kapotte velg

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

J3R schreef: 30 jan 2019, 15:06 een "maandag ochtend" exemplaar.
Kan toch net zo goed zijn dat één van de hierboven vermelde tips niet is (geheel) is nageleefd en dat dat de oorzaak van het defect was? Dat weten we niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

J3R schreef: 30 jan 2019, 15:06 Jammer, mogelijk pech met een "maandag ochtend" exemplaar. Enige coulance had leuk geweest; zeker omdat je nog binnen de garantie periode zit.
Is een nieuwe losse velgrand met opnieuw spaken niet goedkoper?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap wel dat een fabrikant geen coulance geeft op iets wat niet aangetoond kan worden, dan kun je wel aan de gang blijven.

Al zou ik als eigenaar absoluut een poging wagen om coulance te regelen wanneer er volledig is voldaan aan de periodieke onderhoudsplicht bij een erkend Stromer dealer, en wanneer de dealer tijdens deze onderhoudsbeurten ook daadwerkelijk de spaken heeft nagelopen.

Maar het blijft het lastig, want wettelijk verschuift de bewijslast voor het ontstaan van een defect dat buiten garantie valt na de eerste zes maanden van de fabrikant naar de klant. Dus iemand zal goed beslagen ten ijs moeten verschijnen, zeker omdat er bij een kapotte velg veel andere denkbare oorzaken zijn, die Stromer niet verweten kunnen worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Vandaag wat onderhoud gedaan aan de elektrische fiets van mijn vriendin en kijk eens aan: scheuren in de velg rond de spaken waarvan enkele serieuze (foto's zie onder).
De fiets is bijna twee jaar oud en heeft ongeveer 10 000 km op de teller. Ook een beetje vroeg vind ik...
Zal wss een duur grapje worden.
@Marco: was die 200 euro bij jou voor een nieuwe velg + opnieuw spaken?
IMG_2133.jpeg
IMG_2133.jpeg (1.77 MiB) 3181 keer bekeken
IMG_2132.jpeg
IMG_2132.jpeg (1.42 MiB) 3181 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je alles naar boven afrond, kom je inderdaad aan de €200.
  • Een nieuwe velg kost je zo'n €25 - €75. Je hebt gewoon een stevige velg nodig en die zul je zeker in deze prijsklasse kunnen vinden.
  • Een spaak kost per stuk zo'n €0,25 - €1,00. Als je €0,50 per spaak rekent, zit je denk ik goed.
  • Je hebt nog wat klein spul nodig, zoals velglint, maar dat zijn de kosten niet.
  • Arbeidsloon: 2 uurtjes werk
  • Voorrijkosten (bij Marco): €30
Witte ST3 van maart 2019
ocra

marco-hlv schreef: 30 jan 2019, 14:26 De FM heeft op mijn verzoek nogmaals contact gehad met Stromer en valt definitief niet onder garantie. Het was inderdaad snel, 15.000km, maar dat is mijn pech. Dat zou normaliter wel minimaal 20k km en meer moeten kunnen zijn.
Kan er zelf ook niet veel aan doen, de beurten zijn netjes bijgehouden.

Tips om slijtage en dus breuk te voorkomen, vrij logisch, maar misschien iets meer op letten nu:
  • niet te zwaar beladen aan bagagedrager (ik laat nu mijn slot op het werk, heb er thuis nog eentje liggen voor als ik geen ww-verkeer doe
  • probeer kuilen te vermijden (rij iets rustiger op slecht wegdek)
  • stoep op/af uit den boze
  • beurten uit laten voeren (dan wordt oa volgende punt meegenomen)
  • losse spaken direct vast zetten of vervangen
  • banden niet te hard oppompen, maar ook zeker niet te zacht (als je een keer een kuil pakt, dan krijgt de velg in deze gevallen een extra tik)
Is het nou zo dat de velg door de FM zelf gespaakt word? Want ik dacht dat Stromer alleen hele wielen uitgaf. Als het gespaakt mag worden dan is de schade nog wel te overzien (alhoewel 15K ik wel erg vroeg vind) als het gevolg is een heel nieuw wiel dan is het eigenlijk niet meer te doen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 31 jan 2019, 18:58 Als je alles naar boven afrond, kom je inderdaad aan de €200.
  • Een nieuwe velg kost je zo'n €25 - €75.
  • Een spaak kost per stuk zo'n €0,25 - €1,00
  • Arbeidsloon: 2, misschien wel 3 uurtjes werk (ruim geschat)
Bij mijn fiets is de motor een keer opgestuurd om een sensor te laten vervangen (bij Bulls kan dat wél), het:
  • uit de fiets halen van het wiel +
  • uitspaken +
  • verzendklaar maken +
  • inspaken +
  • weer terug in de fiets zetten
kostte 120 Euro. Ik schat dus in dat het inspaken iets in de orde van 75 Euro max zal kosten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 31 jan 2019, 23:13 Bij mijn fiets is de motor een keer opgestuurd om een sensor te laten vervangen (bij Bulls kan dat wél)
Thumbs up for Bulls! Kan Stromer zeker nog wat van leren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kan best wat hebben aan storingen, ik schiet niet snel in paniek of verontwaardiging en geloof altijd in oplossingen. Ik heb ook vrij goed in de smiezen waar een issue wordt veroorzaakt door gebrekkige kwaliteit en waar dat dit te danken is aan de gebruiker of de dealer (en ik vind persoonlijk dat klanten in het algemeen veel te gemakkelijk naar de fabrikant wijzen, niet specifiek bij Stromer of in dit topic, maar in alle sectoren; het is m.i. gewoon een nare trend, al heeft ook Stromer nog het nodige te verbeteren).

Maar de gedachte dat ik een complete motor incl. spaken en velg a anderhalf duizend euro moet aanschaffen als één sensortje van een paar euro het begeeft, dat is feitelijk het enige punt waarbij Stromer bij mij een serieus afbreukrisico veroorzaakt. Binnen garantie is het misschien nog leuk, al ben ik niet akkoord met de wachttijden en de wegwerp-houding van Stromer (het past ook niet bij wat Stromer wil uitstralen op het gebied van milieu), maar buiten garantie ben je echt aan de beurt met zoiets en ook dat stuit me flink tegen de borst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Helemaal mee eens. Bij mij was er precies dat aan de hand: een sensor van een paar tientjes kapot. Inclusief uit- en inspaken, versturen, en een revisie van mijn motor (ze controleren hem dan gelijk grondig, eigenlijk heb je daarna weer een zo-goed-als-nieuwe motor) was ik bn goeie 500 Euro kwijt. Flinke smaak geld, maar voor wat je er voor krijgt is dat behoorlijk netjes. En véél better dan 1500 Euri voor een compleet nieuw wiel.

Overigens ben ik mijn fiets in totaal ook 5-6 weken kwijt geweest, zat net vakantie tussen :aq
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie