Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Wiebe schreef: ↑25 nov 2019, 11:54
Nou, dat is is dan superruk...
Dat is idd wel kinderachtig... Maar als je terug aan hetzelfde tempo als met je vorige accu rijdt heb je binnen 2 jaar terug een nieuwe he
Ondertussen kan ik terug met genoeg reserve doorsjezen met mijn blauwtje
Klein dingetje wel: mijn accu kwam vers uit een gesloten verpakking. Toen ik deze in mijn fiets stak en eens aanzette : niets. Waarschijnlijk volledig leeg. De handleiding die bij de accu zat er bij genomen en daarin staat de accu niet langer dan 2 à 3 dagen volledig leeg te laten om kans op schade te voorkomen. Iemand ervaring hiermee? Lijkt mij ook niet normaal...
Als de accu helemaal leeg is, loopt je het risico op diepontlading. Bij diepontlading gaat de accu onherstelbaar kapot. Als dit blauwtje het na opladen gewoon deed, dan is-ie niet diepontladen en is er niks aan de hand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Die van mij deed ook niets. Even aan de lader gehangen buiten de fiets (nog geen minuut) en daarna weer in de fiets. 23% vol.
Ik denk dat je de BMS even moet activeren door deze aan de lader te hangen. Kan dat?
Zou wel een soort van logisch zijn omdat de BMS dan helemaal geen stroom verbruikt en de accu's dus lang op de plank kunnen liggen. <Pure zelf bedachte theorie
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Wiebe schreef: ↑29 nov 2019, 12:47
Die van mij deed ook niets. Even aan de lader gehangen buiten de fiets (nog geen minuut) en daarna weer in de fiets. 23% vol.
Ik denk dat je de BMS even moet activeren door deze aan de lader te hangen. Kan dat?
Zou wel een soort van logisch zijn omdat de BMS dan helemaal geen stroom verbruikt en de accu's dus lang op de plank kunnen liggen. <Pure zelf bedachte theorie
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Ben zelf een leek op dat vlak dus vandaar mijn vraag. Wil ook vermijden dat, wanneer ik ooit aanspraak op garantie op die batterij wil maken, Stromer weigert omdat mijn batterij zogezegd te lang niet opgeladen geweest is...
Deze week liet de FM me zien wat hij online kan zien over m’n ST2S.
Toestand van de accu staat op 94% na 2 jaar en ruim 20.000 km met dagelijks 1 tot 2 keer laden bij 5 daagse werkweek.
Daarover ben ik zeer tevreden.
Stromend schreef: ↑15 dec 2019, 08:15
Toestand van de accu staat op 94% na 2 jaar en ruim 20.000 km met dagelijks 1 tot 2 keer laden bij 5 daagse werkweek.
Ben je zeker dat dit juist is en dat je FM dit niet omwisselt met de battery_SOC (State of Charge)? Lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat je na 2 jaar en 20 000km met dagelijks 2x laden nog maar op 94% zit...
Ter info: mijn nieuwe blauwe zit na +- 1000km al op 98% SOH.
Afbeelding is van mijn vorige batterij (814Wh, 2 jaar, 22500km met 2x laden per dag). SOC en SOH kunnen makkelijk door elkaar gehaald worden...
Stromend schreef: ↑15 dec 2019, 08:15...Toestand van de accu staat op 94% na 2 jaar en ruim 20.000 km met dagelijks 1 tot 2 keer laden bij 5 daagse werkweek....
Omdat 100% een ruime marge heeft (hoe groot, dat weten we alleen als we gaan meten aan de accu), kun je volgens dit uitgangspunt niet de conclusie trekken dat je slechts 6% accucapaciteit in 2 jaar hebt verloren. Als mijn theorie juist is, dan zul je dit de komende periode gaan ontdekken. De degeneratie van de accu zal het komende jaar sneller gaan.
State of Charge was op dat moment 45%.
Ik geef alleen aan wat de FM met liet zien, wat hij er bij zei en wat ik hier van vind. Of dit klopt weet ik niet want ik heb geen manier om dit te controleren en mis de technische knowhow om de uitkomsten te duiden. Ben vooralsnog gewoon een tevreden Stromer rijder.
Geen idee of dit betekent dat je wel geïnteresseerd bent in de onderliggende materie, maar ervan uitgaande dat dit wel eens het geval kan zijn, hierbij een korte toelichting.
FreddyH heeft hier wel eens geschreven dat bij volle accu een cel een accuspanning heeft van 4,2 Volt per cel. In onze accu schijnen (volgens diezelfde FreddyH 13 cellen in serie te staan en dus kom je op 13 x 4,2 Volt = 54,6 Volt).
De vraag is nu: bij welke waarde heeft Stromer nu gedefinieerd dat de accu volledig (100%) opgeladen is. Als dat bijvoorbeeld bij 52.0 Volt is, dan is dit in mijn verhaal de "lege 100%". Een volle 100% is dan een accu waarbij de cellen allemaal zijn opgeladen tot 4,2 Volt. Dat dit alleen met kersverse nieuwe cellen kan, dat mag duidelijk zijn. Na elke laadbeurt degenereert een accucel en op een gegeven moment kun je die cel niet meer tot de 4,0 Volt opladen. De totale spanning komt dan onder de (13 x 4,0 Volt =) 52 Volt. Naast degeneratie van een accucel (batterij), gaan er ook gewoon accucellen stuk, waardoor die degeneratie van een accu per accu verschilt.
Ik ben dus benieuwd naar de minimale waarde accuspanning die leidt naar een 100% geladen waarde. Hebben we een elektrotechnicus met een voltmeter in de zaal?