Ik heb vorige week een groter voorblad gemonteerd, omdat ik ook bijna altijd in het zwaarste verzet rijd en het kleinste tandwiel al begon te slijten. In totaal nu 3000 km afgelegd op mijn ST1-X die ik sinds mei in mijn bezit heb.
De theorie is simpel: het zwaartste verzet was 11 A/ 54 V. Als je achter een groter tandwiel wilt gebruiken zul je voor ook moeten vergroten om in dezelfde verhouding te blijven. Overigens betekent dit dat 1 omwenteling van de trapas gelijk staat aan 5 omwentelingen van het achterwiel. Best veel als je er over nadenkt!Stromeur schreef: ↑14 aug 2017, 16:52Dat vind ik ook erg snel. Heb je de ketting en de cassette wel regelmatig gereinigd en opnieuw ingevet? Vuil is namelijk de grootste boosdoener als het gaat om slijtage.
Achter is het kleinst mogelijke tandwiel de 11, en die zit al op jouw ST1 X dus daar valt niks meer te halen. Zoals je in dit topic kunt teruglezen zijn er al wel diverse mensen die een andere cassette op hun Stromer hebben laten zetten, waardoor de verzetten wat dichter bij elkaar komen te liggen en men van nature wat meer zal schakelen.Danigator schreef: ↑14 aug 2017, 15:51 Nu ben ik op zoek naar een oplossing, zelf dacht ik aan een iets groter voorblad zodat ik meer het midden gedeelte van de cassette kan gebruiken, alleen blijken die niet door Stromer geleverd te worden. Is daar een oplossing voor van een andere leverancier?
Of moet ik mijn cassette door iets anders vervangen met harder materiaal o.i.d.?
Ons forumlid Reinout-St1x heeft een cassette op zijn ST1 X laten plaatsen die wat slijtvaster is, dus ook daar zou je naar kunnen kijken. Al blijft onderhoud en meer schakelen nog steeds het beste voor een langere levensduur.
Voor zover ik weet heeft nog niemand die actief is op dit forum een groter voorblad laten monteren. Stromer biedt ze inderdaad zelf niet aan (hopelijk komt hier in de toekomst verbetering in, daar wordt wel over gesproken), en ze zijn sowieso niet echt makkelijk te vinden.
Voor mijzelf denk ik ook nog aan een groter voorblad op mijn ST1 X. Ik zal mij er binnenkort eens in verdiepen en je op de hoogte houden. Hopelijk meldt zich voor die tijd iemand die de modificatie aan het voorblad al heeft uitgevoerd, en anders gaan wij dat wiel wel uitvinden
Ik heb een 60tands voortandwiel aangeschaft bij bike24.com https://www.bike24.com/p2171.html
Houdt wel rekening met de volgende bijverschijnselen:
- Je moet de ketting verlengen. Als je 6 tanden erbij krijgt moet je de ketting 3 tanden verlengen, want je gebruikt maar de halve omtrek van het tandwiel. 3 tanden dus, dat is 1,5 schakel, ik heb dit afgerond naar 1 schakel want je kunt natuurlijk geen halve schakel wegnemen.
- De beschermring past nog wel maar is te klein. Nieuwe in besteld bij een ligfietsen bedrijf http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Car ... ingranden/ Ik moet 'm nog ontvangen dus ik kan nog geen ervaring delen.
- Het grote tandwiel komt erg dicht tegen de achtervork omdat de diameter toegenomen is. Past maar net, maar gaat goed.
Ik verwacht hiermee minder slijtage van de achtertandwielen en het versnellingenbereik is beter geworden. Ik overweeg ook een vlakkere tandwielset achter, waarmee het bereik nog beter zal zijn.
Dit wiel is dus een beetje uitgevonden!