Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jorismak schreef: 03 nov 2019, 10:38 Ik ben een beetje verbaasd over de hoeveelheid werk die een machine blijkbaar nodig heeft die toch gemaakt is om kilometers te vreten?
Het is een fiets.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Jorismak schreef: 03 nov 2019, 10:38
Mijn fm zei trouwens ook dat ik niet veel hoef te doen zelf als ik om de 6 maanden een service beurt geef aan de fiets.
Niets doen, dat wil zeggen om de 2000-3000 km een nieuwe cassette + ketting. Met de werkuren van de fm erbij geteld, zit je dan ergens tussen de 150 EUR en de 200 EUR.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wanneer je regelmatig je ketting + tandwielen onderhoud, scheelt het je al snel een paar honderd euro per jaar.

Een FM die voor jou het volledige i nderhoud doet, zal al snel (al dan niet preventief):
- de complete cassette vervangen (€100)
- een nieuwe ketting plaatsen (€40)
- een uurtje aan uurloon rekenen (€35)
...en soms ook het voorblad vervangen.
De inschatting van Tomasj is dus zo gek nog niet.

Je fiets zal daarna weer als een zonnetje rijden en geleidelijk aan weer afglijden naar een fiets met kraakjes en geluidjes.
Witte ST3 van maart 2019
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Tomasj schreef: 03 nov 2019, 12:22
Jorismak schreef: 03 nov 2019, 10:38
Mijn fm zei trouwens ook dat ik niet veel hoef te doen zelf als ik om de 6 maanden een service beurt geef aan de fiets.
Niets doen, dat wil zeggen om de 2000-3000 km een nieuwe cassette + ketting. Met de werkuren van de fm erbij geteld, zit je dan ergens tussen de 150 EUR en de 200 EUR.
Om de 6 maanden zou bij mij 7000 a 8000km zijn. En ja, beurt van de FM op lokatie inclusief manuren en 200,- per beurt aan onderdelen gereserveerd / in het budget staan. Dat is een beetje doemdenken, maar dan schrik ik er ook niet van als eens mijn remmen compleet vervangen moeten worden of zo.

Dus van mij mag je (preventief) elke 6 maanden er een andere ketting en cassette op zetten. Als dat er voor zorgt dat het ding zonder zorgen en met plezier blijft rijden dan sure.

En daar zit het smeren hem in. Ik denk dat niet dat ik met plezier op de fiets zit als ik 6 maanden lang niet smeer, dus wou wel zelf smeren. Dacht dus alleen dat daarvoor alles eerst perfect schoon moest zijn.

Als even drogen na een regendag en elk weekend even 5 minuten moet smeren dan lijkt het me geen probleem. Schoonmaken en smeren en alles kostte me nu een half uur (of zelfs langer) en dat zie ik niet zitten elke week.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Jorismak schreef: 03 nov 2019, 14:05
Dus van mij mag je (preventief) elke 6 maanden er een andere ketting en cassette op zetten. Als dat er voor zorgt dat het ding zonder zorgen en met plezier blijft rijden dan sure.

En daar zit het smeren hem in. Ik denk dat niet dat ik met plezier op de fiets zit als ik 6 maanden lang niet smeer, dus wou wel zelf smeren. Dacht dus alleen dat daarvoor alles eerst perfect schoon moest zijn.

Als even drogen na een regendag en elk weekend even 5 minuten moet smeren dan lijkt het me geen probleem. Schoonmaken en smeren en alles kostte me nu een half uur (of zelfs langer) en dat zie ik niet zitten elke week.
Je gaat echt geen 8000 km rijden met een ketting en een cassette zonder kettingonderhoud.
Schoonmaken&ontvetten, spoelen, drogen en smeren doe ik hier op minder dan een kwartier. Ik heb er een vast moment voor (zaterdagochtend, nadat ik naar de bakker ben geweest).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@joris, ik denk ook dat het niet veel werk is. De manier van Henri lijkt veel werk maar is meer een kwestie van planning
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Ik denk inderdaad dat ik gewoon even wat beter de ketting droog ga maken na elke natte rit en wat vaker smeren, dan zie ik vanzelf hoe het gaat. Wat oefening kan ook geen kwaad.

Ondertussen eens leren om een ketting te verwijderen en weer te plaatsen. Even oefenen op m'n andere fiets :).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ben ook begonnen met weinig ketting onderhoud en ben dat steeds meer gaan doen. Het schoonmaken kost steeds minder tijd en je doet serieus langer met je materiaal...

Ik wissel nu elke 1000 km mijn ketting, tussendoor doe ik bijna niks. In de lente/zomer doe ik tussendoor niks en in de herfst winter doe ik er wel eens een extra druppeltje T9 op...

Na de kettingwissel maak ik de ketting even schoon en leg hem dan 1 week in een bakje met ontvetter. Daarna spoel ik de ontvetter er goed af, blaas ik de ketting schoon met de compressor en leg ik hem in een ander bakje en druppel ik er ietwat royaal T9 op. Zo ligt hij dan te wachten tot de volgende kettingwissel. Na de wissel laat ik de ketting even over alle tandwielen lopen en veeg ik hem droog (hij is niet echt nat, maar toch). Dit doe ik altijd een dag of avond voordat ik ga fietsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

FreddyH schreef: 03 nov 2019, 17:04 Ik wissel nu elke 1000 km mijn ketting.
Dat zou ik ook proberen vol te houden. Maar hoe lang kan je dan met een cassette doen?
Met mijn racefiets deed ik dat ook al en heb met 5000 km op de teller nog geen cassette vervangen.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik denk dat ik aan een kettingwissel ga denken. Dat betekent aanschaf nieuwe ketting, een tang en twee missing links.
Alleen op mn ST1 ligt een ketting waar ik niet van weet of iedere missing link erop past. Denk ik te moeilijk? Graag jullie advies.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie