Ik wissel mijn ketting elke twee weken.
Mij is opgevallen dat tijdens de "schone en droge maanden" het niet nodig is om bij te smeren. De ketting met olie ziet er gedurende die twee weken goed uit.
Tijdens de overige maanden wil ik nog wel eens bijsmeren met Boeshield T9, maar dan moet de noodzaak er wel zijn doordat ik bijvoorbeeld in een flinke regenbui terecht ben gekomen, het vuil van de ketting heb geveegd (met een doek), waarna deze wel een druppeltje smeer kan gebruiken.
Ketting onderhoud, wat doen jullie?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22992
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De ketting heeft olie nodig om lekker te kunnen lopen.Peerke1960 schreef: ↑13 nov 2019, 15:15 Ik lees nogal wat verschillen in de wijze van onderhoud. De een spoelt af, ontvetter en t9 (freddy), De ander gebruikt olie,, en daarna flink uitlekken. Ik opteer voor het laatste, de ketting loopt lekker, echter, veel ervaren fietsers raden olie af ivm aantrekken vuil. Wat is wijsbeid? Uiteraard uitproberen.............
Olie trekt vuil aan waardoor de ketting niet lekker loopt.
Elke fabrikant van kettingsmeermiddelen zoekt de heilige graal hierin, en elke fietser de beste methode met de beste middelencombinatie.
De één rijd met twee kettingen, ontvet deze beurtelings volledig, smeert opnieuw en werkt af met een beschermingslaagje.
De ander trekt even een doek over de ketting en door maar weer totdat de ketting aan vervanging toe is.
En dat allemaal met onze eigen favoriete middelen, al dan niet voor droog en nat weer wat anders.
Zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
En dan scheelt het ook nog eens heel erg wat voor wegdek je hebt. Ik heb over het algemeen redelijk schone wegen, maar als je regelmatig door de blerf van traktoren oid heen moet dan wordt de situatie al heel anders.
Ik heb een keer in Zeeland een ritje (20 km of zo) op een witte ST1x gemaakt, net in een tijd waarbij de boeren maximaal klei de weg op aan het rijden waren. Bij terugkomst was de volledige onderkant van de fiets een grote brok blerf, de ketting heeft hiervan dan ook nogal wat gegeten. In dat soort omstandigheden zou ik wellicht andere keuzes maken.
Ik heb een keer in Zeeland een ritje (20 km of zo) op een witte ST1x gemaakt, net in een tijd waarbij de boeren maximaal klei de weg op aan het rijden waren. Bij terugkomst was de volledige onderkant van de fiets een grote brok blerf, de ketting heeft hiervan dan ook nogal wat gegeten. In dat soort omstandigheden zou ik wellicht andere keuzes maken.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik herken jouw meter niet, is dit nu 0,5% rek? En heeft deze ketting nu 4000km gehad of hebben de 2 kettingen samen 4000km gehad?
Bij mij heb ik na 4500 km (2500km op ene ketting) nog minder dan 0,5% rek.
Bij mij heb ik na 4500 km (2500km op ene ketting) nog minder dan 0,5% rek.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Volgens mij heeft deze ketting nu 4000 km gelopen, de ST3 zal dus zo'n 8000 km achter de kiezen hebben ... ze komt stilaan op slijtage :
Bijkomend meen ik een barstje in de flank van de band te zien (thv overgang reflectiestrip) of is dit optisch bedrog ?
Bijkomend meen ik een barstje in de flank van de band te zien (thv overgang reflectiestrip) of is dit optisch bedrog ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
7000 km gereden, de KMC e11 gaat de 4e 1000 km afleggen en zal dan ook aan de slijtage limiet zijn. De slijtage op de pinnen van de sluitschakel is verwaarloosbaar, ik meet 0,01 onrondheid. De Wippermann Connex 11SE E-Bike Chain 11-speed staat al op de verlanglijst
De band: gezichtsdrog, de randen van de reflectie zijn scherp gelijnd en staan een fractie omhoog
De band: gezichtsdrog, de randen van de reflectie zijn scherp gelijnd en staan een fractie omhoog
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ik heb wat meetwerk gedaan. De rollen van de schakels aan beide uiteinden vertonen de meeste slijtage. De uitwendige diameter is 0,05 mm kleiner geworden, de inwendige diameter is 0,35 mm groter geworden. Dat betekent dat de helft van de slijtage, 0,4 mm, die ik meet met de slijtagemeter van de rollen komt. Hoeveel de binnenschakels zijn gesleten weet ik niet want die diameter heb ik niet gemeten toen de ketting nieuw was. De speling op de pennen is nihil.
Dat is mooi want als hoofdzakelijk de rollen slijten blijft de hartafstand van de rollen gelijk op 1/2”. daardoor zullen de kettingwielen voor en achter nauwelijk slijtage krijgen aan de toppen van de tanden
Kanttekening: de meting op 2 rollen en 2 pennen van 1 missing is te weinig voor een harde conclusie
Dat is mooi want als hoofdzakelijk de rollen slijten blijft de hartafstand van de rollen gelijk op 1/2”. daardoor zullen de kettingwielen voor en achter nauwelijk slijtage krijgen aan de toppen van de tanden
Kanttekening: de meting op 2 rollen en 2 pennen van 1 missing is te weinig voor een harde conclusie
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Ik denk toch dat je de impact van die kettingslijtage niet mag onderschatten. Bij een nieuwe ketting grijpt de ketting nog mooi in op meerdere tanden tegelijkertijd. Maar door de slijtage van die ketting begint de ketting steeds meer op één tand te trekken, en het is dat effect dat je cassette verslijt, zelf wanneer we over tienden van mm spreken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
mboelis, heb je een plaatje (tekening) waarin je ons kunt tonen wat je hebt gemeten? Met name begrijp ik “de diameter van de binnenschakel” niet.
Ook ben ik benieuwd welke waarden je hebt gemeten bij de ketting toen die nieuw was en welke waarden je nu meet (in plaats van enkel de berekende verschillen).
Ook ben ik benieuwd welke waarden je hebt gemeten bij de ketting toen die nieuw was en welke waarden je nu meet (in plaats van enkel de berekende verschillen).
Witte ST3 van maart 2019