Ketting onderhoud, wat doen jullie?

sir5
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2019, 15:53

Het spijt me, ik heb de 26 pagina's niet nagekeken, maar ik zou de ketting er niet steeds afhalen.
Een dergelijk apparaatje: Parktool CM-5.2 Cyclone kettingreiniger (van doet er niet toe welk merk) werkt heel eenvoudig en doeltreffend. Daarna de ketting afdrogen en per schakeltje een druppeltje olie/squirt oid.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je het hele topic wél had doorgelezen, dan had je ook begrepen waarom de mensen die hun ketting eraf halen dit doen (kettingwisel t.b.v. verlengde levensduur cassette).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Henry schreef: 05 nov 2019, 12:36 Golvas of Tomasj heeft hier de Wippermann Connex ketting (de “Mercedes” onder de kettingen) geïntroduceerd. Behalve dat de kwaliteit van die ketting veel beter schijnt te zijn, heeft die ook nog eens een herbruikbare missing link die nog makkelijker te openen en te sluiten is.
Heb op filmpjes gezien dat ze over kettingen praten die SRAM compatible zijn, waar inderdaad gewoon een masterlink op zit die je met een (speciaal) tangetje open en dicht kan klikken. Dat leek me ideaal, maar is blijkbaar niet overal standaard :).


Maar ehm.. voor mijn ST1x (2018/2019) een 10-speed ketting kopen met gelijk een missing-link erbij (of meerdere, ook als backup, en ook voor m'n huidige ketting), en een ketting-tool erbij kopen. Dan zorgen dat de nieuwe ketting dezelfde lengte is als mijn huidige ketting.

En dan even accepteren dat de eerste keer geprut is en dat ik het even moet leren om de ketting door de derailleur heen te leiden... maar in principe is dat alles wat nodig is om ketting te switchen? Heb ik het zo goed?

Vooral het idee dat ik altijd een ketting klaar heb liggen dan om 'even snel' te switchen, en dan het reinigen van de oude 'op een beter moment te kunnen doen' staat me wel aan. Dan heb ik _en_ goed onderhoud voor m'n ketting en cassette, _en_ ik kan het schoonmaken goed en rustig doen zonder buiten te hoeven staan in de vrieskou zometeen.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Inderdaad, met zo'n tangetje heb je voldoende als je missing link gebruikt. Je kan er een paar kopen, maar die zijn eigenlijk niet zo goedkoop hoor, 15 euro ofzo, en in principe heb je geen extra links nodig, gewoon één per ketting.

Als je echter nog geen missing link hebt, zoals op shimano kettingen, dan heb je ook dit nodig: https://www.mantel.com/be/pro-kettingpo ... JqEALw_wcB een pons om je ketting uiteen te halen en er een missing link tussen te steken.

Ik kan me niet herinneren of de stromer komt met een missing link of niet. Indien wel, dan heb je de pons niet nodig (en kan je de missing link die er al op zit gewoon hergebruiken).

Ketting door derailleur heen leiden is een taakje dat niets inhoudt, gewoon youtuben.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Vanavond flink door gore troep gereden met medewerking van de lokale landbouwers die alle fietspaden omtoveren tot mountainbike-parcours.
Thuis aangekomen, een gieter met water gevuld, daarmee de ketting gespoeld. Dan met een vod de ketting droog flink geveegd, opnieuw olie op de ketting gedaan, even rondgedraaid met de trappers en dan de ketting terug mooi drooggewreven (met een andere doek). Duurt nog geen 5 minuten.
Morgen neem ik een andere weg.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

@Bram Roose

Thanks!! Ik geloof dat mijn oude ( te kleine) MTB ook Shimano Deore er op heeft (alleen 3x10 i.p.v. 1x10, kan dat?). En nog nooit een ketting vervangen :s. Lijkt me mooie oefenfiets.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Bram Roose schreef: 05 nov 2019, 15:44 Ik kan me niet herinneren of de stromer komt met een missing link of niet. Indien wel, dan heb je de pons niet nodig (en kan je de missing link die er al op zit gewoon hergebruiken)..
Ja dat doen ze al een tijdje. Op mijn ST5 van maart 2019 zat er al een.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Dat kan, 3 voorbladen waren vroeger gebruikelijk bij MTB. Heb ik ook liggen.
Je kan die shimano kettingen weer dicht maken met ponspennetjes. Maar je kan net zo goed ook daar een missing link toevoegen ipv ponspennetje.

https://www.bakkerracingproducts.nl/shi ... u7EALw_wcB
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Bram Roose schreef: 05 nov 2019, 15:44 Ik kan me niet herinneren of de stromer komt met een missing link of niet. Indien wel, dan heb je de pons niet nodig (en kan je de missing link die er al op zit gewoon hergebruiken).
Normaliter komt hij idd met een missing link, maar er is een maar ... tenzij ze recent een andere type zijn beginnen gebruiken is de KMC missing link die Stromer origineel monteert (type aanduiding op de missing link = CL555) niet herbruikbaar, de CL555R is dan weer wél herbruikbaar en kost rond de € 10 voor een setje van twee stuks.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik lees nogal wat verschillen in de wijze van onderhoud. De een spoelt af, ontvetter en t9 (freddy), De ander gebruikt olie,, en daarna flink uitlekken. Ik opteer voor het laatste, de ketting loopt lekker, echter, veel ervaren fietsers raden olie af ivm aantrekken vuil. Wat is wijsbeid? Uiteraard uitproberen.............
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie