Ik denk dat de accu-ontwikkelingen in de auto-industrie hier zeker in gaan helpen.
Lomito, een Ad Homitem? Nee.... ik denk dat je je vergist!
Overpeinzing... accu
Er is helaas weinig reden voor optimisme, er zijn weliswaar diverse nieuwe ontwikkelingen/pogingen maar die hebben nog niet tot wezenlijke veranderingen geleid. Accu's (Li-ion sinds 1992 en dus al 25 jaar meer van hetzelfde) zijn wel wat goedkoper geworden door opschalingsvoordelen maar een echte innovatie is er nog niet. Uiteraard hoop je op een echte doorbraak qua opslagcapaciteit per m³ of per kg, en qua kosten per kWh, maar ik heb het nog niet gezien. Wie het lukt wacht een gouden toekomst!
Klopt! Sommigen geloven niet in de toekomst van de accu. Die zien veel meer in de toekomst van de brandstofcel. Vooralsnog is het nog niet gelukt om een werkende brandstofcel levend te houden.
Niet alleen (een deel van) de auto-industrie is naarstig op zoek naar een goede oplossing, ook de hele elektronica-branche zoekt naarstig mee. Nu meerdere landen hebben aangegeven dat brandstofmotoren in de nabije toekomst moeten worden afgebouwd, zal men toch echt een oplossing moeten zien te vinden om energie beter op te kunnen slaan in accu's , maar ook om accu's veel sneller op te laden dan nu het geval is. Ook wordt ingezet op componenten die met minder energie toe kunnen (denk aan de LED lampen). Met name op het vlak van het opladen worden flinke stappen gezet. Zou het niet mooi zijn om je lege Stromer 1 kWh accu binnen 30-60 seconden op te laden bij een accu-laadstation? Degene die het "Ei van Columbus" vindt kan inderdaad de pot met goud binnenhalen.
Niet alleen (een deel van) de auto-industrie is naarstig op zoek naar een goede oplossing, ook de hele elektronica-branche zoekt naarstig mee. Nu meerdere landen hebben aangegeven dat brandstofmotoren in de nabije toekomst moeten worden afgebouwd, zal men toch echt een oplossing moeten zien te vinden om energie beter op te kunnen slaan in accu's , maar ook om accu's veel sneller op te laden dan nu het geval is. Ook wordt ingezet op componenten die met minder energie toe kunnen (denk aan de LED lampen). Met name op het vlak van het opladen worden flinke stappen gezet. Zou het niet mooi zijn om je lege Stromer 1 kWh accu binnen 30-60 seconden op te laden bij een accu-laadstation? Degene die het "Ei van Columbus" vindt kan inderdaad de pot met goud binnenhalen.
Witte ST3 van maart 2019
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Zoals Witte al aangaf rijd ik mijn accu's echt helemaal leeg....
Mijn traject 60 km met volle ondersteuning kost me net wel / net niet 1 x accu. Da's geheel afhankelijk van de wind en van de accu want dat scheelt veel. Dus soms sta ik 1 kilometer voor de kazerne met 0% (en wissel ik ter plaatste met mijn reserveaccu) en soms ben ik op de kazerne en heb nog 5 % over.....ook dan wissel ik en heb ik weer een opgeladen reserveaccu voor de terugweg.
Eigenlijk kan ik wel stellen dat ik iedere dag wel een accu leeg rijd.
Ik ga niet wisselen bij bv 10%; ik fiets.
Ik ga ook niet proberen een garantieclaim te forceren ! Stromer garandeert 75% restcapaciteit na 2 jaar. Als ik 1 accu had gekocht zou ik dus met wat creatief fietsen deze 2 x per dag geheel leeg rijden. Doe dat 2 jaar lang en je hebt een daadwerkelijke aanslag op je accu uitgevoerd. Dan zou je zo maar eens onder die 75% kunnen komen......
Da's uitermate frustrerend fietsen; nooit zeker of je wel fijn aankomt en je hebt nooit je reserveaccu klaar voor een noodvertrek naar huis. Kortom: onbespreekbaar !
Echt leeg rijden van je accu is trouwens niet het geval. Als je je accu in 1 keer helemaal leeg rijdt naar 0 % en je legt hem een tijdje weg alvorens hem op te laden (aan te raden want de temperatuur is soms ver boven gezellig en opladen van een veel te warme accu is niet slim voor de leeftijd) komt het gebeuren weer op adem en levert weer een paar procent. De accu moet kennelijk intern weer even herschikken.....er zat nog wat in.
Als je je accu in delen helemaal leeg rijdt is dat interne herschikken al gebeurt en kan je ECHT helemaal je accu tot in een ECHTE 0-toestand krijgen (en da's niet goed voor je accu).
En zo zullen er voor de Stromer-gebruikers altijd accu-overpeinzingen blijven. Ik volg met grote belangstelling die laatste software-update waarbij een mede-forumlid aangaf dat het lijkt dat het lijkt alsof nu door oplaad-aansluiting EERST aan het net en vervolgens pas aan de accu de accu verder gevuld lijkt te raken.
Voor mij heel interessant !
Lang leven dit forum.
Grtz,
Reinout
Mijn traject 60 km met volle ondersteuning kost me net wel / net niet 1 x accu. Da's geheel afhankelijk van de wind en van de accu want dat scheelt veel. Dus soms sta ik 1 kilometer voor de kazerne met 0% (en wissel ik ter plaatste met mijn reserveaccu) en soms ben ik op de kazerne en heb nog 5 % over.....ook dan wissel ik en heb ik weer een opgeladen reserveaccu voor de terugweg.
Eigenlijk kan ik wel stellen dat ik iedere dag wel een accu leeg rijd.
Ik ga niet wisselen bij bv 10%; ik fiets.
Ik ga ook niet proberen een garantieclaim te forceren ! Stromer garandeert 75% restcapaciteit na 2 jaar. Als ik 1 accu had gekocht zou ik dus met wat creatief fietsen deze 2 x per dag geheel leeg rijden. Doe dat 2 jaar lang en je hebt een daadwerkelijke aanslag op je accu uitgevoerd. Dan zou je zo maar eens onder die 75% kunnen komen......
Da's uitermate frustrerend fietsen; nooit zeker of je wel fijn aankomt en je hebt nooit je reserveaccu klaar voor een noodvertrek naar huis. Kortom: onbespreekbaar !
Echt leeg rijden van je accu is trouwens niet het geval. Als je je accu in 1 keer helemaal leeg rijdt naar 0 % en je legt hem een tijdje weg alvorens hem op te laden (aan te raden want de temperatuur is soms ver boven gezellig en opladen van een veel te warme accu is niet slim voor de leeftijd) komt het gebeuren weer op adem en levert weer een paar procent. De accu moet kennelijk intern weer even herschikken.....er zat nog wat in.
Als je je accu in delen helemaal leeg rijdt is dat interne herschikken al gebeurt en kan je ECHT helemaal je accu tot in een ECHTE 0-toestand krijgen (en da's niet goed voor je accu).
En zo zullen er voor de Stromer-gebruikers altijd accu-overpeinzingen blijven. Ik volg met grote belangstelling die laatste software-update waarbij een mede-forumlid aangaf dat het lijkt dat het lijkt alsof nu door oplaad-aansluiting EERST aan het net en vervolgens pas aan de accu de accu verder gevuld lijkt te raken.
Voor mij heel interessant !
Lang leven dit forum.
Grtz,
Reinout
Interessant om te volgen hoe het leven van een accu evolueert bij erg intens gebruik.
Met mijn relatief korte ritten valt het allemaal best mee en maak ik me niet veel zorgen om de levensduur van mijn accu.
Als ik terug thuis kom gewoon in de lader en de volgende dag weer gaan...
Wel vreemd dat het lijkt of de batterij voller laad als je eerst de lader in het stopcontact steekt.
Ik doe het altijd andersom... zodat de stekker die naar de batterij gaat niet onder spanning wordt ingestoken. Ook bij het afkoppelen eerst de stekker uit het stopcontact en dan van de fiets.
Misschien zijn er wel pennen in de stekker die detecteren of er een batterij aan hangt voordat die begint op te laden, dan maakt het niks uit, ook niet voor het vollerladen...
Merk je verschil in het gedrag van de lader als je de procedure omdraait?
Misschien is de display gewoon niet zo nauwkeurig, dat kan natuurlijk ook...
Met mijn relatief korte ritten valt het allemaal best mee en maak ik me niet veel zorgen om de levensduur van mijn accu.
Als ik terug thuis kom gewoon in de lader en de volgende dag weer gaan...
Wel vreemd dat het lijkt of de batterij voller laad als je eerst de lader in het stopcontact steekt.
Ik doe het altijd andersom... zodat de stekker die naar de batterij gaat niet onder spanning wordt ingestoken. Ook bij het afkoppelen eerst de stekker uit het stopcontact en dan van de fiets.
Misschien zijn er wel pennen in de stekker die detecteren of er een batterij aan hangt voordat die begint op te laden, dan maakt het niks uit, ook niet voor het vollerladen...
Merk je verschil in het gedrag van de lader als je de procedure omdraait?
Misschien is de display gewoon niet zo nauwkeurig, dat kan natuurlijk ook...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Hi Reinout,Reinout-St1x schreef: ↑13 aug 2017, 07:14Mijn traject 60 km met volle ondersteuning kost me net wel / net niet 1 x accu. Da's geheel afhankelijk van de wind en van de accu want dat scheelt veel. Dus soms sta ik 1 kilometer voor de kazerne met 0% (en wissel ik ter plaatste met mijn reserveaccu) en soms ben ik op de kazerne en heb nog 5 % over.....ook dan wissel ik en heb ik weer een opgeladen reserveaccu voor de terugweg.
Het comfort van een extra cccu voor langere tochten spreekt mij aan.
Ik zou de accu in mijn geval echter (anders dan jij waarschijnlijk die de extra accu op de kazerne laat?) bij me moeten hebben.
Ik ben daarvoor op zoek naar een geschikte (liefst Ortlieb) tas waarin die extra accu past.
Heb jij -of iemand anders op het forum- een praktische suggestie ?
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Ha Ampeer,
nee hoor....ik neem de extra accu gewoon altijd mee. Ik laad de dan lege accu wel weer netjes op op de kazerne maar ik neem die gewoon weer mee.
De accu past in de vrijwel standaard Ortlieb tas. Ik gooi de accu natuurlijk niet rechtstreeks in de fietstas maar "verpak" deze in de officiële Stromer accutas (https://www.pedaleur.nl/stromer-battery ... t-tas.html ) welke zowel voor de St1 als St2 modellen accu's geschikt is.
Op dit moment loopt er nog een garantieclaim bij Stromer want deze tas van bijna € 180 had een scheurtje en ik ga er van uit dat ik over enkele weken weer een spiksplinternieuw exemplaar ontvang.
In de tussentijd heb ik al een alternatief gevonden wat voor mijn overvolle belading beter werkt dus mogelijk dat jij geïnteresseerd bent in die tas ?
Groetsels, Reinout
nee hoor....ik neem de extra accu gewoon altijd mee. Ik laad de dan lege accu wel weer netjes op op de kazerne maar ik neem die gewoon weer mee.
De accu past in de vrijwel standaard Ortlieb tas. Ik gooi de accu natuurlijk niet rechtstreeks in de fietstas maar "verpak" deze in de officiële Stromer accutas (https://www.pedaleur.nl/stromer-battery ... t-tas.html ) welke zowel voor de St1 als St2 modellen accu's geschikt is.
Op dit moment loopt er nog een garantieclaim bij Stromer want deze tas van bijna € 180 had een scheurtje en ik ga er van uit dat ik over enkele weken weer een spiksplinternieuw exemplaar ontvang.
In de tussentijd heb ik al een alternatief gevonden wat voor mijn overvolle belading beter werkt dus mogelijk dat jij geïnteresseerd bent in die tas ?
Groetsels, Reinout
Hartelijk dank Reinout voor reactie en het aanbod, maar in deze oriëntatie fase nog geen behoefte aan een tas
groet Peter
groet Peter
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus