 V geladen.
Het resultaat : 4,05 V geeft je 500 laadcycli, 4,05V geeft je 1500 laadcycli.
Indien je de accu voor 70% zou opladen, heb je de cellen tot 4,0 V geladen.
Het resultaat : 4,0V geeft je 500 laadcycli, 4,05V geeft je 2000 laadcycli.

Indien je niet zo ver hoeft te rijden en altijd 60% overhoudt na een rit, zou je dus kunnen trachten de laadcyclus te stoppen bij 70-80%.
En wat als Stromer de batterij al wat minder laadt? Dan blijft dit alles gelden, want laden tot 60% geeft je al 4000 laadcycli.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 22000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3625
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Acculevensduur

Bericht door FreddyH » 13 jan 2019, 08:26

@NikolaasArts: De tips van jouw FM zijn complete onzin voor Li-Ion batterijen.

@Tomasj: het aantal laadbeurten is niet alles zeggend, het zijn namelijk geen laadcycli. Ik weet niet vanaf hoe leeg het laden wel mee gaat tellen, maar met zo'n enorme overcapaciteit als bij Tesla laad je bijna altijd maar een beetje op. Een paar keer per jaar wordt dan wel leeg gereden, die keren tellen wel mee in de statistieken.

Door die overcapaciteit kunnen Tesla rijders hun accu in bijna ideale situatie gebruiken, onze capaciteit is daarvoor te klein. En dat zal nog wel even zo blijven: de accu in een model S weegt ongeveer 700 kg...
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2500
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Acculevensduur

Bericht door Tomasj » 13 jan 2019, 09:04

FreddyH schreef:
13 jan 2019, 08:26
@NikolaasArts: De tips van jouw FM zijn complete onzin voor Li-Ion batterijen.

@Tomasj: het aantal laadbeurten is niet alles zeggend, het zijn namelijk geen laadcycli. Ik weet niet vanaf hoe leeg het laden wel mee gaat tellen, maar met zo'n enorme overcapaciteit als bij Tesla laad je bijna altijd maar een beetje op. Een paar keer per jaar wordt dan wel leeg gereden, die keren tellen wel mee in de statistieken.

Door die overcapaciteit kunnen Tesla rijders hun accu in bijna ideale situatie gebruiken, onze capaciteit is daarvoor te klein. En dat zal nog wel even zo blijven: de accu in een model S weegt ongeveer 700 kg...
Dat is dus exact wat ik zeg . En het feit dat wij onze accu na 1000 laadbeurten moeten vervangen is geen verspilling, een Tesla heeft gewoon veel te veel accu-capaciteit, en is vanuit zijn design pure verspilling.
Ik ben zelf stilaan aan 't uitkijken voor een elektrische wagen als volgende voertuig. Op dit ogenblik zou dat een i3 worden, of misschien de VW Neo. Een range van 300 km is voor mij voldoende, met een snellader heb je op 30-45 min ongeveer 80% geladen... Alle extra range is gewoon extra gewicht.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 22000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

josk
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2018, 07:54
Locatie: Kalmthout

Re: Acculevensduur

Bericht door josk » 13 jan 2019, 10:05

Heb pas een nieuwe fiets gekocht, batt van 1.3kwu. Nu binnengebracht in een batterijzaak en er komt nog een batt van 1.3Kwu bij. Bedoeling is om de batterijen te gebruiken tussen 20à 30 % en de 70 à80 % dus de helft van de capaciteit en ze één om de tien keer helemaal vol te laden, er zijn al laders op de markt die het op die manier automatisch doen. Inderdaad worden in de autoindustrie de maximale capaciteiten van de batterijen niet gebruikt ivm met de levensduurte.

StroWo
Pro
Pro
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2018, 11:10

Re: Acculevensduur

Bericht door StroWo » 13 jan 2019, 15:15

Een vraag hieraan gekoppeld, Tomasj geeft al een hint: Stromer blokkeert 10% van de capaciteit (bij de 983 Wh kan je 900 Wh gebruiken).
Nu mijn vraag: slaat hij af op het moment dat er nog 10% in zit, of laadt hij maximaal tot 90%?

Ik denk zelf dit 2e, en dat cycli dus wat anders (=beter) tellen. Als vuistregel kende ik altijd "1000 keer ontladen van 100 naar 0%"; als ik dit zo zie zou de Stromer accu nog wat langer meegaan. Vergeet niet dat 1000 x 80 km = 80000 km is!

Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 331
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Re: Acculevensduur

Bericht door Martijn Rookie » 13 jan 2019, 15:47

Tomasj schreef:
13 jan 2019, 08:22
NikolaasArts schreef:
13 jan 2019, 07:37
Interessante discussie die mij ook wel bezig houdt.
Ik las er al veel over op het forum, elders en ging er al over in discussie met oa mijn Fm.

Waar ik vooral nog geen sluitende info over vind is wat de beste manier van laden is. Momenteel pas ik de theorie van deelladen toe: zoveel mogelijk terug opladen. Maar mijn Fm sprak gisteren over best zo leeg mogelijk laten ‘lopen’ en dan laden. Ik laad dus op het werk, hij raadt me aan eerst nog thuis te proberen geraken zonder laden. Dit laatste is eerder theoretisch mogelijk want na de heenrit heb ik meestal iets minder dan de helft over vd batterij wat in veel gevallen te weinig is om thuis te geraken.

Als ik de post van hierboven lees, brengt het me weer aan het twijfelen.
Dingen die ik ook doe en waarover we het (denk ik) eens zijn: de batterij op kamertemperatuur laden en bewaren en opletten voor diepontlading.
Jouw fietsenmaker is fout, dat was zo voor NiMH batterijen. Voor de Li-Ion batterijen wordt geadviseerd om ze zo snel mogelijk terug te laden.
Deze site is ook erg goed: https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries, en geeft duidelijk aan dat je accu helemaal leegrijden niet zo goed is (Table 2).
Laten we even stellen dat je 40% van je accu verbruikt per rit (en we nemen de upside van de resultaten, LiPO4).
Indien je iedere keer opnieuw oplaadt , ga je 80% van de batterijcapaciteit kwijt zijn na 3000 cycli , dus 1500 dagen.
Indien je alleen 's avonds oplaadt, ga je 80% van je batterijcapaciteit kwijt zijn na 900 cycli, dus 900 dagen

Maar deze site geeft ook aan dat het niet optimaal is van volledig te laden (Table 4). Ik geloof dat ook Stromer cellen oplaadt tot 4,2V
Indien je de accu voor 80% zou opladen, heb je de cellen tot 4,05 V geladen.
Het resultaat : 4,05 V geeft je 500 laadcycli, 4,05V geeft je 1500 laadcycli.
Indien je de accu voor 70% zou opladen, heb je de cellen tot 4,0 V geladen.
Het resultaat : 4,0V geeft je 500 laadcycli, 4,05V geeft je 2000 laadcycli.

Indien je niet zo ver hoeft te rijden en altijd 60% overhoudt na een rit, zou je dus kunnen trachten de laadcyclus te stoppen bij 70-80%.
En wat als Stromer de batterij al wat minder laadt? Dan blijft dit alles gelden, want laden tot 60% geeft je al 4000 laadcycli.
Dus even voor de leek want ik raak de draad kwijt in het geheel: bijladen geen probleem tussendoor (dus niet geheel leeg rijden) maar niet bijladen indien niet nodig om terug naar huis te komen. Daarnaast opladen tot level wat nodig is en niet perse tot 100%? Raakte mezelf een beetje kwijt in alld tabellen....
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2500
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Acculevensduur

Bericht door Tomasj » 13 jan 2019, 15:55

Martijn Rookie schreef:
13 jan 2019, 15:47

Dus even voor de leek want ik raak de draad kwijt in het geheel: bijladen geen probleem tussendoor (dus niet geheel leeg rijden) maar niet bijladen indien niet nodig om terug naar huis te komen. Daarnaast opladen tot level wat nodig is en niet perse tot 100%? Raakte mezelf een beetje kwijt in alld tabellen....
Neen. Het beste dat je kan doen is altijd opnieuw bijladen. Maar als je nog beter wilt doen, is altijd maar laden tot 80% (dat is het ogenblik dat de ventilator van de lader afspringt).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 22000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3625
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Acculevensduur

Bericht door FreddyH » 13 jan 2019, 18:03

StroWo schreef:
13 jan 2019, 15:15
Een vraag hieraan gekoppeld, Tomasj geeft al een hint: Stromer blokkeert 10% van de capaciteit (bij de 983 Wh kan je 900 Wh gebruiken).
Nu mijn vraag: slaat hij af op het moment dat er nog 10% in zit, of laadt hij maximaal tot 90%?

Ik denk zelf dit 2e, en dat cycli dus wat anders (=beter) tellen. Als vuistregel kende ik altijd "1000 keer ontladen van 100 naar 0%"; als ik dit zo zie zou de Stromer accu nog wat langer meegaan. Vergeet niet dat 1000 x 80 km = 80000 km is!
De lader van Stromer laadt gewoon naar 100% op, maar je fiets ontlaadt de accu niet helemaal. De fiets stopt als de accu een bepaalde spanning bereikt, waarschijnlijk rond de 42V. Er zit dan nog heel wat energie in de accu, maar het is niet verstandig om deze helemaal leeg te trekken, voor een Li-Ion batterij is dat dodelijk.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten