Groter kettingblad (voor) monteren op ST1 X 2017

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Tomasj schreef: 02 feb 2018, 18:35 Dat kan je op een ST1X vergeten, denk ik. Dat tandwiel gaat te groot zijn. Ik heb vorige week dat voorste tandwiel van de ST1X bekeken, en dat raakt nu al bijna het frame. Zo'n 56t wiel is een stuk groter, en gaat tegen het frame schuren.
Op de ST2 heb je (tot modeljaar 2017) een dubbel voorblad en dus wel plaats voor zo'n groot voorblad.
Ik dacht dat Lomito een 53t heeft kunnen plaatsen op zijn ST2s, dat lukt jou waarschijnlijk ook nog... Maar meten is weten
Ik zie dat KCSR een ST1X heeft aan zijn foto's... Dus dat zal wel moeten lukken (zonder spacer) :D
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
kinkel65
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2019, 13:18

Bezit een ST1X 2018 waarop Ik een voorblad met 58 tanden heb geprobeerd. Mijn conclusie: Dit past niet cq loopt aan tegen de achtervork. Of er moet nog wat anders worden aangepast. Bij mij zit nu weer de originele 52T er op. Moet nl wel verder kunnen. Ben benieuwd of iemand anders het wel gelukt is (op een ST1X).
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Dus is de conclusie nog steeds dat het op een ST1x vanaf 2018 niet mogelijk is om een groter kettingblad te monteren of zie ik dat verkeerd?
Heb de afgelopen dagen heel wat zoekwerk verricht maar kan nergens terugvinden of het iemand gelukt is (doordat een groter blad tegen het frame zou aankomen).
Ik was zelf aan het denken om een groter blad aan de buitenzijde tegen het originele blad (52T) te monteren (liefst 60T) om het achtertandwiel van 11T wat meer te kunnen ontlasten. Iemand die dit al geprobeerd heeft? Ik denk wel dat het dan een probleem kan geven als de ketting schuin moet lopen naar het achterste grootste tandwiel.
Iemand hier ervaring mee?
Eventueel vooraan een kettinggeleider monteren om te vermijden dat de ketting eraf loopt?
Is het in dit geval een voordeel om een narrow wide blad te hebben of net niet?
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Heb me ondertussen een paar maanden geleden bezig gehouden met het standaard voorste tandwiel van 52t te vervangen door een groter om te zien of ik dan minder op het kleinste tandwiel achteraan zou rijden en/of of ik dan makkelijker de 45km/u kan halen. Eerst met een 56t (Aliexpress) geprobeerd maar dat resultaat was zeer miniem vond ik. Dan 60t tanden (Aliexpress) gemonteerd en daar rijd ik tot op vandaag nog mee. Deze kan wel niet aan de juiste kant van de crank gemonteerd worden anders raakt deze aan de achterbrug. Hierdoor gebruik ik de 3-4 grootste tandwielen achteraan ook niet want dan loopt de ketting veel te schuin. Deze gebruik ik toch niet. Voordeel voor mezelf vind ik dat ik nu ongeveer 1 km/u sneller rijd (vroeger 42.5 en nu 43.5 km/u, onder dezelfde omstandigheden) en een fijnere trapfrequentie. De kettinglengte pas ik aan als ik een nieuwe ketting leg maar voorlopig werkt alles zonder problemen. Voor mij werkt dit dus ik geef het maar mee moest er nog iemand dit willen doen.
Bijlagen
20210123_144538.jpg
20210123_144538.jpg (1.32 MiB) 1602 keer bekeken
20210123_135917.jpg
20210123_135917.jpg (1.79 MiB) 1602 keer bekeken
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Plaats reactie