Hoe gezond is mijn accu nog?

Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

FreddyH schreef: 04 mei 2019, 21:48 Kan het zijn dat de gegeven capaciteit in de selftest aangeeft hoeveel capaciteit er laatste keer of maximaal geladen is? Wat komt er te staan als je de accu eens leegrijdt en dan helemaal oplaadt?
Mijn accu werd voor het opladen tot +-15% overschot leeg gereden. Die 344Wh lijkt mij dan wat weinig... Zal maandag eens proberen om nog lager te gaan en kijken wat die daarna aangeeft met een batterij op 100% :)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Nou, na wat gepruts om client id en secret te achterhalen, eindelijk de api aan de praat: myStromer.apk decompileren met apktool, grep-en op const-string, zoeken naar api3.stromer-portal.ch, client id en secret staan in de opvolgende strings.

Mijn accu:

Code: Selecteer alles

  battery_health: 96, [%]
  total_time: 520374, [s]
  total_distance: 5158, [km]
  total_energy_consumption: 75325 [Wh]
Onze andere accu staat nog op 99% :D

BTW: we zouden een database-je van bovenstaande velden kunnen maken en zo wat statistieken kunnen opbouwen.
Idee? Graag onderstaande tabel aanvullen:

<naam>; <type>; <accu>; <battery_health>; <total_time>; <total_distance>; <total_energy>
pvg; ST2; 983; 96; 520374; 5158; 75325
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

pvg schreef: 04 mei 2019, 22:58 Nou, na wat gepruts om client id en secret te achterhalen, eindelijk de api aan de praat: myStromer.apk decompileren met apktool, grep-en op const-string, zoeken naar api3.stromer-portal.ch, client id en secret staan in de opvolgende strings.
Thanks, dit werkte bij mij ook :ay

Mijn accu (ST1x, 814Wh, toestand 'goed' na 16450km):

Code: Selecteer alles

  battery_health: 77, [%]
  total_time: 1660335, [s]
  total_distance: 16451.3, [km]
  total_energy_consumption: 221168 [Wh]
  average_energy_consumption: 134,
  power_on_cycles: 657,
Dus...
Batterij volgens data uit de apk: 77%
Batterij volgens RUN IT test: (344Wh/814Wh)*100= 42,26%
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
NickName
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 dec 2017, 21:27

Vandaag heb ik een test gedaan:

* totale afstand rit : 34,3 km
* altijd stand 3
* geen enkele stop behalve op meetpunten (kanaaldijk, altijd rechtdoor zonder onderbreking/vertraging)
* batterij eerst 100% geladen voor de start en dan telkens een self test bij elke tussenstop (100-75-56-35-14-3% capaciteit volgens OMNI)
* batterijvermogen (Wh) volgens RUN IT/self test: 341-430-323-212-94-35Wh

Opmerkelijk is het feit dat de capaciteit bij de eerste tussenstop was toegenomen, daarna vrij lineaire afname.

Conclusie:
1) de capaciteitswaarde in de self test is het actueel vermogen
2) het werkelijke maximum vermogen van mijn batterij stemt niet overeen met de battery health waarde uit de Stromer portal (+/- 42% vs 78 (%?))
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het begint erop te lijken dat de Stromer Portal het percentage van de resterende capaciteit niet berekent met de geadverteerde capaciteit van de accu, maar met de werkelijk bruikbare capaciteit, wat ik op zich wel logisch vind. Zou je je dealer niet eens kunnen vragen of ze dit aan Stromer willen voorleggen?

Of je dient een support aanvraag in via je OMNI app. Ik ben wel benieuwd hoe Stromer dit gaat uitleggen als je zoiets rechtstreeks aan ze vraagt. Hoewel het kan zijn dat ze zich hier vanaf gaan doen, omdat een groot deel van de gegevens officieel niet voor eindgebruikers bestemd is (service menu en gehackte API) en je mogelijk op het punt staat om een klein PR-rampje voor ze te veroorzaken (qua garantieclaims). Maarja, je hebt de gegevens nu toch..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

NickName schreef: 05 mei 2019, 22:34 Vandaag heb ik een test gedaan:
.......
* batterij eerst 100% geladen voor de start en dan telkens een self test bij elke tussenstop (100-75-56-35-14-3% capaciteit volgens OMNI)
* batterijvermogen (Wh) volgens RUN IT/self test: 341-430-323-212-94-35Wh
.......
Conclusie:
1) de capaciteitswaarde in de self test is het actueel vermogen
....
Super gedaan. 👌
Deze test moet herhaald worden met een nieuwe accu (soh 100%).
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Hier een verse 983Wh getest:
RUN IT: 870 Wh
Stromer api: health = 99%, state of charge (SOC) = 100%.

Ik vermoed dat Stromer 10% marge aanhoudt tussen accu capaciteit en maximale lading:

983 Wh * 90% max lading * 99% health * 100% lading = 876 Wh en dit komt akelig dicht bij de gerapporteerde 870 Wh van de RUN IT test.

In het geval van NickName:
814 Wh * 90% max lading * 78% health * 75% lading = 428 Wh en dit komt ook akelig dicht bij de gerapporteerde 430 Wh van de RUN IT test.

Blijft de vraag waar de vreemde waarden van NickName en Draftsman van ~340Wh met volle accu door veroorzaakt worden. Werd de accu in de fiets opgeladen? (Misschien een oude waarde van voor het laden?)
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Als mijn 90% max lading aanname goed is dan geldt het onderstaande voor een 983 Wh accu:

De maximaal bruikbare capaciteit van een nieuwe accu is: 983 Wh * 90% = 885 Wh.

Een accu valt terug van ‘zeer goed’ naar ‘goed’ bij: 885 Wh * 80% = 708 Wh.

Je hebt 2 jaar garantie op: 885 Wh * 75% = 664 Wh.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
NickName
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 dec 2017, 21:27

pvg schreef: 06 mei 2019, 20:21 ...
Blijft de vraag waar de vreemde waarden van NickName en Draftsman van ~340Wh met volle accu door veroorzaakt worden. Werd de accu in de fiets opgeladen? (Misschien een oude waarde van voor het laden?)
Mijn accu werd geladen in mijn fiets, maar de relevantie daarvan is mij onbekend. Maakt het verschil door hem uit te nemen en zo op te laden? Indien ja, hoe valt dat te verklaren want in beide gevallen gebruik ik dezelfde lader?
Na de test gisteren heb ik de batterij opnieuw in de fiets opgeladen en kwam weer op 341 Wh uit.
NickName
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 dec 2017, 21:27

pvg schreef: 06 mei 2019, 20:31 Als mijn 90% max lading aanname goed is dan geldt het onderstaande voor een 983 Wh accu:

De maximaal bruikbare capaciteit van een nieuwe accu is: 983 Wh * 90% = 885 Wh.

Een accu valt terug van ‘zeer goed’ naar ‘goed’ bij: 885 Wh * 80% = 708 Wh.

Je hebt 2 jaar garantie op: 885 Wh * 75% = 664 Wh.
Ik heb eigenlijk toch bedenkingen bij "2 jaar garantie": het lijkt me niet het beste criterium. Het aantal laadcycli - dat recht evenredig is met de intensiteit vh gebruik vd fiets & batterij - zou toch beter zijn, afgezien van het feit of dit binnen termijn van twee jaar gehaald wordt?
Op de huidige manier zullen veelrijders onder garantie een nieuwe batterij kunnen krijgen, fietsers die minder vaak/ver rijden niet?
Plaats reactie