Remhendel rechts + menu op omni indrukken, remhendel los —> service menu.
Hoe gezond is mijn accu nog?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Dankje! Ik ga eens kijken bij mij na de vakantie. 40 km afstand op stand 3 met een beetje wind tegen en batterij 983 durf ik al niet meer aan een tijdje namelijk. Batterij geeft al tijdje “goed” aan, dus zal ergens rond die 75-80% liggen als ik het zo lees. Begin juni is fiets 2 jaar oud en nu 19000 km gereden.
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
NickName schreef: ↑03 mei 2019, 21:26 Maar dit lijkt wel in tegenstelling te zijn tot de info uit het service menu (RUN IT tests) van de fiets zelf:
* max. vermogen na volledig opladen: 341WH = 42% ipv 78% (341/814)?
De enige verklaring die ik er momenteel zelf voor heb is dat de OMNI op deze fiets ooit werd vervangen en slechts voor een deel de vermogensdaling vd batterij kent/kan lezen (fiets is 2° hands gekocht, dus ik ben niet 100% zeker van zijn ganse historiek). Het lijkt me nog niet erg logisch, maar het is momenteel het enige wat ik kan bedenken.
Ik heb net ook even die RUN IT test laten lopen...
Battery capacity zou nog een goede 344Wh zijn... Het betreft ook een 814Wh accu. Dus de health zou dan ook 344/814= 42% moeten zijn? Fiets is trouwens nieuw van december 2017.
De kilometerstand is nu ook >16000km en de OMNI is bij mijn weten nooit vervangen geweest...
Ik slaag er echter niet in om de client id en secret niet te bemachtigen (geprobeerd met iphone7 en een samsung), dus via die weg kan ik de battery health niet uitlezen, maar ik vermoed dat deze tussen de 78 en 76% zou zijn als ik de data van anderen zie...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Ik heb werkelijk geen flauw idee waar de Wh in de zelftest over gaan. Iemand anders wel?
Enige dat ik weet is dat forumlid dvdk er mee bezig was/is, maar of hij iets heeft gevonden....
Enige dat ik weet is dat forumlid dvdk er mee bezig was/is, maar of hij iets heeft gevonden....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Ik heb de zelftest enkele weken geleden ook gedaan. Net voor fiets uit garantie gaat. 15000Km
814Wh batterij 100% opgeladen --> resultaat 430Wh, dit is ongeveer 53%
Bij de FM komt er 82% op het scherm via Stromer portal, dus nog lang niet onvoldoende.
Status via de app is "zeer goed"
Omdat ik zelf ook al een tijd merk dat de capaciteit niet meer OK is heb ik een officiële capaciteitsmeting bij Stromer gevraagd, batterij is dan 2 weken onderweg. Heb gelukkig wel vervangbatterij van FM kunnen gebruiken.
Geen resultaat ontvangen van de meting, maar heb wel bericht dat de batterij zal vervangen worden wegens onvoldoende capaciteit.
De vervangbatterij van FM had slechts een 2000km gedaan en heeft via portaal 98%
Ik heb twee weken alle dagen dezelfde meting gedaan op deze batterij en heb steeds tussen 711 en 735Wh.
Deze batterij heeft dus volgeladen ongeveer 90% van de 814Wh die ik verwacht.
814Wh batterij 100% opgeladen --> resultaat 430Wh, dit is ongeveer 53%
Bij de FM komt er 82% op het scherm via Stromer portal, dus nog lang niet onvoldoende.
Status via de app is "zeer goed"
Omdat ik zelf ook al een tijd merk dat de capaciteit niet meer OK is heb ik een officiële capaciteitsmeting bij Stromer gevraagd, batterij is dan 2 weken onderweg. Heb gelukkig wel vervangbatterij van FM kunnen gebruiken.
Geen resultaat ontvangen van de meting, maar heb wel bericht dat de batterij zal vervangen worden wegens onvoldoende capaciteit.
De vervangbatterij van FM had slechts een 2000km gedaan en heeft via portaal 98%
Ik heb twee weken alle dagen dezelfde meting gedaan op deze batterij en heb steeds tussen 711 en 735Wh.
Deze batterij heeft dus volgeladen ongeveer 90% van de 814Wh die ik verwacht.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur.
Ben ik nu verkeerd of zet Stromer ons hier op het verkeerde been door onjuiste/onvolledige info in de STROMER APP weer te geven?
Draftsman (na 16K), Dreiky (na 15K) en ikzelf (na 16K) komen allen tot dezelfde vaststelling: het max. restvermogen vd batterij blijkt in werkelijkheid aanzienlijk lager te liggen dan wat Stromer aangeeft in zijn OMNI APP (zij het enkel via de status) of op het OMNI scherm (RUN IT testen via self service).
Blijkbaar deed forumlid Jan-Willem ook al dezelfde vaststelling met een batterij die veel minder km gebruikt was (viewtopic.php?f=8&t=2216&start=10#p48512 ).
Dat een batterij degradeert ifv levensduur/gebruikscondities lijkt me aanvaardbaar, dat Stromer ons niet in staat stelt om dit zelf op eenvoudige manier op te kunnen volgen en ons schijnbaar onjuiste info aanlevert, is dat al een heel pak minder, toch?
Draftsman (na 16K), Dreiky (na 15K) en ikzelf (na 16K) komen allen tot dezelfde vaststelling: het max. restvermogen vd batterij blijkt in werkelijkheid aanzienlijk lager te liggen dan wat Stromer aangeeft in zijn OMNI APP (zij het enkel via de status) of op het OMNI scherm (RUN IT testen via self service).
Blijkbaar deed forumlid Jan-Willem ook al dezelfde vaststelling met een batterij die veel minder km gebruikt was (viewtopic.php?f=8&t=2216&start=10#p48512 ).
Dat een batterij degradeert ifv levensduur/gebruikscondities lijkt me aanvaardbaar, dat Stromer ons niet in staat stelt om dit zelf op eenvoudige manier op te kunnen volgen en ons schijnbaar onjuiste info aanlevert, is dat al een heel pak minder, toch?
Je hebt nooit de volledige capaciteit van een batterij ter beschikking, volgens mij.
BMW is daar als autorproducent het meest transparant over, en communiceert de max capaciteit van de batterij en de beschikbare capaciteit. Is ook ongeveer 10% verschil.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
En het verschil tussen aangegeven en werkelijke capaciteit neemt dan ifv gebruik ook nog eens toe, terwijl Stromer de ogen sluit? Hier worden we dan toch allemaal serieus in de maling genomen?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Je kunt degeneratie toch volgen via de OMNI app? In de OMNI app wordt de conditie van de accu gedefinieerd als "zeer goed" of als "goed", en daarna zullen nog wel enkele statussen komen die we hier nog niet voorbij hebben zien komen.
De percentages die we op het forum lezen komen allemaal via kanalen die helemaal niet voor eindgebruikers bedoeld zijn, zoals de gehackte API, en service menu en de Stromer portal. En nou hebben we die gegevens, breekt meteen de hypochondrie en argwaan weer los.
Het is algemeen bekend dat de werkelijk bruikbare capaciteit van een Li-Ion accu lager is dan de totale capaciteit. Maar het enige dat werkelijk telt zijn niet de specs waar iedereen zich op blind staart, maar onze actieradius in de dagelijkse praktijk en het feit dat Stromer de garantie geeft dat je na 2 jaar nog minimaal 75% van de capaciteit over hebt. (En of dat nu 75% van 1000, 750 of 500 is, dat doet er niet toe: 75% is 75%.)
De gegevens van je accu uit de Stromer Portal kun je op elk gewenst moment bij je dealer opvragen. Ik weet dat er zelfs dealers zijn die de conditie van de accu bij elke servicebeurt eventjes aan hun klanten melden. Als je accu gezondheid in de OMNI app van "zeer goed" naar "goed" zakt binnen de eerste twee jaar, dan zou ik dat dus zeker doen, want inmiddels zijn we erachter dat de status van de accu naar "goed" zakt bij een restcapaciteit van 80%.
Tot nu toe is elke normaal gebruikte accu die binnen 2 jaar onder de 75% dook door Stromer omgeruild onder garantie.
Ik zie werkelijk het probleem niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Kan het zijn dat de gegeven capaciteit in de selftest aangeeft hoeveel capaciteit er laatste keer of maximaal geladen is? Wat komt er te staan als je de accu eens leegrijdt en dan helemaal oplaadt?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]