Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Waarmee meet jij je ketting slijtage ?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

mboelis schreef: 27 nov 2019, 13:45 Waarmee meet jij je ketting slijtage ?
https://www.decathlon.be/nl/p/tester-vo ... 3pEALw_wcB
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Met wat ik nu mee heb gemaakt blijft de ketting lekker lopen op olie. In den beginne had ik na een regenbui een piepende ketting. Afgelopen weken niet meer, toen ik de ketting gedoopt had in de motorolie. Kww zeggen ze in twente :D , kiekn war 't wot.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

kettingslijtage moet je ook met een korrel zout nemen. Ik rijdt met twee kettingen die ik om de 700km wissel. Ik bewaar ze in versnellingsbak olie nadat ze gereinigd zijn.Bij montage laat ik ze uitlekken en daarna even met een droge doek over en fietsen maar . Elke week zeker bij slecht weer even kuisen en terug wat olie erop. Na 6000km was volgens de kettingmeter een ketting versleten . Heb ze blijven gebruiken en zit nu rond de 10 000km en nog steeds geen last van doortrappen ook de tandwielen zijn zeker nog ok. Natuurlijk zie je de slijtage op kransje 13 en 15 omdat deze vrij veel gebruikt worden. Volgens mij beschouwen we een ketting iets te vlug als versleten zeker als je de kettingmeter strikt gelooft.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Peerke1960 schreef: 27 nov 2019, 14:15Met wat ik nu mee heb gemaakt blijft de ketting lekker lopen op olie. ...
Op advies van Lamkram leg ik mijn ketting, nadat ik ze heb schoongemaakt en heb laten drogen, ook voor 1 week in de motorolie. Nadat deze ketting vervolgens een weekje heeft kunnen uithangen (en de overtollige olie er vanaf is), monteer ik ze op de fiets. Tot op heden bevalt het me goed. Ik wissel mijn ketting om de twee weken en heb tussendoor nog niet hoeven bij te smeren met Boeshield T9, maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik nog nauwelijks in een echte regenbui terecht ben gekomen. Flexibele werktijden helpen daar uitstekend bij.

Ik ben het met jovdt eens dat de ketting en tandwielen best wel eens veel langer mee gaan. Er komt dankzij de motor in het achterwiel immers in de verste verte niet zoveel kracht op als bij een race-/koersfiets of mountainbike.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als ik het ooit goed begrepen heb is het idee met die ketting meter dat als je je ketting op tijd vernieuwd dat je dan de cassette weinig belast en duur dus minder vaak hoeft te vervangen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

jovdt schreef: 27 nov 2019, 15:58 kettingslijtage moet je ook met een korrel zout nemen. Ik rijdt met twee kettingen die ik om de 700km wissel. Ik bewaar ze in versnellingsbak olie nadat ze gereinigd zijn.Bij montage laat ik ze uitlekken en daarna even met een droge doek over en fietsen maar . Elke week zeker bij slecht weer even kuisen en terug wat olie erop. Na 6000km was volgens de kettingmeter een ketting versleten . Heb ze blijven gebruiken en zit nu rond de 10 000km en nog steeds geen last van doortrappen ook de tandwielen zijn zeker nog ok. Natuurlijk zie je de slijtage op kransje 13 en 15 omdat deze vrij veel gebruikt worden. Volgens mij beschouwen we een ketting iets te vlug als versleten zeker als je de kettingmeter strikt gelooft.
Ik heb dat hier al eerder aangegeven, veel mensen rijden met hun stromer zonder grote vermogens op de trappers te zetten. Dan ga je met een versleten ketting nog redelijk lang kunnen rijden.
Maar wanneer je de trapsensor wat minder gevoelig instelt en zelf voluit trapt, is er weinig verschil tussen een Stromer en een racefiets qua kettingbelasting. Wanneer je dan ook nog eens rekening houdt met het feit dat je met een Stromer door weer en wind rijdt, heeft een cassette toch ook een beperkte houdbaarheid. De vorige cassette was na 7000 km met 4 kettingen nog helemaal niet versleten, maar ik heb de cassette toen toch vervangen omdat ik een Sunrace cassette wou hebben. Mijn eerste cassette was hier op na 3500-4000 km (te laat andere ketting gelegd, na 2000 km trapte ik al door wanneer ik met vol vermogen aanzette). Ik heb toen wel alleen de versleten tandwieltjes laten vervangen.
FreddyH schreef: 27 nov 2019, 17:46 Als ik het ooit goed begrepen heb is het idee met die ketting meter dat als je je ketting op tijd vernieuwd dat je dan de cassette weinig belast en duur dus minder vaak hoeft te vervangen.
Als de ketting nieuw is grijpt ze in op verschillende tanden van je cassette. Naarmate dat ze slijt, gaat ze steeds meer op één tand trekken, de slijtage neemt dus steeds sterker toe.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Tomasj schreef: 27 nov 2019, 19:15
jovdt schreef: 27 nov 2019, 15:58 kettingslijtage moet je ook met een korrel zout nemen. Ik rijdt met twee kettingen die ik om de 700km wissel. Ik bewaar ze in versnellingsbak olie nadat ze gereinigd zijn.Bij montage laat ik ze uitlekken en daarna even met een droge doek over en fietsen maar . Elke week zeker bij slecht weer even kuisen en terug wat olie erop. Na 6000km was volgens de kettingmeter een ketting versleten . Heb ze blijven gebruiken en zit nu rond de 10 000km en nog steeds geen last van doortrappen ook de tandwielen zijn zeker nog ok. Natuurlijk zie je de slijtage op kransje 13 en 15 omdat deze vrij veel gebruikt worden. Volgens mij beschouwen we een ketting iets te vlug als versleten zeker als je de kettingmeter strikt gelooft.
Ik heb dat hier al eerder aangegeven, veel mensen rijden met hun stromer zonder grote vermogens op de trappers te zetten. Dan ga je met een versleten ketting nog redelijk lang kunnen rijden.
Maar wanneer je de trapsensor wat minder gevoelig instelt en zelf voluit trapt, is er weinig verschil tussen een Stromer en een racefiets qua kettingbelasting. Wanneer je dan ook nog eens rekening houdt met het feit dat je met een Stromer door weer en wind rijdt, heeft een cassette toch ook een beperkte houdbaarheid. De vorige cassette was na 7000 km met 4 kettingen nog helemaal niet versleten, maar ik heb de cassette toen toch vervangen omdat ik een Sunrace cassette wou hebben. Mijn eerste cassette was hier op na 3500-4000 km (te laat andere ketting gelegd, na 2000 km trapte ik al door wanneer ik met vol vermogen aanzette). Ik heb toen wel alleen de versleten tandwieltjes laten vervangen.
FreddyH schreef: 27 nov 2019, 17:46 Als ik het ooit goed begrepen heb is het idee met die ketting meter dat als je je ketting op tijd vernieuwd dat je dan de cassette weinig belast en duur dus minder vaak hoeft te vervangen.
Als de ketting nieuw is grijpt ze in op verschillende tanden van je cassette. Naarmate dat ze slijt, gaat ze steeds meer op één tand trekken, de slijtage neemt dus steeds sterker toe.
Klopt volledig, maar wanneer alles reeds wat verder gezet is kan je wel doorrijden ,je moet dan toch kransjes of cassette vervangen en die paar duizend km extra kunnen goed van pas komen zeker in een modderperiode zoals deze .Ik vernieuw liever na de winter.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het voortandwiel slijt ook
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Mmmm dat geknoei met nieuwe ketting op oude cassette :dwarf: sorry hoor dat vindt ik knoeiwerk wie mooi wil zijn moet pijn lijden ook bij mijn koersfietsen elke max. 4000km alles nieuw erop, of bij uitzondering en alleen zomers na 2000km alleen de ketting vooral bij 11&12 vit geen gezoek naar rammeltjes, tandje overslaan, doorslaan of gezeur achteraf van de mannen zelfs op de reservewielen nieuwe cassettes. Voor "klantjes" met Velomobielen doe ik dit ook niet ga dan maar naar een ander, als het misgaat kan ik het voor eigen kosten alsnog in orde maken. :geek:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie