Ik ben de afweging aan het maken voor een stromer te kopen.
De ST3 bevalt me enorm, echt een beest! Al doet de klever x speed me ook wel watertanden.
Allemaal goed en wel, maar wat kost het opladen van je accu nu op jaarbasis als je 5dagen in de week je batterij moet volladen?
Ik las een hele deskundige uitleg in elektriciteitstaal, maar ik ben er totaal niet in thuis.
Iemand die concreet met cijfers kan komen? Ik dacht eens gelezen te hebben dat dit op jaarbasis een 40 - 50 tal euro kost?
Elektriciteit verbruik voor opladen stromer
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22833
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik denk dat je dit wel een leuk topic vindt om door te lezen:
viewtopic.php?f=8&t=39&hilit=kost+opladen
viewtopic.php?f=8&t=39&hilit=kost+opladen
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Snelle berekening:
- stel 1kWh (1000Wh) kost je €0,25
- je hebt een accu van 983Wh (= 1000Wh)
- bij het opladen gaat geen energie verloren
- je laadt je accu 1x per dag op eigen kosten volledig op (je rijdt de accu dus elke dag helemaal leeg)
dan kost het opladen je per jaar: 365 dagen x €0,25 = €91,25 aan energiekosten.
Laad je jouw accu alleen 5x per week op, dan zijn je jaarlijkse kosten: €91,25 / 7 x 5 = €65,18
- stel 1kWh (1000Wh) kost je €0,25
- je hebt een accu van 983Wh (= 1000Wh)
- bij het opladen gaat geen energie verloren
- je laadt je accu 1x per dag op eigen kosten volledig op (je rijdt de accu dus elke dag helemaal leeg)
dan kost het opladen je per jaar: 365 dagen x €0,25 = €91,25 aan energiekosten.
Laad je jouw accu alleen 5x per week op, dan zijn je jaarlijkse kosten: €91,25 / 7 x 5 = €65,18
Witte ST3 van maart 2019
De onderhoudskosten gaan veel sterker doorwegen dan de laadkost.
Een nieuwe groep + ketting iedere 3000-10000 km (hangt sterk af van hoe je de fiets gebruikt) is ongeveer 100 EUR, en reken daar nog wat extra voor de fm bij indien je dat niet zelf kan.
Ik verbruik een bandenset iedere 7000 km, kost ergens tussen 50-100 EUR voor een set (afhankelijk welke banden je gebruikt), en ook hier de plaatsingskost niet vergeten.
Verder is de kost voor slijtage onderdelen eerder beperkt.
Een nieuwe groep + ketting iedere 3000-10000 km (hangt sterk af van hoe je de fiets gebruikt) is ongeveer 100 EUR, en reken daar nog wat extra voor de fm bij indien je dat niet zelf kan.
Ik verbruik een bandenset iedere 7000 km, kost ergens tussen 50-100 EUR voor een set (afhankelijk welke banden je gebruikt), en ook hier de plaatsingskost niet vergeten.
Verder is de kost voor slijtage onderdelen eerder beperkt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Als je wilt besparen op terugkerende kosten, dan kun je het beste je fiets zelf leren te onderhouden. Denk hierbij met name aan:
- het zelf kunnen vervangen van de ketting en tandwielen,
- het zelf kunnen plakken van binnenbanden en het vervangen van buitenbanden,
- het zelf kunnen onderhouden van je remmen (remblokjes vervangen en problemen met het hydraulisch systeem oplossen),
- het onderhouden van je derailleur.
De juiste apparatuur is even een investering, maar die haal je er na verloop van tijd met gemak uit.
- het zelf kunnen vervangen van de ketting en tandwielen,
- het zelf kunnen plakken van binnenbanden en het vervangen van buitenbanden,
- het zelf kunnen onderhouden van je remmen (remblokjes vervangen en problemen met het hydraulisch systeem oplossen),
- het onderhouden van je derailleur.
De juiste apparatuur is even een investering, maar die haal je er na verloop van tijd met gemak uit.
Witte ST3 van maart 2019
- Stromer9000
- Veteraan
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
- Locatie: Gent (België)
Zelf de Stromer onderhouden, onderdelen vervangen, afregelen... waar zou ik dat kunnen leren? Ik ben nog een leekHenry schreef: ↑03 dec 2018, 19:01 Als je wilt besparen op terugkerende kosten, dan kun je het beste je fiets zelf leren te onderhouden. Denk hierbij met name aan:
- het zelf kunnen vervangen van de ketting en tandwielen,
- het zelf kunnen plakken van binnenbanden en het vervangen van buitenbanden,
- het zelf kunnen onderhouden van je remmen (remblokjes vervangen en problemen met het hydraulisch systeem oplossen),
- het onderhouden van je derailleur.
De juiste apparatuur is even een investering, maar die haal je er na verloop van tijd met gemak uit.
ST3 LE | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
2 ritjes, want na 2 keer heen en weer stuiteren is de lader stuk (schroefjes komen los)Daniel1975 schreef: ↑03 dec 2018, 21:53Halve accu laden kost 12ct: hoe lang duurt het dan voordat je een lader hebt terug verdiend?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22833
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het elektrotechnische deel van een Stromer vergt geen onderhoud, dus je zou een normale workshop MTB onderhoud kunnen volgen. Een Stromer werkt niet anders, behalve dat je bij het uitnemen van het achterwiel de connector naar de motor los moet halen. Tenminste, zo was het bij de ST1 X, ST2 en ST2 S. Of er verder nog iets spannends met het achterwiel van de ST3 aan de hand is, zoals het aandraaien op een zeer specifiek moment of positie, dat kan je Stromer dealer je wel vertellen.Stromer9000 schreef: ↑03 dec 2018, 21:49 Zelf de Stromer onderhouden, onderdelen vervangen, afregelen... waar zou ik dat kunnen leren? Ik ben nog een leek
Maar de basics van fietsonderhoud, die zijn ook gewoon van toepassing op de Stromer. Schijfremmen, derailleur, banden, lagers of kransjes vervangen, spaken spannen, drivetrain reinigen en smeren etc.: allemaal hetzelfde
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023