Andere cassette monteren op de ST3 of ST5

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Maar daar zie ik alleen de 11 12 en 13, Mark
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
TheWhiteRider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
Locatie: Limburg, BE

Ik heb deze gevonden bij onze chinese vrienden.
Hopelijk komt het goed :D .

https://nl.aliexpress.com/item/Mountain ... 4c4dS6wXVH
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En hoe ga je het nu doen?
Gebruikersavatar
TheWhiteRider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
Locatie: Limburg, BE

Hetzelfde als jij. De 24 weglaten.
Bedankt voor de tip trouwens!
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Wiebe schreef: 09 feb 2019, 09:13 Maar daar zie ik alleen de 11 12 en 13, Mark
Je mag ook wel wat zelf doen Wiebe ;p :mrgreen:

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

TheWhiteRider schreef: 09 feb 2019, 17:12 Hetzelfde als jij. De 24 weglaten.
Bedankt voor de tip trouwens!
Graag gedaan.

Velen zouden er goed aan doen om vooral 13-14-15 te gebruiken ipv die ‘stomme’ 11.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Daniel1975 schreef: 09 feb 2019, 19:07
Velen zouden er goed aan doen om vooral 13-14-15 te gebruiken ipv die ‘stomme’ 11.
Daniël,

Zelf rij ik nagenoeg alleen maar op de 11. Adviseer jij dit omdat de aandrijflijn dan erg schuin is? Ik denk dat jij meer fiets ervaring hebt dan ik. Vind fietsen niet leuk maar Stromeren heerlijk. Rij jij op 13-15 om ervoor te zorgen dat je een aantal omwentelingen per minuut wil halen. Kortom waarom? Wanneer ik op de 15 rij bv vind ik dat ik als een gek aan het trappen ben, of moet ik dat gewoon volhouden omdat ik daaraan dien te wennen.

Hoor graag van je.

Groet Mark

PS rijden op de MTB dan wel weer leuk. :P
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

@mark Ik vind de 15 ook wel een hoge trapfrequentie opleveren, maar ben de laatste tijd wel meer op de 15 en (vooral) de 13 gaan fietsen op advies van de forumleden hier. En moet zeggen dat het went. Met de kou van de afgelopen tijd vond ik het ook wel lekker om wat sneller te trappen om zo goed warm te blijven. Ik mijd de 11 nu wat vaker.

Ik heb overigens gisteren kransje 12 op mijn cassette laten plaatsen. Omdat de casette al bijna 2400 km heeft gemaakt zijn de 11 en 13 al ingesleten waardoor de overgang naar de 12 nu nog wat minder soepel verloopt. Zou volgens FM na paar 100 km's over moeten zijn.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Barry schreef: 09 feb 2019, 20:23 Ik heb overigens gisteren kransje 12 op mijn cassette laten plaatsen. Omdat de casette al bijna 2400 km heeft gemaakt zijn de 11 en 13 al ingesleten waardoor de overgang naar de 12 nu nog wat minder soepel verloopt. Zou volgens FM na paar 100 km's over moeten zijn.
Barry,
Wanneer het wat kouder was deed ik dat ook. Heb nl een hekel aan kou maar wil wel fietsen. Maar jij zegt het al het went kennelijk. Ook ik las dat op het forum van leden die m.i. veel meer verstand hebben van fietsen dan ik (Tomasj, Golvas en Daniël) en ik denk dat ik dat dan ook maar eens vol moet gaan houden. Eens kijken of ik nog makkelijker ga Stromeren.

Op mijn nieuwe Stromer wil ik ook de T12 erop hebben (of die zit er al op). T24 eraf en T14 erbij zoals ik eerder las.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Er zijn m.i. een paar redenen te benoemen om de 11 wat te mijden.
Qua fietstechniek:
- kettinglijn en slijtage (klein tandwiel = minder ketting raakvlak = meer puntslijtage)
- op de 11 bij acceleren de motor al het werk laten doen vreet energie

Hogere trapfrequentie voor jezelf:
- is beter voor je lijf (knieen)
- is beter voor je conditie
- je gaat dynamischer fietsen, je bent bewegelijker

Hogere trapfrequentie is veelal kwestie van aanleren. Korte blokjes op hoge freq trappen, net uit je comfortzone. Blokjes steeds langer maken.
Ik rij topspeed meestal op de 13-14, 15 red ik ook niet en is niet nodig. Heel soms in luie bui en stevige rugwind de 12 (zelden). Boven de 95rpm vind ik een Stromer ook niet fijn fietsen eigenlijk.

Ik ben ongetwijfeld niet volledig hierboven, maar is aardig aanzet :)
Plaats reactie