De grote Stromer koplampen-test

(Elektro)techniek, fietsonderhoud en -onderdelen.
Netherlands
thijser
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door thijser »

Lomito schreef:
28 aug 2018, 23:36
thijser schreef:
28 aug 2018, 23:16
Wat? Gezondheid 🤣
Ondertitels bij de video... :mrgreen:
Haha het kwartje valt 🐰
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter

Netherlands
thijser
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door thijser »

FreddyH schreef:
28 aug 2018, 20:32
Mijn persoonlijke mening over die losse lampen: ik heb vorig jaar met een apart lampje naast de gewone koplamp gereden. Ik vind het zwaar irritant
Helemaal mee eens, wat dat betreft toch het beste om het garantie risico te nemen en voor de M99 Pro te gaan... Keuzes 😅
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter

Gebruikersavatar Belgium
Free2be
Veteraan
Veteraan
Berichten: 833
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door Free2be »

Kan het niet vatten, een fabrikant als Stromer, die het hoog op heeft met kwaliteit, het dan laat afweten wat verlichting betreft. Misschien moet er voldoende repliek gegeven worden naar de fabrikant toe, dat ze inzien dat hier niet op valt te besparen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2366
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door Daniel1975 »

Stromer heeft nog steeds serieuze leverproblemen, dus ik denk dat ze de urgentie nog niet voelen ;-)

Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door mhoutman »

Free2be schreef:
30 aug 2018, 09:12
Kan het niet vatten, een fabrikant als Stromer, die het hoog op heeft met kwaliteit, het dan laat afweten wat verlichting betreft. Misschien moet er voldoende repliek gegeven worden naar de fabrikant toe, dat ze inzien dat hier niet op valt te besparen.
Wat verwacht je precies ?

Nog niet zo lang geleden was 150 lm al heel veel en nu moet het minstens >800 lm zijn. Als je kijkt naar het Stromer programma dan hebben ze het redelijk ingedekt door bij de verschillende modellen andere verlichting aan te bieden.

Ik vind het alleen jammer dat Supernova nog uitsluitend op de ST5 zit. De Supernova 99 Mini Pro met 700/1400 lm is nl. ook helemaal niet verkeerd. https://supernova-lights.com/en/m99-mini-pro-45/

We zullen dus moeten gan wennen aan de Roxim lampen…

Overigens is niet alleen verlichting belangrijk maar ook andere componenten. Denk daarbij aan banden en remmen :!:

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13106
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door Stromeur »

In EU wetgeving is vastgelegd aan welke specs de koplampen van speed pedelecs moeten voldoen. Stromer zorgt ervoor dat de koplampen op al hun modellen hieraan voldoen, en op een aantal modellen monteert Stromer koplampen die ver boven de wettelijke vereisten liggen. Het lijkt mij volkomen logisch dat Stromer zoiets doet om de hoge prijs van de duurdere modellen te verantwoorden, verschil moet er zijn. (En voor een serieus goeie en veilige koplamp met de juiste lichtsterkte en spreiding betaal je al snel een paar 100 euro...)

Primair hebben we dit dus te danken aan de wetgever, die de eisen gelukkig voor 2018 al had aangescherpt. (Want de koplamp van mijn ST1 X 2017 was ook veel te zwak. Ik heb daar zelf een extra lamp bij geplaatst. Zo'n big deal is dat nu ook weer niet.)

Ik ben erg benieuwd wat er uit de koplampentest komt.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar Netherlands
Louis_ST2
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door Louis_ST2 »

FreddyH schreef:
28 aug 2018, 20:32
Mijn persoonlijke mening over die losse lampen: ik heb vorig jaar met een apart lampje naast de gewone koplamp gereden. Ik vind het zwaar irritant: nóg een accu die je niet mag vergeten op te laden. En dan zitten die lamp en accu ook nog eens los op de fiets, waardoor je er ook aan moet denken om hem er af te halen als je de fiets ergens parkeert, etc.

Bijzet Lamp (Magicshine) vorig jaar gekocht. Met originele accupack op hoogste stand fabrieksopgave 2 uur (bij 20 graden). In de praktijk bij 0-5 graden rond de 50 minuten. Precies genoeg voor mijn ochtend rit. Na 6 maanden moest ik al minder donkere stukken uit de hoogste stand terug om op de 50 minuten te blijven uitkomen. Nu na de zomerslaap met een paar testen komt de lamp niet verder dan 15 minuten op de hoogste stand. Had al een Accupack met dubbele capaciteit gekocht in de winter voor eventueel terug en als ik zou vergeten om hem op te laden. Deze brand nu gelukkig nog vol na 40 minuten zonder weer eerst opgeladen te zijn.

Bij deze lamp moet je inderdaad ook oppassen dat de bundel niet te hoog staat.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 452
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door Elsje »

Ik heb nog geen bijzetlamp gevonden waarmee je met 1 druk op de knop kan schakelen tussen groot licht en dimlicht.

Bijzet lampen kunnen alleen maar schakelen tussen lichtsterkte. Lichtbeeld is altijd hetzelfde. Daarom heb ik gekozen voor ombouw naar een PRO.

Ik zou bijzet lampen niet meenemen in de test. Misschien beter idee om een aparte test te doen voor bijzet lampen als daar behoefte aan is. Er is overigens wel wat vergelijkingsmateriaal beschikbaar op internet van bijzetlampen.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.

Gebruikersavatar Netherlands
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 5022
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door FreddyH »

Elsje schreef:
31 aug 2018, 11:58
Ik heb nog geen bijzetlamp gevonden waarmee je met 1 druk op de knop kan schakelen tussen groot licht en dimlicht.
Maar dan kunnen veel 'standaard' lampen ook niet. Voor zover ik weet alleen de M99 Pro en de lamp van de ST3.
Elsje schreef:
31 aug 2018, 11:58
Ik zou bijzet lampen niet meenemen in de test. Misschien beter idee om een aparte test te doen voor bijzet lampen als daar behoefte aan is. Er is overigens wel wat vergelijkingsmateriaal beschikbaar op internet van bijzetlampen.
Als het er eentje is, met een goed afgekapte bundel dan is het prima. Als het er meerdere worden dan schieten we ons doel inderdaad voorbij. Goede tip!
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Gebruikersavatar Netherlands
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 5022
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Re: De grote Stromer koplampen-test

Bericht door FreddyH »

mhoutman schreef:
30 aug 2018, 17:23
Wat verwacht je precies ?

Nog niet zo lang geleden was 150 lm al heel veel en nu moet het minstens >800 lm zijn. Als je kijkt naar het Stromer programma dan hebben ze het redelijk ingedekt door bij de verschillende modellen andere verlichting aan te bieden.
150 lumen is gewoon te weinig om in het donker 45 km/h te rijden. Gelukkig zijn die koplampen flink verbeterd en dus mogen we best eisen stellen aan moderne fietsen die het reeel mogelijk maken om 45 km/h te rijden. Lijkt me niet meer dan logisch...

Als je een nieuwe Mercedes E klasse gaat kopen accepteer je het toch ook niet als er voorin een paar gloeilampjes zitten van het niveau 200d uit 1990?
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Plaats reactie