Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 06 okt 2019, 13:36 Hè, verdorie. Had ik eindelijk een excuus om nóg meer schoonmaak klusjes aan mijn fiets te doen, blijkt het een grap te zijn :roll:
Niets belet je dat dus wel te doen. Met fotoreportage. Je wordt een instant legend :mrgreen: :lol:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 06 okt 2019, 14:42 Niets belet je dat dus wel te doen. Met fotoreportage. Je wordt een instant legend :mrgreen: :lol:
Helaas staat op de site:
ShelBroCo does not actually recommend taking your chain completely apart!
Ik neem tips van experts altijd (ok, nu dan toch) zeer serieus.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Freddy, niet alles geloven wat je leest.
Je kan je ketting gerust helemaal uit elkaar halen hoor 👍🏻
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 06 okt 2019, 15:24 Helaas staat op de site:
ShelBroCo does not actually recommend taking your chain completely apart!
Ik neem tips van experts altijd (ok, nu dan toch) zeer serieus.
Ze raden dat af omdat veel van hun lezers technisch niet goed onderlegd zijn, ze gaan er van uit dat je die ketting nooit nog terug correct in mekaar krijgt. Om je te beschermen dus :hy:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Ik denk dat ik eerder een nieuwe ketting zou kopen als dit de correcte procedure was. Gelukkig mag hij gewoon in elkaar blijven.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Een domme vraag misschien. Ik leg hier heel wat km af. Na een 'natte' rit of bij een rit door modder veeg ik mijn ketting 's avonds even proper met een doek, daarna dien ik opnieuw wat olie toe. Mijn vrouw rijdt ook zowat iedere dag met de fiets naar haar werk (bijna 20 km enkel met een gewone damesfiets), dat fietsje heeft dus ook wat kettingonderhoud.

De vraag dus: wassen jullie die doeken die je gebruikt om de ketting af te vegen, en zo ja, hoe? Het is voor mij echt moeilijk om voldoende doeken te hebben. Ik gebruik nu wat oude lakens, maar eigenlijk is dat niet direct geschikt voor deze job (rafelen uiteen aan de zijkanten, en die rafels verdwijnen dan in de ketting). Als ik die doeken nog zou gewassen krijgen, koop ik me gewoon een aantal goedkope microvezeldoekjes die ik dan recycleer via het wassen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij mij gaan ze gewoon in de was. Niet samen met andere (nette) spullen, dus ik verzamel ze totdat ik minimaal de helft van de trommel vol heb. Vervolgens draai ik er een kookwasje mee. Een paar keer per jaar kookwas is sowieso goed voor je machine, en aangezien ik die temperatuur verder nooit gebruik komt dat mooi uit.

Wat eruit komt zijn schone doeken, met zwarte vlekken. Ik gebruik afgedankte theedoeken en t-shirts.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik gooi de vieze, vette doeken weg en ga ze dus niet in de wasmachine stoppen.
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik gebruik ook zowel oude lakens als microvezeldoeken. Eerst lakens voor het grofste vuil, dan microvezeldoek. De lakens gooi ik weg als ze echt vuil zijn, de microvezeldoeken vliegen eveneens in de kookwas. Dat komt er bevlekt uit maar wel proper...

Ik gebruik wel de squirt dry lube, dus ik heb sowieso quasi geen vet, en enorm veel minder vuil dan toen ik olie gebruikte. Verder ook geen (milieu onvriendelijke en dure)ontvetter meer nodig. Doordat de ketting droog staat heb ik ook nooit meer vlekken op mijn broeken.

Enige nadeel is wel dat de ketting iets luider loopt dan gebruikelijk, maar met oordoppen hoor ik dat niet meer. Over slijtage kan ik nog niets zeggen, want zit nog maar aan 2600km...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Kookwas! Zoals hierboven al aangegeven, ook goed voor de wasmachine.
Plaats reactie