De grote Stromer koplampen-test

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik ben juist wel heel erg geinteresseerd in het lichtbeeld van een sterke bijzetlamp.
Dan kun je namelijk mooi het verschil zien tussen een mooi beeld en een willekeurige grote bak licht.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 31 aug 2018, 18:41 Ik ben juist wel heel erg geinteresseerd in het lichtbeeld van een sterke bijzetlamp.
Dan kun je namelijk mooi het verschil zien tussen een mooi beeld en een willekeurige grote bak licht.
Niets belet je een goede bijzetlamp te kopen. Een Exposure Lights Strada SB (1500 lumen) gaat volgens mij niet veel onderdoen voor de Supernova. En een Lupine SLA (900 lm)zal echt niet ver achterop blijven. Ze hebben allebei een lichbundel, aangepast voor 't verkeer.
Ze zijn wel niet goedkoop :lol:

Maw een bijzetlamp is niet per definitie een willekeurig grote bak
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik formuleerde het denk ik niet goed. Ik doelde meer op de relatief goedkope lampen die wel veel lumen geven, maar niet een specifieke verkeer-lichtbundel hebben. De mountainbike lampen zeg maar.
En ja, goede lampen zijn duur.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 31 aug 2018, 21:37 Ik formuleerde het denk ik niet goed. Ik doelde meer op de relatief goedkope lampen die wel veel lumen geven, maar niet een specifieke verkeer-lichtbundel hebben. De mountainbike lampen zeg maar.
En ja, goede lampen zijn duur.
Ik ontvang hier volgende week maandag een lamp die 55 EUR kost en Stvzo is, 700 lumen. Ik ben benieuwd (ik verwacht er eigenlijk niet teveel van). Indien dat tegenvalt, dan koop ik me later op 't jaar één van die duurdere modelletjes
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Gisteravond na de kopgroepvergadering op het parkeerterrein van het Postillion heb ik al even het verschil gezien tussen een ST1, ST2 2018 en mijn ST2 met bouwlamp. Het was niet meer dan een eerste indruk maar ST1 lamp viel helemaal in het niet (was natuurlijk te verwachten). Verschil tussen de bouwlamp met dimlicht en de lamp van de ST2 2018 vond ik niet zo groot. Maar wij hebben niet de tijd genomen om de lampen in de goede stand te zetten en een donkere plek op te zoeken dus ik ben erg benieuwd naar de testresultaten van komende zaterdag. Helaas kan ik niet langskomen.

Ik kort verslag van de vergadering staat al op Facebook.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

We staren ons allemaal blind op het aantal lumen dat een lichtbron emitteert. Maar uiteindelijk zegt dat niet zo heel veel, want je moet ook nog weten in welke hoek die lumen worden uitgestraald, door de spiegels. Indien de ene lamp wat 'breder' schijnt dan de andere, dan kan je met een lamp met 2 x zo veel lumen uiteindelijk niet echt meer zien recht voor je, maar misschien wel aan de hoeken, wat misschien niet echt tot nut is.

Ik heb één keer een lichtmeting gezien die goed was uitgevoerd. Dat betrof een vergelijking tussen de Xenon-lampen en de optionele LED verlichting van een BMW 4 serie.
De man had beide wagens voor een grote muur gezet, en maakte een foto van die muur, met de verschillende verlichtingen.
Camera op statief en foto's gemaakt bij dezelfde 'exposure'. Zo kreeg je een heel goed beeld van 't verschil in licht (dat echt indrukwekkend was) en de homogeniteit van 't licht. Daarna heeft hij de beelden naar zwart wit geconverteerd en de gemiddelde grijswaarde van de pixels bepaald
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1030409

Na die test heb ik de optionele LED verlichting (1300 EUR) op mijn wagen aangevinkt, ik vond dat verschil echt wel indrukwekkend.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

FreddyH schreef: 31 aug 2018, 12:30
mhoutman schreef: 30 aug 2018, 17:23 Wat verwacht je precies ?

Nog niet zo lang geleden was 150 lm al heel veel en nu moet het minstens >800 lm zijn. Als je kijkt naar het Stromer programma dan hebben ze het redelijk ingedekt door bij de verschillende modellen andere verlichting aan te bieden.
150 lumen is gewoon te weinig om in het donker 45 km/h te rijden. Gelukkig zijn die koplampen flink verbeterd en dus mogen we best eisen stellen aan moderne fietsen die het reeel mogelijk maken om 45 km/h te rijden. Lijkt me niet meer dan logisch...

Als je een nieuwe Mercedes E klasse gaat kopen accepteer je het toch ook niet als er voorin een paar gloeilampjes zitten van het niveau 200d uit 1990?
En daarom schrijf ik dus ook dat Stromer het in haar programma redelijk heeft afgedekt door verschillende verlichting op verschillende fietsen aan te bieden :)
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Tomasj schreef: 31 aug 2018, 20:28
Daniel1975 schreef: 31 aug 2018, 18:41 Ik ben juist wel heel erg geinteresseerd in het lichtbeeld van een sterke bijzetlamp.
Dan kun je namelijk mooi het verschil zien tussen een mooi beeld en een willekeurige grote bak licht.
Niets belet je een goede bijzetlamp te kopen. Een Exposure Lights Strada SB (1500 lumen) gaat volgens mij niet veel onderdoen voor de Supernova. En een Lupine SLA (900 lm)zal echt niet ver achterop blijven.
Exposure en Lupine: je bent een kenner :cool2:

OVerigens heeft Lupine net de Alpha aangekondigd

https://www.lupine-shop.com/media/pdf/2 ... ng_web.pdf

Niet echt iets voor op de Stromer :mrgreen:
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Tomasj schreef: 31 aug 2018, 20:28
Daniel1975 schreef: 31 aug 2018, 18:41 Ik ben juist wel heel erg geinteresseerd in het lichtbeeld van een sterke bijzetlamp.
Dan kun je namelijk mooi het verschil zien tussen een mooi beeld en een willekeurige grote bak licht.
Niets belet je een goede bijzetlamp te kopen. Een Exposure Lights Strada SB (1500 lumen) gaat volgens mij niet veel onderdoen voor de Supernova. En een Lupine SLA (900 lm)zal echt niet ver achterop blijven. Ze hebben allebei een lichbundel, aangepast voor 't verkeer.
Ze zijn wel niet goedkoop :lol:

Maw een bijzetlamp is niet per definitie een willekeurig grote bak
Bijzetlamp: ja inderdaad, ik rijd al jaren met de Bt40 Nitefighter (1600 lm): Deze is wel goedkoop hoor!

http://www.mountainbike.nl/nieuws/2013/ ... bike-light

Ik gebruik stand 2 (50%), dat is een bak licht: ruim voldoende om op hoge snelheid door het bos te razen.
De accu gaat lang mee, 1 x per week opladen maximaal. Opladen aan 220V met adapter.

Op stand 4 (100%) is hij vergelijkbaar met de supernova M99 pro, maar dan gaat de accu maar maar 2 uur mee.

Het nadeel is dat de lamp geen gerichte bundel geeft, dus als je een tegenligger nadert zal je de lamp even naar beneden moeten duwen. Hij zit met een rubber ringetje op het stuur dus het is erg makkelijk om hem even uit de ogen van de tegenligger te halen.

Nu rij ik op een ST2s, met de supernova M99 pro: evenveel licht maar dan wat praktischer:
- altijd bij me;
- tegenliggers worden niet verblind als je hem niet op grootlicht hebt staan (hierbij merk ik op dat de tegenliggers van mijn M99 Pro nooit echt enthousiast zullen worden over deze lamp, zelfs de daytime-running-light van de M99 pro is veel en veel te fel licht en die kan je niet eens uit zetten :x );
- niet meer extra opladen;
- als je naar de stad gaat parkeren, niet meer van de fiets hoeven verwijderen.

NB ik kan zaterdag niet maar ik stel de nitefighter beschikbaar als testmateriaal als er iemand tijd/zin heeft om hem in Zeist op te halen.

Groeten van Georgio
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Georgio schreef: 05 sep 2018, 13:56 (hierbij merk ik op dat de tegenliggers van mijn M99 Pro nooit echt enthousiast zullen worden over deze lamp, zelfs de daytime-running-light van de M99 pro is veel en veel te fel licht en die kan je niet eens uit zetten :x );
Volgens mij geeft de dagrijverlichting van de M99 PRO niet meer licht dan de dagrijverlichting van moderne auto's. Het dimlicht ook niet als dat goed staat afgesteld. Daarmee is het de perfecte lamp om tussen autoverkeer te rijden (onze plek op de weg sinds vorig jaar). Op het fietspad val je natuurlijk wel op tussen al die fietsen met 2 euro lampjes... Maar is dat bezwaarlijk?
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie