Shimano Di2 topic

jan2642
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 okt 2018, 21:01
Locatie: Tienen

Iemand heeft het ANT+ protocol van de Di2 ge-reverse-engineered:
https://hackaday.com/2019/03/26/reverse ... ectronics/
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Leuke video; goed uitgelegd hoe hij een en ander heeft aangepakt.

De reacties zijn best grappig “ik wist niet eens dat er elektrisch schakelen voor fietsen bestaat” (antwoord; bijna 10 jaar) tot de, in mijn ogen meer serieuze “met een cadansmeter kunnen we een automatische schakelen maken”.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Waarom zou je automatisch willen schakelen? Ik vind het nu al mateloos irritant dat ik zelf niet mijn cassette kan kiezen en dat de fabrikant die keuze voor mij maakt.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zie ik het nut ook totaal niet van in (automatisch schakelen dus, electronisch schakelen in natuurlijk prima). Lijkt me mateloos irritant, verhoog of verlaag je je cadans, schakelt je fiets terwijl je daar niet op voorbereid bent, niet echt tof voor je spieren/knieen lijkt me. Dit zou alleen maar nut hebben als je een volledig traploos systeem hebt, waarbij je continue dezelfde cadans zou willen trappen omdat je dat fijn vindt.
Hoe je dat zou moeten inrichten: geen flauw idee.... continue cadans, maar wel willen vertragen/versnellen. Moet via een soort van combinatie van auto-NuVinci, TMM, cadansmeter en een bak falende software en bizar gevoel met trappen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Daniel1975 schreef: 31 mar 2019, 13:05 Waarom zou je automatisch willen schakelen? Ik vind het nu al mateloos irritant dat ik zelf niet mijn cassette kan kiezen en dat de fabrikant die keuze voor mij maakt.
Ik refereerde naar reacties op een artikel. Ik weet niet of ik dat op een fiets zou willen echter een automaat op een auto was 10 tot 25 jaar geleden ook in het algemeen een duurdere keus met een hoger brandstof verbruik. De huidige automaten zorgen er voor dat ik zuiniger rij en desgewenst sneller optrek. ik schat dat 1% of minder van de automobilisten zonder automaat sneller is danwel zuiniger rijdt. Ik hoor daar zeker niet bij. Dus misschien is het inzicht wat we nu hebben over 5 jaar heel anders.

Maar voor mij hoeft een automaat nu niet; ik zou het een technische uitdaging vinden om (zelf) te maken; meer niet.

Overigens zie ik de relatie met het niet zelf kunnen kiezen van de cassette niet; ik zou graag andere opties kiezen (bijvoorbeeld de kleur). Maar dat staat toch los van het feit dat het een mooi artikel is en een interessante uitdaging kan zijn voor het maken van een automaat?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mee eens. Wat nu ondenkbaar of onwenselijk is, is dat over tien jaar misschien niet meer. En dan is handmatig schakelen oldschool geworden.

Ik vind het elektrisch schakelen op mijn Es geweldig. Omdat het zo makkelijk gaat (tik-raak-tiktik-raak,tiktiktik-raak) schakel ik veel gedisciplineerder op en af. Dat bevordert sneller optrekken, doortrekken en actieradius en het vermindert slijtage aan de ketting, cassette en mijn knieën. Ik zie - zeker als het traploos zou kunnen en goed te personaliseren is - absoluut mogelijkheden voor automatisch schakelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kluiver
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2019, 15:27

Op 31/12 mijn ST5 opgehaald en wil graag shimano koppelen aan Mio 605 cyclo.
Dit zeker ook omdat ST5(2020 versie) geen shimano display heeft.
Wel een handige oplaad lokatie (ingebouwd R-kant stuur)
Alvast bedankt voor info, hendrik jan
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Om te kunnen koppelen heb je de EW-WU111 en een extra kort kabeltje nodig.
Adapter uit stuurbuis halen, kabeltje losmaken, EW aankoppelen, nieuw kabeltje eraan, beetje foam/bubbeltjes plastic er omheen, terug in stuur schuiven, en uiteinde nieuwe kabeltje weer in de stuurplug-adapter klikken.
Dan kan de MIO het ANT+/BT signaal zien.
Kluiver
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2019, 15:27

Dank je Daniel
Kluiver
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2019, 15:27

Daniel,
Kabeltje 200 mm: is dat oke?
EW-WU111 unit: ik zie D-fly en Dura Ace type... maakt dat nog uit (apart van de 3 tientjes prijsverschil)?
Dank voor je hulp!
Plaats reactie