Hoe gezond is mijn accu nog?

Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Deze week mijn health opgevraagd bij de FM. 78% en nog 3.5 maand garantie te gaan. Dat wordt dus kantje-boord of ik beneden de 75% kom eind oktober :roll: Het zal echt om tienden gaan ben ik bang. Komende maanden dus flink aan de bak om de accu-health te verminderen.

Iemand nog (nuttige) tips? :aq
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Helemaal leeg rijden en dan weer opladen, dus zo min mogelijk deel-ladingen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tja... er zijn natuurlijk zaken die niet zo goed zijn voor een accu. Als het jou om die tips gaat, die kan ik je niet geven. ;p
Wil je door normaal gebruik beneden die 80% komen, dan gewoon 3x de wereld rondfietsen de komende drie maanden. Fietsen en accu leegrijden, laden + eten & rusten, fietsen en accu leegrijden, laden + rusten, etc. etc. :cool2:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Henry schreef: 17 jul 2019, 10:04 Tja... er zijn natuurlijk zaken die niet zo goed zijn voor een accu. Als het jou om die tips gaat, die kan ik je niet geven. ;p
Wil je door normaal gebruik beneden die 80% komen, dan gewoon 3x de wereld rondfietsen de komende drie maanden. Fietsen, laden + eten & rusten, fietsen, laden + rusten, etc. etc. :cool2:
Die tips wil ik ook niet inderdaad :oops: Dan sta ik straks helemaal stil en garantie weg ivm onzorgvuldig gebruik. Het gaat mij even om wel/niet leegrijden, sensor gevoeligheid lager/hoger etc. Dingetjes die dus net die paar tienden van % kunnen opleveren de komende maanden zodat ik zekerder ben om <75% te komen. Zou zuur zijn als ik hier net geen recht op heb en een week na garantie alsnog onder die 75 duik. :dwarf:

Ga inderdaad flink fietsen
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een batterij kan een x-keer (ik heb in mijn hoofd dat x=1000) worden opgeladen en ontladen (volle ladingen) voordat je de accu moet vervangen. In de praktijk betekent dit dus na 4 jaar. De accu is dan nog niet “op”, maar wel zodanig in capaciteit teruggevallen dat die veel te snel leeg is. Dus.... hoe vaker je de accu helemaal leegfietst weer terug vol oplaadt, hoe meer deze er dus op achteruit gaat.

Als je op de garantie uit was, dan had je eigenlijk vanaf het allereerste begin op maximale ondersteuning moeten aansturen, pas thuiskomen als die bijna leeg is en deze weer opladen om er de vervolgens weer maximaal van te genieten.’
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maar hij beseft zich dat nu pas. En zolang we niet terug in de tijd kunnen reizen heeft hij er niks aan wat hij had moeten doen.

Ofwel: wat heeft hij nodig om binnen de spelregels van de garantie binnen 3 maanden beneden die 75% te komen?

Volgens mij: vermogen zo hoog mogelijk zodat je de accu zo ver mogelijk leeg trekt een zoveel mogelijk alleen volledige laad cycli uitvoeren.

Hoeveel km is jouw woon-werk afstand? Als dat bijvoorbeeld 25km is dan je fiets zo afstellen dat je accu in 51 km leeg is. Vervolgens op de terugweg rondjes in je wijk blijven fietsen tot de ondersteuning weg valt. Dan weer opladen voor de volgende dag.
Bij meer dan 40km moet het lukken om hem 2x per dag ongeveer leeg te rijden. Alles max zetten zodat je in die 40km zo goed als leeg bent (zal met wind mee niet meevallen, maar 1x deel lading en 1x volledig is nog steeds mooi).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ik was er niet op uit, dacht eigenlijk dichter bij die 75% te zitten, maar zou het ultiem zuur vinden als het er nu net buiten valt. Tegenvallertje van ettelijke 100-en €€€. Accu is nu vaak rond 20% als ik thuis/werk aankom, kan de ondersteuning nog iets opschroeven en dan zien we het wel. Maandelijks even update vragen bij de FM en anders starten we de actie giro555 "help marco-hlv de winter door op z'n Stromer" :lol: :lol:
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH schreef: 17 jul 2019, 14:19 Maar hij beseft zich dat nu pas. En zolang we niet terug in de tijd kunnen reizen heeft hij er niks aan wat hij had moeten doen.

Ofwel: wat heeft hij nodig om binnen de spelregels van de garantie binnen 3 maanden beneden die 75% te komen?

Volgens mij: vermogen zo hoog mogelijk zodat je de accu zo ver mogelijk leeg trekt een zoveel mogelijk alleen volledige laad cycli uitvoeren.

Hoeveel km is jouw woon-werk afstand? Als dat bijvoorbeeld 25km is dan je fiets zo afstellen dat je accu in 51 km leeg is. Vervolgens op de terugweg rondjes in je wijk blijven fietsen tot de ondersteuning weg valt. Dan weer opladen voor de volgende dag.
Bij meer dan 40km moet het lukken om hem 2x per dag ongeveer leeg te rijden. Alles max zetten zodat je in die 40km zo goed als leeg bent (zal met wind mee niet meevallen, maar 1x deel lading en 1x volledig is nog steeds mooi).
Precies! Met een beetje plannen moet het lukken om de accu op 1 dag 2x volledig leeg te trekken en volledig op te laden. Leegtrekken lukt wel binnen een uurtje. Tijdens dat uurtje vooral niet teveel inspanning leveren, lekker de fiets het werk laten doen.
marco-hlv schreef: 17 jul 2019, 14:52 Ik was er niet op uit, dacht eigenlijk dichter bij die 75% te zitten, maar zou het ultiem zuur vinden als het er nu net buiten valt. Tegenvallertje van ettelijke 100-en €€€. Accu is nu vaak rond 20% als ik thuis/werk aankom, kan de ondersteuning nog iets opschroeven en dan zien we het wel. Maandelijks even update vragen bij de FM en anders starten we de actie giro555 "help marco-hlv de winter door op z'n Stromer" :lol: :lol:
Je hebt ook nog eens de pech dat je niet weet bij welke temperaratuur de capaciteit wordt gemeten. Als je FM dat doet in een ijskoude schuur, dan is dat in je voordeel. Doet die dat in een lekker verwarmde werkplaats, dan is dat in je nadeel. Dan kan de uitslag wel eens 81% worden, terwijl die buiten in de kou daar ruim onder komt te liggen. Over 3,5 maand is het eind november en dus zal het buiten waarschijnlijk kouder zijn dan binnen....
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Uit nieuwsgierigheid, hoeveel km heb je nu op de teller staan? Ga je 5 op 7 met de fiets naar het werk?
Mijne is pas nieuw dus ik kan van vooraf aan inschatten of ik die 75 % makkelijk haal of niet, indien niet draag je maar beter zo goed mogelijk zorg voor je batterij.

Batterijen zijn best op kamertemperatuur. Daarom laat ik mijn batterij altijd eerst een uur afkoelen voor ik hem oplaad.
Jij moet er nu dus voor zorgen dat je onmiddellijk na thuiskomst, wanneer je batterij warm is, hem onmiddellijk aan de oplader hangt, waardoor hij nog warmer wordt tijdens opladen. De oplader beschermt ongetwijfeld tegen oververhitting, maar niet tegen het toch net te warm laden om slijtage te voorkomen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je kunt ook nog je accu uitlenen aan Reinout, dan wordt hij 2x per dag volledig leeggetrokken :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie