Hoe gezond is mijn accu nog?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De vraag komt hier regelmatig terug, dus ik heb 'm vandaag maar eens aan de Stromer dealer in Groningen gesteld: hoe kan gecontroleerd worden wat de conditie/(rest)capaciteit van een Stromer accu is?

Stromer accu's.jpg
Stromer accu's.jpg (50.8 KiB) 9175 keer bekeken

Heb je een een ST1 accu (links op bovenstaande afbeelding), dan kan de accu worden doorgemeten door een simpele multimeter op de polen van de accu te plaatsen. Hieruit volgt echter alleen of een accu in orde is, defect, of waarschijnlijk defect.

Het doormeten van de accu van de ST1 X/ST2/ST2 S/ST3/ST5 (rechts op de afbeelding) vergt meetapparatuur die een stuk complexer is en die niet bij elke dealer aanwezig zal zijn (de Groningse Stromer dealer heeft die apparatuur trouwens wel in de vestiging in Borger), maar dat is gelukkig ook niet noodzakelijk. Je Stromer dealer kan namelijk in de Stromer Portal precies zien wat de "battery health" (in percentages) is van jouw accu.

Hiervoor moet er wel met de Stromer + accu gereden zijn. Je kunt dus niet even een 2e hands accu in je Stromer plaatsen en direct laten weergeven wat daar de conditie van is.

Wat ik helaas nog niet helder heb, is wat de kantelpercentages zijn waarbij de conditie van de accu in onze OMNI een stapje lager wordt, bijvoorbeeld van "zeer goed" naar "goed". Als iemand daar nog eens achter kan komen, dan graag!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 24 nov 2018, 18:55 Heb je een een ST1 accu (links op bovenstaande afbeelding), dan kan de accu worden doorgemeten door een simpele multimeter op de polen van de accu te plaatsen.
En dan de spanning meten? Wat levert dat aan kennis op over de max capaciteit van de accu?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij kun je enkel meten of een accu in orde is, defect, of waarschijnlijk defect. Je hebt gelijk, een restcapaciteit krijg je er op deze manier niet uit. Een meting met een multimeter kan hoogstens reden zijn voor grondiger onderzoek met een Hele Serieuze (dure)accutester.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je kunt volgens mij alleen meten dat de accu echt dood is, maw: na het laden een spanning geeft van minder dan 36V.

Maar dat is nou net het voor de hand liggende ding dat je ook op je fiets zelf detecteert: die doet dan niks... De multimeter bevestigd in dat geval dat het aan de accu ligt een niet aan de fiets.

Verder kun je volgens mij precies niks met een multimeter.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

De belangrijkste graadmeter voor de conditie van je accu is vooral de actieradius die er mee gehaald wordt. Daar heb je geen multimeter voor nodig of andere analyseapparaten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er komen op het forum genoeg vragen voorbij over de actieradius, waarbij gebruikers twijfelen of een teleurstellende actieradius te wijten is aan de accu of aan factoren zoals temperatuur, wegdek, type banden, nieuwe firmware etc.

In dergelijke gevallen kan het uitsluiten van de accu als factor wel degelijk van belang zijn. (We hebben hier onlangs nog iemand op het forum langs gehad die zijn ongefundeerde twijfel over de accu al voldoende reden vond om direct een nieuwe accu te eisen, terwijl er nog niets was onderzocht door de dealer.)

Hetzelfde geldt voor het vaststellen van de restwaarde van je Stromer bij verkoop of inruil, aangezien de accu het duurste slijtage-onderdeel van een Stromer is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik bedoel verandering van je actieradius ten opzichte van vergelijkbare omstandigheden. Dus bijv. je actieradius bij perfect zomerweer (geen wind, temperatuur ca. 20-22°C, geen neerslag) en dan een jaar later onder vergelijkbare omstandigheden. Met de accu van mijn ST2s heb ik gemerkt dat de actieradius een jaar later iets minder was, zo'n 42 km ipv 45 km. Niet schrikbarend maar wel goed herkenbaar.
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Op de OMNI staat de status van de batterij. Dit start met "ZEER GOED". Wanneer de capaciteit van de batterij beneden 60% ("battery health") van de max. capaciteit zakt dan wijzigd dit naar "GOED". Is er iemand op dit forum, met een STX/ST2/ST2 S/ST3/ST5, met op zijn display "GOED" ? Zo kunnen we dit eens controleren. :geek:
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Heb afgelopen zomer op mijn ST2S met volle accu, blauwe 984, op vol vermogen, 23 graden weinig wind, 76,7 km gereden! Afgelopen week, 5 uur smorgens vroeg, temperatuur -2, stevig windje tegen, 44,8 km. Dus weersomstandig en temperatuur spelen wel degelijk mee! Accu is 5k oud, 10 mnd.
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

dvdk schreef: 27 nov 2018, 18:07 Dit start met "ZEER GOED". Wanneer de capaciteit van de batterij beneden 60% ("battery health") van de max. capaciteit zakt dan wijzigd dit naar "GOED".
60% ?!?
Daar heb je dan precies niks aan. Als je normaal een actieradius hebt van 60 km, dan moet dit terugzakken naar 36 km om als "goed" bestempeld te worden :bu:

Bij reviseerbedrijven adviseren ze onder 80% capaciteit om te reviseren. Dat vind ik een veel reëler uitgangspunt. Persoonlijk zou ik zeggen: 90% of meer is zeer goed. 80-90% is goed. 70-80% is redelijk en daaronder is matig of zelfs slecht.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie