Hoe gezond is mijn accu nog?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het is inderdaad grotendeels gebaseerd op enorme overcapaciteit. Een luxe die we op de SP typisch niet hebben.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Zo, ik weet niet of meerdere mensen dit herkennen, maar de afgelopen maanden is de capaciteit van mijn accu achteruit aan het HOLLEN. Inmiddels geeft hij op de oude app aan dat de capaciteit "Goed" is. Was dat onder de 75%?

Sinds ik ben verhuisd heb ik per rit ca. 70% nodig van m'n BQ814, daar waar ik eerst maar ca. 35-45% nodig had voor ik verhuisde. Ik laad hem nu ook vaak op tot 90% IPV de vaak genoemde 80.

Tot voor ik verhuisde (toen ca. 12000 km met de accu gereden) was naar mijn weten de SOH nog +/-90%. Als ie nu nog maar ~75% is durf ik wel te stellen dat hij met sprongen achteruit gaat.

Wanneer wordt het onveilig dit ding binnen op te laden? Revisie begint al bij me op te komen...

Nu ~17000km op de 7 jaar oude BQ814 uit mijn ST2 2015
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 26 apr 2022, 10:07 Wanneer wordt het onveilig dit ding binnen op te laden?
Degeneratie maakt je accu niet onveilig. Een defect wel.

Ik vind 7 jaar geen rare leeftijd om deze mate van degeneratie te vertonen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 26 apr 2022, 11:46
bartje369 schreef: 26 apr 2022, 10:07 Wanneer wordt het onveilig dit ding binnen op te laden?
Degeneratie maakt je accu niet onveilig. Een defect wel.

Ik vind 7 jaar geen rare leeftijd om deze mate van degeneratie te vertonen.
Nee dat bovenste klinkt aannemelijk, tijdens het laden zie ik ook geen vreemde temperatuursstijgingen...

Eens met het onderstaande, maar van ca. 90% naar 75-80% in 3-4 maanden vind ik wel een enorme stap terug. Ik vermoed ook dat de BMS een beetje de weg kwijt is door het continue deelladen wat ik doe. Ik zal eens een weekje/aantal weken consistent naar 100% laden + balanceren, kijken wat dat doet.

Als ik namelijk mijn ritverbruik van vandaag, 430Wh (app) op ~30km pak, deel door 68% (wat ik verbruikt heb), kom ik uit op ~633Wh totaal capaciteit. 633/(814*0,9)= 86,4% SOH (90% bruikbaar uit accu door stromer, op basis van eerder genoemde waarden in dit forum). dat staat meer in overeenstemming met hoe het de afgelopen tijd was. Ik merk namelijk ook niet dat hij enorm snel leeg zou zijn, iets wat wel aan de orde moet zijn als de capaciteit zo laag wordt ingeschat door de BMS.

Laatst met een collega dezelfde afstand gereden op dezelfde tijd, hij had een nieuwe 983Wh accu en ik mijn 7 jaar oude 814Wh accu. Ik had 35% nodig, hij ca. 25-27%. Terwijl ik vooral in stand 3 fietste waar hij meer in 2 heeft gefietst. Dus dat lijkt met niet zo dramatisch slecht. anyways, in het kader van de wetenschap zal ik het bovenstaande op de proef stellen! Het zou mooi zijn een of ander apparaatje/stukje software te combineren om de BMS te omzeilen om de capaciteit te kunnen bepalen. Wel onder realistische condities uiteraard, want met een lampje van 10W branden tot hij leeg is kom je ongetwijfeld hoog uit, omdat je dan nauwelijks verliezen hebt aan (toegenomen) interne weerstand... (getuige de range tests van Bjorn Nyland/Teslabjorn op youtube. Die doet dat mega consistent in zn tests) Het zou leuk zijn iets dergelijks te kunnen verzinnen voor Stromers/pedelecs :d
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 26 apr 2022, 13:58 Eens met het onderstaande, maar van ca. 90% naar 75-80% in 3-4 maanden vind ik wel een enorme stap terug. Ik vermoed ook dat de BMS een beetje de weg kwijt is door het continue deelladen wat ik doe. Ik zal eens een weekje/aantal weken consistent naar 100% laden + balanceren, kijken wat dat doet.
Ja, lijkt me verstandig. Wie weet levert het nog wat op en anders is het (helaas) wat het is. Heb je een accu met drie of met vier schroeven? Qua revisie:

https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... omer-bq814
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Het is er eentje met 3 schroeven. Maar anders dan dat de software/BMS de capaciteit totaal verkeerd inschat heb ik totaal niet het idee dat ik sterk ingeleverd heb op capaciteit namelijk.

Mn enkeltje is met veerpont 30km (zonder 35) en op een enkele reis met alles in stand 3, overal op topsnelheid (46kmh overal waar mogelijk dus) heb ik maar goed 45% nodig... Dat lijkt me echt niet slecht met een 814Wh accu. Nu is dat wel op dagen zonder extreme wind, maar dat hebben we nu toch niet veel meer, in het voorjaar. Niks geks toch?

Dan denk ik toch dat het voor iedereen die veel deelladingen doet het verstandig is hem zo nu en dan redelijk ver leeg te rijden (10-15%) en daarna helemaal op te laden, het liefst met stops tussendoor (tijdens het ontladen) dat de BMS kan 'leren' wat de capaciteit van de accu is/blijft... :ay (Dit baseer ik deels op kennis die ik van internet af heb gehaald omtrent batterijen van EV's, lijkt hier ook hout te snijden)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Falafel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2021, 19:21
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer
Km-stand: 420

Ik kan de gezondheid van mijn batterij niet inzien via de API of app (ik heb een OMNI-module met Bluetooth) dus ik houd de gezondheid van de accu zo nu en dan bij door wat te rekenen met afgelegde afstand (km), verbruik (Wh/km) en verschil in batterijpercentage over zo'n rit. Dat geeft met een 6 maanden oude 983 Wh-accu (ca. 4000 km op teller) het volgende:

Datum Start (%) Eind (%) Verbruik (%) Afstand (km) Verbruik (Wh/km) Verbruik (Wh) Capaciteit (Wh)
2021-11-13 100 53 47 33,6 13,1 440 937
2021-12-20 100 45 55 42,4 12,1 513 933
2022-02-04 100 46 54 43,0 11,8 507 940
2022-03-15 100 42 58 43,0 12,2 525 904
2022-03-18 100 53 47 41,9 10,5 440 936
2022-04-08 100 58 42 25,5 15,1 385 917
2022-04-15 100 64 36 25,6 13,2 338 939
2022-04-27 100 6 94 85,9 9,3 799 850
2022-04-30 100 0 100 65,2 12,9 841 841

Verbruik (%) = Start (%) - Eind (%)
Verbruik (Wh) = Afstand (km) * Verbruik (Wh/km)
Capaciteit (Wh) = Verbruik (Wh) / Verbruik (%) * 100%

Ik heb deze methode afgekeken van een app op mijn telefoon die iets vergelijkbaars doet om de conditie van je accu te bepalen. Die app (AccuBattery) hecht volgens mij ook nog meer waarde aan entries waarbij een groter deel van de accu is leeggetrokken. Vandaar dat ik vandaag een ritje heb gemaakt om de accu van 100% helemaal tot 0% leeg te rijden. Het resultaat van dat ritje is dus dat de geschatte capaciteit van mijn accu 841 Wh is. Of dat goed of slecht of überhaupt nauwkeurig is weet ik niet, maar als ik dezelfde methode blijf volgen kan ik wel de verslechtering van de accu over de tijd redelijk goed in de gaten houden, denk ik zo.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Falafel schreef: 30 apr 2022, 14:09 Ik kan de gezondheid van mijn batterij niet inzien via de API of app (ik heb een OMNI-module met Bluetooth) dus ik houd de gezondheid van de accu zo nu en dan bij door wat te rekenen met afgelegde afstand (km), verbruik (Wh/km) en verschil in batterijpercentage over zo'n rit. Dat geeft met een 6 maanden oude 983 Wh-accu (ca. 4000 km op teller) het volgende:

Datum Start (%) Eind (%) Verbruik (%) Afstand (km) Verbruik (Wh/km) Verbruik (Wh) Capaciteit (Wh)
2021-11-13 100 53 47 33,6 13,1 440 937
2021-12-20 100 45 55 42,4 12,1 513 933
2022-02-04 100 46 54 43,0 11,8 507 940
2022-03-15 100 42 58 43,0 12,2 525 904
2022-03-18 100 53 47 41,9 10,5 440 936
2022-04-08 100 58 42 25,5 15,1 385 917
2022-04-15 100 64 36 25,6 13,2 338 939
2022-04-27 100 6 94 85,9 9,3 799 850
2022-04-30 100 0 100 65,2 12,9 841 841

Verbruik (%) = Start (%) - Eind (%)
Verbruik (Wh) = Afstand (km) * Verbruik (Wh/km)
Capaciteit (Wh) = Verbruik (Wh) / Verbruik (%) * 100%

Ik heb deze methode afgekeken van een app op mijn telefoon die iets vergelijkbaars doet om de conditie van je accu te bepalen. Die app (AccuBattery) hecht volgens mij ook nog meer waarde aan entries waarbij een groter deel van de accu is leeggetrokken. Vandaar dat ik vandaag een ritje heb gemaakt om de accu van 100% helemaal tot 0% leeg te rijden. Het resultaat van dat ritje is dus dat de geschatte capaciteit van mijn accu 841 Wh is. Of dat goed of slecht of überhaupt nauwkeurig is weet ik niet, maar als ik dezelfde methode blijf volgen kan ik wel de verslechtering van de accu over de tijd redelijk goed in de gaten houden, denk ik zo.
Ja kon ik de Wh/km maar aflezen. Wellicht herkent hier iemand hoe dat mogelijk is met de 'oude OMNI'? Ik heb een zwart-wit OMNI, die geeft "280Wh/km" aan - klopt geen reet van, toen ik hem kocht was dit 1500Wh/km. Voor die 280Wh/km kan je al een "fat E-Tron" (Audi E-tron SUV) laten rijden... Die rare waarden komt omdat de vorige eigenaar de fiets 5 jaar heeft gehad maar hem altijd aan het net heeft laten hangen, dus de accu heeft vrijwel altijd op 100% lopen chillen :lol:

Maar als ik iets van 12Wh/km aanhoud, wat met mijn snelheid/rijstijl relevant lijkt, de ST1-leen en de ST2riem-leen die ik mee heb gehad heb ik harder gepusht en zat ik aan 14Wh/km. Dan kom ik uit op ca. 85-90% SOH, wat me logischer lijkt gezien waar ik begon.

MAar ik heb nog wat gelezen over BMS en kalibreren hiervan, bij een Tesla model 3 houdt dat in dat je hem tussen gebruik (gedurende een enkele laadcyclus) 15-20 min laat 'chillen' nadat je hebt gereden. Precies sinds mijn degradatie "exorbitante vormen" aan begon te nemen, heb ik mijn accu dit niet meer laten doen, sinds ik ben verhuisd laad ik mn fiets altijd direct op na het rijden, dus heeft de BMS geen tijd om te stabiliseren. Zo las ik ook over Tesla's dat de voorspelde actieradius daardoor niet meer kloppen. Ik kan de bron wel even delen, mocht men het interessant vinden :D
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Ik heb vandaag toen ik bij de fietsenmaker was gevraagd naar de SOH van mijn accu (983Wh), dit is 92%.
Ik weet niet of ik dit goed of slecht moet vinden na 13 maanden en 5500 km, maar het klopt wel met mijn gevoel wat ik had over het bereik.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Overigens, de laatste weken laat ik mijn accu na gebruik 1.5-2 uur 'rusten' (dus niet direct inpluggen na de rit) en het stroomverbruik in de Omni app is weer hoger geworden, en dat lijkt te kloppen met de accucapaciteit van de batterij.

Vandaag had ik op een rit van 28.5km 58% accu gebruikt, wat neer kwam op 380Wh, terugrekenend met (0.9*814Wh) komt dat neer op een accu capaciteit van 88%. Dat lijkt meer te kloppen dan wat de app aangeeft. Ik heb in feite hetzelfde toegepast als hoe de Tesla-rijder (ik kan het topic wel delen als jullie willen) zijn actieradius 'terugkreeg' door de BMS weer de tijd te geven om te stabiliseren. Waar het op neer komt is dat mijn BMS de capaciteit niet juist meer wist aan te geven. ;) :cool2:

Waar het op neer komt is dat ik nu rond de 50% nodig heb voor mijn enkel van bijna 30km, met max ondersteuning. Dat vind ik heel netjes, met dit zeggende maak ik me in elk geval geen zorgen om de accudegradatie na 7 jaar en ca. 18000km :ay
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie