Verlichting Stromer wekt irritatie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik heb nu regelmatig gehad dat ik overdag door tegenliggers er op gewezen word dat ze verblind worden door mijn lamp (ST1X standaard lamp). Dit is dus nog niet eens onder donkere omstandigheden! Hebben jullie dit ook ervaren?

Ik heb mijn lamp inmiddels verder naar beneden gebogen, maar voldoe niet meer aan het advies van de handleiding zoals hieronder aangegeven.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat mensen een perceptie hebben dat het fel is, omdat het een kleine punt-bron is. Misschien dat dit in het donker nog wel meevalt.
Verlichting ST1X.png
Verlichting ST1X.png (70.75 KiB) 3633 keer bekeken
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Pieter,

ondanks dat ik ALTIJD mijn licht aan heb, ook overdag, heb ik nog nooit hierover een klacht gehoord.
Ik weet zeker dat mijn instelling ook wat hoger is dan gewoonlijks (ik rijd best hard en wil voldoende vooruit kijken) dus mijn standaard St1x lampje staat best hoog ingesteld. En die staat dan ook nog eens op een Redshift verende stuurpen die hoger uitkomt dan de standaard stuurpen.

Natuurlijk speelt mee dat ik in mijn ochtendtraject bar weinig tegenliggers heb (ong 04.30 - 06.30) maar in de middag rijd ik in de spits en ook dan tot op heden geen klacht.
Sterker nog: ik heb een keer een compliment gekregen over deze fietslamp die van de zijkanten zichtbaar is in combinatie met mijn reflecterend vestje: een mede-weggebruiker in de donkere vroegte maakte een heel positieve opmerking dat ik een "verantwoordelijke weggebruiker" was die zich bewust was van zijn kwetsbare positie........en daar alles aan deed om maar zichtbaar te zijn.

Ik ben dus eigenlijk best wel blij met mijn standaard-voorlicht.....

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kreeg klachten tijdens de eerste dagen dat ik met geveerde voorvork reed. Ik had de koplamp nog niet bijgesteld, en die stond met de nieuwe voorvork nét wat verder omhoog gericht. Daarvoor nooit gedoe. Ik heb de koplamp toen weer wat naar beneden gericht, een fractie verder dan de handleiding toestaat. Dat is millimeterwerk, en sindsdien heb ik geen klachten of seintjes meer gekregen van tegenliggers.

Ik denk dus dat het wel of niet verblinden van tegenliggers erg nauwkeurig komt en ik denk dat het ons wel moet lukken om met een minimale afwijking naar beneden t.o.v. wat in de handleiding staat irritatie bij tegenliggers te voorkomen.

Vanavond thuis zal ik eens opmeten hoeveel ik er nu die 5 meter afwijk, want ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee, alleen dat het minimaal is.

Ik fiets trouwens ook altijd met het licht aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Witte
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:01
Merk SP: Stromer

Het geruststellende aan het seinen (heb mijn koplamp schijnbaar ook iets te hoog afgesteld :shock: ), is dat de tegenliggers je gezien hebben en toch iets vaart minderen (< 80 km/u :bi )
I cycle myself an accident :bj
ST2 White 2016 :cool2:
ST7 Gold 2023 :d3:
Lomito

Tijdens de koudere dagen (handschoenen!) heb ik al regelmatig gehad dat ik onbewust het grootlicht had ingeschakeld bij het schakelen naar een hogere ondersteuning, de + knop ligt immers vlak onder de lichtschakelaar en met een handschoen heb je zo een knop extra ingedrukt. Zelfs voetgangers zie ik soms een hand voor ogen houden om het felle licht te weren.

Bij duisternis is het helemaal raak als ik vergeet het grootlicht uit te schakelen als een tegenligger nadert, die ziet echt niets meer...

Desondanks heb ik de lamp zo hoog mogelijk afgesteld om overzicht over het wegdek te houden en zo tijdig kuilen, boomwortels en andere obstakels (takken) te signaleren. Bij 40 km/uur heb je dat ook echt nodig.
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

Een bekend probleem, ook ik word er regelmatig op geattendeerd dat mijn fiets (verlichting) een verblindend effect heeft :bj
het afstellen met het voorbeeld 5 m afstand op een 0,5 m hoogte is niet voldoende om de tegenligger te ontzien.
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Plaats reactie