Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mboelis schreef: 24 nov 2019, 01:30 De rollen van de schakels aan beide uiteinden vertonen de meeste slijtage. De uitwendige diameter is 0,05 mm kleiner geworden, de inwendige diameter is 0,35 mm groter geworden.
Zouden we dan niet beter bij het wisselen van een KMC ketting meteen ook een nieuwe missing link plaatsen ipv met een herbruikbare te blijven werken ? ... 🤔
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Vandaag het wekelijkse onderhoud uitgevoerd. Even ontvetten met bionet en een parktool kettingtool, daarna ketting afvegen met een vod, afspoelen met water, droogblazen met de compressor, opnieuw invetten en na een 20-tal seconden draaien met de trappers de overtollige smeerolie verwijderen. Alles bij mekaar nog geen 15 minuten werk. Een fiets met een ketting, zo'n ramp is dat nu ook weer niet :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Henry schreef: 24 nov 2019, 08:11 mboelis, heb je een plaatje (tekening) waarin je ons kunt tonen wat je hebt gemeten? Met name begrijp ik “de diameter van de binnenschakel” niet.

Ook ben ik benieuwd welke waarden je hebt gemeten bij de ketting toen die nieuw was en welke waarden je nu meet (in plaats van enkel de berekende verschillen).
Gemeten na 4000 km ( tussen haakjes maat nieuwe ketting)
Diameter pin missing link schakel: Ø 3,59-3,60 mm (Ø 3,60)
Diameter gat binnenschakel waar missing link in scharniert: Ø 3,72 mm in lengte richting, Ø 3,65 mm in dwarsrichting (nieuw niet gemeten). Onrondheid 0,07 mm
Diameter uitwendig rol Ø 7,62 (Ø 7,67 mm)
Diameter inwendig rol Ø 5,08 (Ø 5,37 mm)
Diameter rondsel op binnenschakel waar de rol omheen draait (pin missing link in draait) : Ø 4,60 mm in lengte richting, Ø 4,78-4,80 mm in dwarsrichting (nieuw niet gemeten). Onrondheid 0,18-0,2 mm

Op de foto is duidelijk de ingesleten diameter van de rol te zien, in het middel een rand omdat de zijschalmen niet tegen elkaar zitten
IMG_7007.JPG
IMG_7007.JPG (2.85 MiB) 2754 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Golvas schreef: 24 nov 2019, 10:58 Zouden we dan niet beter bij het wisselen van een KMC ketting meteen ook een nieuwe missing link plaatsen ipv met een herbruikbare te blijven werken ? ... 🤔
Niet volgens mijn bevindingen. De pinnen van de missing link slijten nauwelijks, 0,01 mm op 4000 km. De rollen van de ketting en het rondsel op de binnenschakel waar de rol omheen draait slijten het meest.
foto pin missing link, nauwelijks slijtage.
IMG_7012.JPG
IMG_7012.JPG (2.13 MiB) 2746 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dankjewel voor het fotomateriaal en de toelichting ... top ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Super. Ik zal die van mij ook eens gaan opmeten. Ik ben benieuwd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik heb nu een paar weken mn ketting onderhouden door een wissel toe te passen. Ketting gaat in de olie nadat de ketting gereinigd is. Flink uitlekken, wat smering erop en klaar is kees. Rijdt als een trein......... Bedankt mannen/vrouwen voor de tips
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

mboelis schreef: 23 nov 2019, 16:45 4000 km KMC X11 elke 1000 gewisseld. Elk week om de 170 km gesmeerd met Shimano Wetlub.

F7E21D86-DEA2-4258-8DE0-CC1437FF051D.jpeg
Amai, das toch weinig.
Ik heb 3000km en ketting is nog voor meer dan 75% goed. Nooit gewisseld...

Nu sinds vorige week op aanraden van Golvas (denk ik) een wipperman connex sx opgelegd (deze gaat nog een pak langer mee dan de andere versies, vb de SE. Ik wilde eerst de zwarte SE met goudkleurige pinnetjes, maar kost hetzelfde en is veel minder slijtvast volgens hun eigen onderzoek). om elke 1000 km te wisselen van ketting. Eens zien hoe lang ik doe met een ketting.

Mogelijke verklarende factor voor uiteenlopende levensduurte:
1. ik poets elke week (170km) mijn ketting met droog doek en smeer dan met wax van squirt lube. Nog te vroeg om uitspraken te doen, maar begin te denken dat dat niet moet onderdoen voor olie voor levensduur ketting.
2. ik rijd nooit op tand 11, maar steeds op 12 en heel af en toe op 13. En ik schakel ook telkens heel veel op en af (altijd grote tand om te vertrekken). Dus ketting loopt iets rechter dan zij die 11t gebruiken en ik zet nooit extreem veel druk op ketting door opschakelen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 26 nov 2019, 15:12
Amai, das toch weinig.
Ik heb 3000km en ketting is nog voor meer dan 75% goed. Nooit gewisseld...


Mogelijke verklarende factor voor uiteenlopende levensduurte:
1. ik poets elke week (170km) mijn ketting met droog doek en smeer dan met wax van squirt lube. Nog te vroeg om uitspraken te doen, maar begin te denken dat dat niet moet onderdoen voor olie voor levensduur ketting.
2. ik rijd nooit op tand 11, maar steeds op 12 en heel af en toe op 13. En ik schakel ook telkens heel veel op en af (altijd grote tand om te vertrekken). Dus ketting loopt iets rechter dan zij die 11t gebruiken en ik zet nooit extreem veel druk op ketting door opschakelen.
Je gebruikt je Stromer amper (170 km per week). Ik heb er nu (dinsdagavond) al 210 km op zitten, en rij meestal 450 km per week, met uitschieters tot 700 km per week. Ik ga echt niet in 't midden van de week de ketting intensief zitten poetsen en hersmeren. Ik zal hooguit na een echt natte rit de ketting 's avonds snel droogwrijven en opnieuw inoliën.
Kettingslijtage hangt bovendien ook sterk af van waar je rijdt, ik rijdt over heel wat ruilverkavelingswegen, die ook door landbouwers gebruikt worden en er dus nu redelijk vettig en modderig bijliggen. Mijn fiets hangt dus nu alweer helemaal onder de modder, ook al heb ik die van 't week-end proper gemaakt.
Die wax is in mijn ervaring alleen geschikt bij droog weer, bij nat weer spoelt zo'n wax er gewoon af, en begint mijn ketting luidruchtig te worden voor ik terug thuis ben (105km). In de winter gebruik ik een smeermiddel gebaseerd op olie (Motorex Wet Protect)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Tomasj schreef: 26 nov 2019, 22:05
Je gebruikt je Stromer amper (170 km per week). Ik heb er nu (dinsdagavond) al 210 km op zitten, en rij meestal 450 km per week, met uitschieters tot 700 km per week.
mboelis schreef: 23 nov 2019, 16:45 4000 km KMC X11 elke 1000 gewisseld. Elk week om de 170 km gesmeerd met Shimano Wetlub.

F7E21D86-DEA2-4258-8DE0-CC1437FF051D.jpeg
Ik gebruik mijn fiets dus exact evenveel als Mboelis, tussen twee smeerbeurten door, met wie ik mijn slijtage vergeleek. Ik snap dus je opmerking niet. Ik vond het interessant omdat Mboelis en ik op dat vlak identiek zijn en het enorme verschil in slijtage dus ook aan andere factoren moet te wijten zijn (die kennelijk evenveel of zelfs meer invloed hebben op slijtage dan hoeveel onderhoud er op gebeurt per x km).
Tomasj schreef: 26 nov 2019, 22:05 Die wax is in mijn ervaring alleen geschikt bij droog weer, bij nat weer spoelt zo'n wax er gewoon af, en begint mijn ketting luidruchtig te worden voor ik terug thuis ben (105km). In de winter gebruik ik een smeermiddel gebaseerd op olie (Motorex Wet Protect)
Bedankt voor de tip, ik zal dit goed in het oog houden, want ik wil graag dat die wax beter is omdat het onderhoud echt wel in een mum van tijd toelaat. Maar als het niet werkt, schakel ik weer over op een olie smeermiddel.
Ik merk ook dat mijn ketting luid begint te lopen na een dag regen, maar ik weet dus nog niet of dat ook overmatige slijtage veroorzaakt. Ik zou het wel denken, maar op basis van Mboelis zijn verhaal lijkt het me dus niet... of hij zou in de volgende 1000km enorm moeten slijten.
ST3 black 983wh
Plaats reactie