bertjuh1975 schreef: ↑06 sep 2019, 13:59
Wat koude kan doen met je Stromer's prestaties:
-Bij koude neemt de
**bruikbare** capaciteit van de accu af. Mogelijke remedies: accu op kamertemperatuur bewaren wanneer er niet gefietst wordt. Er zijn ook "jasjes" verkrijgbaar voor rond het frame om de invloed van koude te verminderen. Of ze veel effect hebben weet ik niet.. Iemand ervaring mee?
- Zoals iemand al aanhaalde zou het krimpen/uitzetten van het sensorplaatje als gevolg van wijzigende buitentemperatuur invloed kunnen hebben op de sensorwaardes en dus op de ondersteuningssterkte. Mogelijke oplossing : nieuwe calibratie op het koudste moment van de dag.
- Een verbrandingsmotor laat je best eerst goed warm worden voordat je hem voluit gaat belasten, dit omdat de interne spelingen pas hun ideale waardes aangenomen hebben bij bedrijfstemperatuur. Mogelijk hebben de bewegende onderdelen van Stromer hier ook hinder van: meer wrijving vanwege de koudere onderdelen. Remedie: regelmatig onderhoud, houd je fiets in optimale conditie.
- Misschien zijn er ook Stromers die zich warmer (minder aerodynamisch?) aankleden? Of een extra tas aan de fiets hangen met just-in-case kleding? Remedie: beperk je bepakking en de inhoud (gewicht) tot het haalbare minimum(minder gereedschap/meer vertrouwen op bijstandsverzekering? Dat zware slot op je werk laten liggen ipv. dagelijks mee te zeulen?). Een fietstas achter je op de bagagedrager of rugzak is aerodynamischer dan zijdelingse tassen.
- Wanneer de banden bij warm zomerweer op druk zijn gezet, kan deze druk gevoelig verminderen bij koudere herfst temperaturen. Banden met lagere druk geven meer grip en vering, maar ook merkbaar meer weerstand. aanbevolen druk tussen 2.0 & 3.0 bar afhankelijk van je voorkeur voor comfort/grip of snelheid/actieradius.
- Koude lucht is denser(meer moleculen/M3) dan warme lucht, bijgevolg meer luchtweerstand en dus ook meer benodigd vermogen voor dezelfde prestaties bij koude. Vooral bij hogere snelheden begint de luchtweerstand een enorme factor te worden. Dus de invloed van de lucht densiteit neemt ook toe bij hogere snelheden (zie grafiek). Remedie: kies nauw aansluitende kleding, geen wapperende jassen ect. deze geven meer "drag".
Als je een collega stromer kan overtuigen om samen te rijden, kunnen jullie afwisselend elkaar "uit de wind zetten" door dicht bij elkaar op één lijn te rijden, tegen 47 km per uur zal je dit effect zeer goed merken! Het is alsof het plots helemaal vanzelf gaat.
Voor de geïnteresseerden een Engelstalig artikel dat probeert cijfers te plakken op de effecten van bovenstaande fenomenen: https://www.icebike.org/this-is-why-you ... he-winter/
**correctie na terechte opmerking van FreddyH: "bruikbare" ingevoegd