Hoe gezond is mijn accu nog?

Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

pvg schreef: 08 mei 2019, 22:45
Hoeveel km heb je gereden en hoeveel Wh/km heb je verbruikt voor deze rit?
Als de getallen van de run it test kloppen, dan zou dat totaal 484-64=420Wh moeten zijn. Maar ik vertrouw die getallen niet: 26% 64Wh zou dus ca 246Wh bij 100% zijn en dat klopt niet... Ik begin idd ook te vermoeden waarom deze functie is verdwenen uit de run it test op de nieuwe omni-c: it s*cks.

Ik denk dat het health getal op de api het meest betrouwbare getal is als indicatie voor de status van de accu.
Deze ochtend bij vertrek: accu aan 100%, capacity 483Wh.
Bij aankomst op mijn werk: accu 17%, capacity 110Wh... 35,6km afgelegd aan 0.41KWh (410Wh), Accutemperatuur (volgens de app) 27°.

Wist niet dat die functie uit de nieuwe omni verdwenen was, maar als die data idd niet kloppen dan snap ik ook wel waarom.
Tomasj schreef: 09 mei 2019, 05:40 Er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat de wereld rond is.
Ik ben er ook van overtuigd dat de wereld rond is. Je bedoelt wss 'plat'. Hoop ik... ;)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 09 mei 2019, 07:56
Dreiky schreef: 09 mei 2019, 05:21 Met leeggereden bedoelde ik 15-25% rest. (zeker geen diepontlading)
Even voor alle duidelijkheid: leeg rijden totdat de ondersteuning stopt is NIET gelijk aan diepontlading!
Je spreekt van diepontlading als de spanning in de cellen dusdanig laag is dat je de cellen niet meer "gewoon" kunt opladen.
En in aanvulling daarop: bij diepontlading is de accu stuk, dat is wat anders dan degenereren (afname capaciteit).

Diepontlading kan Stromer constateren en valt niet onder garantie.
Degeneratie kan Stromer nameten en valt - binnen hun voorwaarden - wel onder garantie.

Zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren vertraagt degeneratie. Minder deelladingen uitvoeren (dus veelvuldig de accu ver leeg rijden zoals jij 8 maanden lang hebt gedaan) versnelt degeneratie (en verhoogt je kans op diepontlading wanneer je een volledig lege accu niet z.s.m. weer bijlaadt).

Ik zou bij het goed verzorgen van een slijtage onderdeel t.w.v. een slordige 2 mille niet afgaan op "gevoel", maar op feiten en de Stromer handleiding.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 09 mei 2019, 10:12 En in aanvulling daarop: bij diepontlading is de accu stuk, dat is wat anders dan degenereren (afname capaciteit).
In praktische termen voor jullie wel.

Een revisiebedrijf kan vaak nog wel wat om zo'n accu weer tot leven te wekken, maar het is de vraag of dat bij 48V Stromer accu's kan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Freyne
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 jan 2019, 11:37
Locatie: Gent
Merk SP: ST1X
Km-stand: 11000

FreddyH schreef: 09 mei 2019, 07:56
Even voor alle duidelijkheid: leeg rijden totdat de ondersteuning stopt is NIET gelijk aan diepontlading!
Je spreekt van diepontlading als de spanning in de cellen dusdanig laag is dat je de cellen niet meer "gewoon" kunt opladen.
Wanneer heb je kans op diepontlading?
Ik rij namelijk mijn batterij altijd leeg tot rond de 3%, waarna ik die wel zo snel mogelijk terug oplaad ( meestal binnen het kwartier).
Ik weet dat dit niet optimaal is, maar gezien de ww afstand kan het niet anders.
ST1X-17"-983Wh en 618Wh-Charcoal Comfort-65 km WW enkel- cane creek zadelpen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Freyne schreef: 09 mei 2019, 16:12 Wanneer heb je kans op diepontlading?
Ik rij namelijk mijn batterij altijd leeg tot rond de 3%, waarna ik die wel zo snel mogelijk terug oplaad ( meestal binnen het kwartier).
Ik weet dat dit niet optimaal is, maar gezien de ww afstand kan het niet anders.
Als je je accu "lang" niet oplaadt. Lang is dan afhankelijk van hoe vol deze zat.

Het leegrijden van een accu is geen bezwaar*, zolang je dan maar zorgt dat je snel daarna je accu weer oplaadt. Een paar dagen is daarbij echt geen probleem, maar probeer hem gewoon binnen enkele uren weer op te laden. Ik verwacht dat als je je accu leegrijdt en hem vervolgens 2 maanden laat liggen dat je dan serieuze kans hebt op diepontlading, maar dat wil je dus absoluut voorkomen. Het kwartier dat jij noemt is dus geen enkel probleem.

*) het is niet optimaal, maar da's een andere discussie
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik eindig meestal rond de 25% na een rit van 50-60km. Ik wacht dan graag met laden omdat de temp misschien bij aankomst wat te hoog is en ook omdat ik dan weer naar 100% ga en in mijn geval niet zeker ben dat ik de dag erna een stukje zal leegrijden.

Wat is het beste voor de levensduur van mijn blauwtje: een paar nacht op 23% laten staan of enkele dagen op 100%? Ik denk het eerste.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

allesstroomt schreef: 10 mei 2019, 08:25 Wat is het beste voor de levensduur van mijn blauwtje: een paar nacht op 23% laten staan of enkele dagen op 100%? Ik denk het eerste.
Ik zou ook gaan voor de 23% en laden voor vertrek. Beter nog bij 23% een beetje laden (zeker bij een verbruik in stilstand en dat voor enkele dagen) en volladen voor vertrek.
Freyne
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 jan 2019, 11:37
Locatie: Gent
Merk SP: ST1X
Km-stand: 11000

Jins schreef: 10 mei 2019, 08:52
allesstroomt schreef: 10 mei 2019, 08:25 Wat is het beste voor de levensduur van mijn blauwtje: een paar nacht op 23% laten staan of enkele dagen op 100%? Ik denk het eerste.
Ik zou ook gaan voor de 23% en laden voor vertrek. Beter nog bij 23% een beetje laden (zeker bij een verbruik in stilstand en dat voor enkele dagen) en volladen voor vertrek.
Als ik niet zeker ben dat ik de batterij de volgende dag nodig heb, laad ik deze op tot ongeveer 80%.
Voor het vertrek laad ik deze dan vol.
Als je dan toch onverwachts de fiets wil gebruiken kan je toch al een redelijke afstand afleggen.
ST1X-17"-983Wh en 618Wh-Charcoal Comfort-65 km WW enkel- cane creek zadelpen
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Goed idee maar het vergt wel constante controle. Heb het al een paar keer geprobeerd maar ben dan telkens te laat en dan staat ze op 100%.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

pvg schreef: 06 mei 2019, 20:21 Hier een verse 983Wh getest:
RUN IT: 870 Wh
Stromer api: health = 99%, state of charge (SOC) = 100%.

Ik vermoed dat Stromer 10% marge aanhoudt tussen accu capaciteit en maximale lading:

983 Wh * 90% max lading * 99% health * 100% lading = 876 Wh en dit komt akelig dicht bij de gerapporteerde 870 Wh van de RUN IT test.

In het geval van NickName:
814 Wh * 90% max lading * 78% health * 75% lading = 428 Wh en dit komt ook akelig dicht bij de gerapporteerde 430 Wh van de RUN IT test.
Ik heb hetzelfde vermoeden: Stromer houdt 10% als reserve aan. Ik had via marktplaats een 983Wh accu gekocht met een SoH van 97% (gechecked met de app.js). De run it test gaf 859Wh aan bij 100% charge state.

983 Wh * 90% max lading * 97% health * 100% lading = 858,15 Wh en dit komt akelig dicht bij de gerapporteerde 859 Wh van de RUN IT test.

Hier nog een overzicht van de app.js + wat berekeningen mijnerzijds:
{ battery_SOC: 14,
suiversion: '3.4.2.1',
average_speed_trip: 38.5, 38,5 km/u
trip_distance: 63.5,
average_speed_total: 38.2, 38,2 km/u
average_energy_consumption: 112, 11,2 Wh/km
power_on_cycles: 959, 959 cycli
total_time: 1220507, 339 uur
battery_health: 97, 97 %
total_distance: 12959.4, 12959 km
total_energy_consumption: 145242 } 145242 Wh

Woon werk afstand 57,9 km
Aantal ritten (ruwweg) 224
Energy consumption per rit 649 Wh
Minimum SoH voor enkele rit 73 %

Mijn 1e accu heeft momenteel een SoH van 88%. Daarmee komt ik op mijn woonwerk rit van 57.9km in de winter / of met windkracht 4/5 tegen niet meer op standje 3 over. Dan moet ik terug naar mijn customized standje 2. Met de nieuwe batterij was het geen probleem en kon ik weer volle bak.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie