Heb je de fiets uit/aan gezet na het laden? Misschien een software bug die er voor zorgt dat de actuele waarde niet uit de accu wordt opgehaald bij start van de test? Zoiets.NickName schreef: ↑06 mei 2019, 20:52Mijn accu werd geladen in mijn fiets, maar de relevantie daarvan is mij onbekend. Maakt het verschil door hem uit te nemen en zo op te laden? Indien ja, hoe valt dat te verklaren want in beide gevallen gebruik ik dezelfde lader?
Na de test gisteren heb ik de batterij opnieuw in de fiets opgeladen en kwam weer op 341 Wh uit.
Hoe gezond is mijn accu nog?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Nee, een accu die continue aan de lader hangt, slijt ook, terwijl het aantal laad cycle dan maar 1 is...NickName schreef: ↑06 mei 2019, 21:03Ik heb eigenlijk toch bedenkingen bij "2 jaar garantie": het lijkt me niet het beste criterium. Het aantal laadcycli - dat recht evenredig is met de intensiteit vh gebruik vd fiets & batterij - zou toch beter zijn, afgezien van het feit of dit binnen termijn van twee jaar gehaald wordt?pvg schreef: ↑06 mei 2019, 20:31 Als mijn 90% max lading aanname goed is dan geldt het onderstaande voor een 983 Wh accu:
De maximaal bruikbare capaciteit van een nieuwe accu is: 983 Wh * 90% = 885 Wh.
Een accu valt terug van ‘zeer goed’ naar ‘goed’ bij: 885 Wh * 80% = 708 Wh.
Je hebt 2 jaar garantie op: 885 Wh * 75% = 664 Wh.
Op de huidige manier zullen veelrijders onder garantie een nieuwe batterij kunnen krijgen, fietsers die minder vaak/ver rijden niet?
2 jaar garantie is al redelijk gezien wat je allemaal kunt doen in die 2 jaar om de levensduur te verkorten...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22990
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Eerst was de Stromer garantie op accu's of-of: minimaal 75% na 1.000 laadcycli of na 2 jaar (wat eerst komt).NickName schreef: ↑06 mei 2019, 21:03 Ik heb eigenlijk toch bedenkingen bij "2 jaar garantie": het lijkt me niet het beste criterium. Het aantal laadcycli - dat recht evenredig is met de intensiteit vh gebruik vd fiets & batterij - zou toch beter zijn, afgezien van het feit of dit binnen termijn van twee jaar gehaald wordt?
Op de huidige manier zullen veelrijders onder garantie een nieuwe batterij kunnen krijgen, fietsers die minder vaak/ver rijden niet?
Dat het nu alleen 75% na 2 jaar is, is inderdaad een voordeel voor de kilometervreters (al zouden we eerst eens moeten uitrekenen hoeveel laadcycli Stromeraars zoals b.v. Tomasj en Reinout-ST3 werkelijk per jaar doen). Voor mensen die minder rijden maakt het niet uit welke van de twee het was geworden, want die halen die 1.000 laadcycli sowieso niet.
Het is misschien wat contra-intuïtief, maar wat je feitelijk zegt is dat je het "cadeautje" van Stromer aan de veelrijders wil afpakken, zonder dat dit iets wijzigt/verbetert aan de positie van de minderveelrijders. Vanuit Stromer is dat inderdaad logischer, maar vanuit de positie van de consument (wij) niet
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Mijn accu werd nog nooit opgeladen in de fiets... Altijd binnen op kamertemperatuur.
Ik zal die morgenochtend proberen zo leeg mogelijk te rijden en die RUN IT test nog eens uitvoeren. Idem wanneer die accu dan terug tot 100% volgeladen is.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Batterij deze ochtend tot 15% kunnen leegrijden. Bij aankomst de RUN IT test nog eens uitgevoerd: battery capacity= 5Wh...
Lijkt mij weinig als ik met de gegevens vergelijk van NickName zijn test (14%= 94Wh)
Lijkt mij weinig als ik met de gegevens vergelijk van NickName zijn test (14%= 94Wh)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Niet dat het in mijn garage vriest als ik de batterij in de fiets oplaadt maar zou het effect van laden op kamertemperatuur dan toch niet zo groot zijn? De staat van onze batterijen is vrij vergelijkbaar en levensduur en afgelegde km ook, enkel heb je slechts de helft power on cycles (tgv woonwerktraject: 35 vs 26 km enkel?).
Draftsman vs NickName
battery_health: 77 / 78 [%]
total_distance: 16451 / 16455 [km]
power_on_cycles: 657 / 1212
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Die power on cycles zijn het aantal keer dat je je fiets aangezet hebt. Heb net nog even die app.js laten lopen en mijn power on cycles staan nu op 660, 3 meer aangezien ik deze ochtend, deze middag en deze avond mijn fiets heb aangezet. Ik rij er nu goed een jaar mee, aan 2x aanzetten per dag kom je ongeveer rond de 660 cycles uit. Jij zal dan wss al 2 jaar op je ST1x rijden veronderstel ik, aangezien je het dubbel hebt?NickName schreef: ↑07 mei 2019, 20:13
Niet dat het in mijn garage vriest als ik de batterij in de fiets oplaadt maar zou het effect van laden op kamertemperatuur dan toch niet zo groot zijn? De staat van onze batterijen is vrij vergelijkbaar en levensduur en afgelegde km ook, enkel heb je slechts de helft power on cycles (tgv woonwerktraject: 35 vs 26 km enkel?).
Draftsman vs NickName
battery_health: 77 / 78 [%]
total_distance: 16451 / 16455 [km]
power_on_cycles: 657 / 1212
Toen ik mijn fiets deze middag aanzette, en de RUN IT test nog eens deed met een 100% volgeladen batterij gaf deze als battery capacity 578Wh aan. Batterij kwam toen net van het netsnoer. Deze avond idem, 100%, maar na de ganse namiddag naast mijn bureau gelegen te hebben: 485Wh. Zaterdag was dit 344Wh met een 100% geladen batterij, die de avond voordien was volgeladen.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Zelf idd. iets langer dan 2j.
Jij 16K/j => stevig gefietst
Ah, dat is een nieuw gegeven en 344Wh vs. 578Wh is een aanzienlijk verschil. Ik zal in de loop van de week proberen ook eens te meten nadat de batterij net volledig geladen is.Draftsman schreef: ↑07 mei 2019, 20:55 ...
Toen ik mijn fiets deze middag aanzette, en de RUN IT test nog eens deed met een 100% volgeladen batterij gaf deze als battery capacity 578Wh aan. Batterij kwam toen net van het netsnoer. Deze avond idem, 100%, maar na de ganse namiddag naast mijn bureau gelegen te hebben: 485Wh. Zaterdag was dit 344Wh met een 100% geladen batterij, die de avond voordien was volgeladen.
Batterijtechniek is niet echt bekend terrein voor me, maar is dat niet vreemd die vermogensdaling op relatief korte tijd?
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb echt de indruk dat die self test iets anders weergeeft dan de hoeveelheid energie in de accu. Geen idee wat, maar dit is allemaal iets te "willekeurig" om energie in de accu te zijn.
In een paar uur tijd verlies je niet eventjes 100 Wh. Als er 4 uur tussen heeft gezeten dan is dit 25W aan lekkage. Met (makkelijk rekenen) 50V batterij spanning is dat dan 0,5A lekstroom... Om dit in context te plaatsen: die hoeveelheid stroom is genoeg om een Supernova M99 Pro op groot licht te laten branden!Draftsman schreef: ↑07 mei 2019, 20:55 Toen ik mijn fiets deze middag aanzette, en de RUN IT test nog eens deed met een 100% volgeladen batterij gaf deze als battery capacity 578Wh aan. Batterij kwam toen net van het netsnoer. Deze avond idem, 100%, maar na de ganse namiddag naast mijn bureau gelegen te hebben: 485Wh. Zaterdag was dit 344Wh met een 100% geladen batterij, die de avond voordien was volgeladen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]