remblokjes vervangen

wimvanc
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 dec 2020, 07:41
Locatie: Beerzel
Merk SP: Stromer ST3

Moet bij de ST3 het achterwiel eruit voor de blokjes te vervangen.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST3 2019 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 20 ㎞. :: ⏱ ~30 min
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Normaal lukt het zonder het wiel er uit te halen. Tenzij ze zo ingesleten zijn dat de pistons er uit komen en je dus de nieuwe er niet meer inkrijgt (omdat die een pak dikker zijn). Dan moet je die pistons aan de kant duwen met een bandenlichter of iets dergelijks en dat kan je niet als het wiel nog in je stromer zit.
ST3 black 983wh
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Vaak kan dit wel met het wiel er nog in/ ook terug drukken van de zuigers wel.
Mocht dit wat lastig zijn dan is volgens mij de remklauw los maken nog altijd makkelijker dan het wiel uitnemen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

wimvanc schreef: 13 dec 2020, 09:24 Moet bij de ST3 het achterwiel eruit voor de blokjes te vervangen.
Als de remblokken versleten zijn moet het wiel zakken tot de remschijf niet meer tussen de blokjes zit ... dan kan je de blokjes demonteren, de pistons terug in het zadel duwen, alles proper maken en de nieuwe remblokjes monteren ... nadien: remblokjes inremmen en eventueel het remzadel opnieuw uitlijnen (aanhaalmoment remzadel = 6 Nm).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Gewoon voorzichtig met gebogen en rond geslepen schroevendraaiertje eerst het ene zuigertje terugduwen, wigje ertussen en dan het andere zuigertje ik heb van plastic bandenlichtertjes een paar wigjes geslepen die je ertussen kunt frommelen :D
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

In plaats van dat wigje kun je ook gewoon 1 remblokje er tussen laten zitten en dan met bijvoorbeeld zo'n stalen bandenlichter de piston voorzichtig terug duwen, daarna de andere zijde, wiel dus gewoon laten zitten! :ay
wimvanc
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 dec 2020, 07:41
Locatie: Beerzel
Merk SP: Stromer ST3

Welke zijn zo de betere remblokjes voor de ST3? en welke type heb ik nodig? Iemand partnummers voor mij voov bvb van het merk swiss stop.
https://www.swissstop.ch/brakepads/discbrakes/
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST3 2019 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 20 ㎞. :: ⏱ ~30 min
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Edgecrusher schreef: 13 dec 2020, 18:02 In plaats van dat wigje kun je ook gewoon 1 remblokje er tussen laten zitten en dan met bijvoorbeeld zo'n stalen bandenlichter de piston voorzichtig terug duwen, daarna de andere zijde, wiel dus gewoon laten zitten! :ay
Ga je het risico nemen dat hij de remschijf krom duwt ? :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

wimvanc schreef: 13 dec 2020, 18:33 Welke zijn zo de betere remblokjes voor de ST3? en welke type heb ik nodig? Iemand partnummers voor mij voov bvb van het merk swiss stop.
https://www.swissstop.ch/brakepads/discbrakes/
Als je de moeite had gedaan van de zoekfunctie te gebruiken dan was je hier uitgekomen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Golvas schreef: 13 dec 2020, 18:42
Edgecrusher schreef: 13 dec 2020, 18:02 In plaats van dat wigje kun je ook gewoon 1 remblokje er tussen laten zitten en dan met bijvoorbeeld zo'n stalen bandenlichter de piston voorzichtig terug duwen, daarna de andere zijde, wiel dus gewoon laten zitten! :ay
Ga je het risico nemen dat hij de remschijf krom duwt ? :ai
Waarom zou hij dat doen, knap als dat lukt met een remblokje aan de andere zijde.
Plaats reactie