Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gebruikte vodden gaan hier de restafvalzak in.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Ik heb m'n fiets nu een kleine 3 weken en er staat 800km op de teller.

Ik dacht met een weekendje niks op de planning en de zon die af en toe door komt een mooi moment om even de eerste schoonmaakbeurt te doen. Zit (zat) een hoop troep vooral aan de lage kant vanwege het rijden door bakken met regen de eerste week.

Ook gelijk kettingreiniging gedaan. Ik had er een SKS-lube ding voor wat bedoeld is om op de ketting te houden (SKS Lube your chain) maar daardoor krijg ik het spul niet echt op de tandwielen van de versnellingen, maar echt alleen op de ketting.

Hebben jullie iets wat dit gelijk een beetje smeert zonder het gelijk overal te krijgen? Heb nu een oude spuitbus met PTFE spul gepakt en dat op alle tandwieltjes gespoten, maar daardoor krijg je snel teveel spul overal. Ik had altijd begrepen dat 'precies genoeg' beter was :).

Maar, eigenlijk m'n belangrijkere vraag: Ik merkte dat er al bruine (roest?) plekjes zaten op de ketting bij verschillende schakels. Hoort dat na 2 tot 3 weken? Ik was niet van plan om m'n ketting droog te gaan poetsen na elk regenbuitje :s.

Ik heb 'm nu door zo'n ketting-schoonmaak-tool heen gehaald (zo'n ding: Park Tool Cyclone) en met het borsteltje wat er bij zat met de hand de ergste plekjes nog lopen poetsen en hij lijkt nu weer helemaal clean.. maar ik vind het maar niks dat er al roestvorming was in een paar weken :s.

En misschien nog iets: Het algemeen schoonmaken van de fiets, nog trucjes of goede spulletjes? Heb nu gewoon met een zacht sponsje en een simpel sopje de ergste troep er af gehaald, daarna met de tuinslang op de zachtste 'spray' (geen straal) alles afgespoeld. Met een simpele oude doek fiets droog gemaakt op de ergste plekken en daarna in de zon gezet buiten.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

De betere stukken vuile doek gaan in de kookwas, de vodden in de grijze Kliko. Ketting smeer ik elke 150km met Shimano Wet Lube. Wassen doe ik met de Gardena autoborstel met de tuinslang eraan. Vooraan beginnen en bij het achterwiel eindigen. De borstel gaat daarna een nacht in een emmer met een sterk Biotex sopje om de olie eraf te weken. Mijn KMC kettingen roesten niet door de antiroestlaag.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ben nu ook aan het experimenteren. Gebruik het zelfde goedje als jij en als ontvetter wb40. 1 keer per week reinigen vind ik voldoende
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Een ketting die voldoende gesmeerd is roest ook niet volgens mij. Ik ken dat SKS product niet, ik weet niet of dat een smeermiddel voor droge of natte omstandigheden is...
Bij deze weersomstandigheden is 880 km ook wel een heel grote afstand tussen twee smeerbeurten. Je zou tenminste de ketting eens kunnen droogwrijven en daarna opnieuw smeren.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Vraag me dus af of hij wel (goed, of überhaupt) gesmeerd is bij het leveren.
Bij deze weersomstandigheden is 880 km ook wel een heel grote afstand tussen twee smeerbeurten
800 :).

Maar ehm, ik ga er echt niet de tijd voor hebben om elk weekend de ketting schoon te maken en te smeren. Als het me al lukt om het om het weekend te doen dan zit er al 600km tussen de smeerbeurten.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Tijd kan je maken, dat heet prioriteit. Met de Stromer achter op een steun is het 5 minuten werk. Schoonmaken en vooral regelmatig smeren is belangrijk. Die flauwekul met ontvetten heb ik nog nooit gedaan dat vergt juist de meeste tijd.. Ontvetten van de ketting doe je met motorfietsen en brommers ook niet.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Peerke1960 schreef: 03 nov 2019, 00:25 en als ontvetter wb40
Welke variant gebruik je dan ? ... 🤔
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Jorismak schreef: 02 nov 2019, 23:40 maar daardoor krijg ik het spul niet echt op de tandwielen van de versnellingen, maar echt alleen op de ketting.
Tandwielen schoonmaken is voldoende. Smeren hoeft niet. Ketting na veel rijden in de regen vaker drogen en reinigen en vooral invetten. Zelf gebruik ik Boeshield T9 en wissel de ketting zo rond de 1000 km. Let op: Ik wissel de ketting, maak het grondig schoon, ontvetten (Dasty van Wibra) en leg hem dan ik olie. Na 1000 km liggen eruit halen en nachtje uitlaten lekken in poetsdoek, om de fiets leggen en elke schakel 1 drupje B T9 klaar. Ik heb dus 2 kettingen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mmm, dus ontvetten hoeft niet? Reinigen met vochtige doek en vervolgens bijv bt9 erop. Mooi.... :ay
De uitgebeide reactie van henri ergens in 2017 zal ik maar eens opvolgen.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie