Hoe gezond is mijn accu nog?

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen JanR,

bij Revolts/Koulombus is het al maanden oorverdovend stil. Ben na meerdere mailtjes die kant op maar even gestopt met proberen contact te zoeken. Zonde...
Maakt ook geen goede indruk als jong startende onderneming. 1 van de 4 laders heeft/geeft problemen en ondersteuning is er dus niet (want geen contact); geen goede manier om jezelf in een markt te zetten.

Geen idee waarom het zo stil is aan die Zwitserse zijde, COVID19?, maar als er weer actie is meld ik dat natuurlijk .

Stromer ze, Reinout
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Stromeur schreef: 20 jan 2021, 21:24 Volgens mij schiet je met een kanon op een mug. (Of met een klok op de klepel.)

Als je accu tegen het einde van die twee jaar garantie volgens de Stromer Portal op 71% o.i.d. staat, dan snap ik het op zich wel als je een test wil (of je die test gratis krijgt is dan nog steeds een tweede). In alle andere gevallen volstaan de gegevens in de Stromer Portal, ténzij je nu het idee hebt dat er iets mis is met je accu en de dealer deelt die mening. Dan kan de dealer het garantietraject opstarten bij Stromer.

Maargoed, je wil het, dus probeer het. Succes! :ay
Ik heb alleszins geen vertrouwen in het getal in de Stromer Portal.
ST1X 2017 814Wh Batterij.
Omdat ik toen nog het zwart-wit OMNI display had kon je met een trukje aflezen hoevel je batterij nog effectief had. Dit was ongeveer 420Wh (14000km)
Stromer Portal gaf voor mijn batterij 86% aan. Omdat de garantie bijna voorbij was stand ik erop dat de batterij een officieële Stromer meting kreeg. Nooit een verslag van meting gekregen, wel een nieuwe batterij. Ondertussen gaat de garantie weer richting einde, maar door Corona toestanden staat fiets vrijwel altijd stil. nog maar 8000km met deze batterij.
Doordat in garantie ook het zwart-wit display vervangen is door kleuren werkt dit trukje niet meer.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
WimS.
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2021, 20:54
Locatie: Castricum
Merk SP: Stromer ST1

Li-ion accu’s en beperken van degradatie

Het is een veel voorkomende vraag op dit forum, hoe groot moet mijn accu zijn om ook na enkele jaren degradatie mijn benodigde afstand te kunnen afleggen.
Die vraag is natuurlijk begrijpelijk maar het is m.i. beter om de oorzaak van de degradatie te achterhalen en mogelijk te voorkomen en in ieder geval verminderen. Kan dat dan? Ja, dat kan.

Tesla staat al jaren bekend om zijn vooruitstrevende accutechniek. Prof. Jeff Dahn is met zijn team van de Dalhousie universiteit van Toronto al vele jaren in dienst van Tesla. Dahn is de meest vooruitstrevende en succesvolle li-ion onderzoeker van de laatste 20 jaar.

Ik was in 2013 een van de eerste eigenaren in Nederland van een Tesla Model S. De 85 kWh accu is het duurste onderdeel van de auto. Degradatie wil je zoveel als mogelijk voorkomen. Hoe doe je dit?
Recente publicaties van Jeff Dahn tonen aan dat een li-ion accu zich het beste voelt bij een laadtoestand van 50%. In de praktijk is een laadtoestand van 25 tot 75% nagenoeg ideaal.
Opladen tot 100% levert in de accu een stress op die degradatie in de hand werkt. Tot 100% laden is geen groot probleem als je direct daarna gaat rijden en de stress op de accu vermindert.

Gaat dit op voor alle li-ion accu’s? Beslist. Ik heb de proef op de som genomen met twee identieke Apple MacBook Pro’s van dezelfde productiedatum. De ene computer is full-time aangesloten op het lichtnet en de accu is altijd tot 100% geladen. De andere computer wordt rond 50% lading gehouden, in de praktijk tussen 30 en 70%.
De resultaten zijn spectaculair. De continue 100% geladen accu is na precies een jaar al tot 90% gedegradeerd. De accu die tussen 30 en 70% wordt geladen heeft nog maar 2% van zijn oorspronkelijke lading verloren. Dat scheelt een factor 5.
Precies dezelfde ervaring heb ik met twee iPhones Pro 11. Mijn vrouw houdt niet van gedoe met het controleren van de laadtoestand. Haar iPhone staat altijd op de oplader en ook de wel mogelijke instelling om tot maximaal 80% te laden is aan haar niet besteed.
De resultaten na 1,5 jaar zijn glashelder. Mijn iPhone heeft, met een veel intensiever gebruik en drie keer meer laad- en ontlaadcycli nog 96% van de oorspronkelijke capaciteit. De iPhone van mijn vrouw staat nu op 92%. Dat is een twee maal zo grote degradatie.

Volgens Prof. Jeff Dahn hebben de hedendaagse li-ion accu’s een vrijwel onbeperkte levensduur. In auto’s spreekt ie van een levensduur van 3,5 miljoen kilometer. Dat is bij de gemiddelde kilometrage van 13.000 km een levensduur van 269 jaar. En zelfs dan is er nog steeds 80% bereik in de accu. En weet dat in de Tesla dezelfde 18650 li-ion cellen zitten als in onze Stromer.
Lees het hier na: https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ba ... ion-miles/

Wat kunnen wij als Stromer eigenaren er aan doen om de toch wel snelle degradatie, ik lees tot wel rond 10% per jaar, te verminderen?
1. Neem een zo groot mogelijk accu en hou de laadtoestand tussen 30 en 70%.
2. Laad de accu via een timer op tot het maximum bereikt is vlak voor je vertrekt
3. Laad de accu pas op deze is afgekoeld. Opladen direct nadat je thuis komt, de accu kan dan wel 50 tot 80 graden zijn, is slecht voor de accu. Ik weet dat de accu dat zelf bewaakt, maar wachten tot deze is afgekoeld naar rond 30 graden is zeker beter.
4. Gebruik een acculader waarvan je het laadpercentage kunt instellen tot bijv. max. 80%. Een dergelijke lader is o.m. de Grin Satiator.
5. Wil je geen dure lader met bewaking dan is een countdowntimer natuurlijk het eenvoudigst. Als je weet hoeveel procent de lader er in je accu per uur bijlaadt, kun je snel bepalen hoelang de accu nog moet worden geladen. Countdown periode instellen en starten.

Mijn -tweede- nu 5,5 jaar oude Tesla heeft 90.000 km gereden. Nieuw haalde ik 394 km op een lading, nu is dat nog 378 km. Dat is een degradatie van 16 km. Van die 16 km is 9 km (2%) in het eerste jaar opgetreden, de resterende 7 km in de 4,5 jaar daarna. Per jaar dus maar 1,5 km, ruim minder dan een half procent per jaar.
Natuurlijk is een Stromer geen Tesla. De hoge kwaliteit van het Tesla BMS, gecombineerd met vloeistofkoeling, maakt dat de ook al betere Tesla (Panasonic) cellen een langere levensduur hebben. Aan de andere kant vind ik een degradatie van 25% binnen twee jaar, bij minder dan 1000 laad- ontlaadcycli onacceptabel.

Weet Stromer dan niet hoe het werkt? Natuurlijk wel. Maar Stromer heeft enerzijds een belang om zoveel mogelijk kilometers te kunnen laten rijden met een gegeven accucapaciteit. Anderzijds willen ze natuurlijk ook wel nieuwe accu’s leveren. Tenslotte is degradatie voor een beperkte categorie echt hinderlijk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer weet prima hoe het werkt. Het laadpercentage bij langdurige opslag staat in de handleiding, net als dat dit bij kamertemperatuur moet gebeuren.

Waarom Stromer geen laders levert met de opties die nodig zijn om altijd tot het voor opslag ideale percentage te laden, is vooral gelegen in een combinatie van budget en beperkte actieradius. Die laders zijn steenduur. En het ideale percentage om ermee te rijden is altijd 100%, aangezien de actieradius met de grootste 983Wh accu nog altijd relatief beperkt is. (We vertrekken dus 's morgens vroeg met een 100% geladen accu.)

Een simpele tijdschakelaar ertussen die de lader 's avonds laat afslaan bij het juiste percentage en 's morgens weer laat starten om op tijd naar 100% te laden is - zoals je terecht aangeeft - voor nu inderdaad de beste oplossing.

Overigens geeft Stromer op de accu's de garantie dat deze na twee jaar nog een restcapaciteit hebben van minimaal 75%. Schiet-ie eronder, dan krijg je onder garantie een nieuwe accu met opnieuw 2 jaar garantie. Maargoed, als je dat vergelijkt met de prestaties van jouw Tesla accu. Dat is pas echt fenomenaal zeg!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

https://www.stromerbike.com/de/service/garantie
Gelukkig (voor mij) is dit percentage 75 procent. Bij dit resterend accupercentage gaat de garantie in werking .
Grtz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor de correctie, je hebt helemaal gelijk.

Heb je de jouwe er al onder gefietst?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

WimS. schreef: 04 apr 2021, 20:303. Laad de accu pas op deze is afgekoeld. Opladen direct nadat je thuis komt, de accu kan dan wel 50 tot 80 graden zijn, is slecht voor de accu. Ik weet dat de accu dat zelf bewaakt, maar wachten tot deze is afgekoeld naar rond 30 graden is zeker beter.
Dat ga ik even proberen, bedankt voor de tip. Beetje lastig met mijn werk, waar ik de fiets neerzet aan de lader en pas na 7 tot 9 uur weer bij de fiets kom.
Ik heb wel een countdown timer voor de oplader zodat hij in principe altijd laadt tot iets van 80-90%.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Pleit wel voor de aanschaf van een nog grotere accu. Om die reden ben ik ook benieuwd naar de grotere accu die op de rol staat. In zulk geval laad ik op tot 80 procent om de 40 km te overbruggen. Met een alarm op mijn apple, geprogrameerd in de app "opdrachten", laad ik de accu tegenwoordig op tot 80%. Dit werkt prima. De tip om niet direct op te laden kende ik nog niet. Is overigens een lastige wanneer ik op mijn werk aankom. Een keer vergeten op te laden......... :bu:
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Stromeur, na 15000 kilometer zit ik op 80 %, volgens mijn fm. Ik probeer nu veel te fietsen ;) Nog tot september de tijd........
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

WimS. schreef: 04 apr 2021, 20:30 Li-ion accu’s en beperken van degradatie
allemaal heel mooi in theorie, maar denk voor veel mensen niet haalbaar. Ik laad mijn fiets altijd direct volledig op na een rit van 40km. Zowel thuis als op het werk. Meestal heb ik nog ongeveer 25 tot 30% over. Maar bij veel wind kan hij wel eens volledig leeg zijn. Daarom wil ik dat deze altijd volledig 100% is opgeladen. Batterij was nog 93% na 20,000km en 20maanden. Ik merk niet echt verschil in batterij duur. Alleen bij windkracht 3-4 kan hij bijna leeg zijn. En bij windkracht 5-6 heb ik al eens effe op stand 2 moeten rijden. Dus voor mij nog altijd een top fiets met heel goede batterij.
Plaats reactie