Thanks !!!FreddyH schreef: ↑23 aug 2018, 09:08Hieronder een reactie die ik eerder al als PM verstuurd heb
Bij www.ebikeaccu.nl, maar voor zover ik begrepen heb kun je een 48V Stromer accu inderdaad niet laten reviseren. Mijn ervaringen bij het bedrijf daar zijn super positief: Cor is een echte vakidioot in de meest positieve zin van het woord. Hij heeft super veel kennis (heb hier en daar wat controle vraagjes gesteld om zeker te weten of ik met een vakman of een wannabe te maken had, is makkelijk toetsen als je zelf een electrotechnische achtergrond hebt) en zorgt er ook echt voor dat je accu 100% in orde is als je hem op gaat halen. Bij mij zitten er nu 100 stuks 3,5Ah, 3,6V cellen in. In een 10S10P configuratie. Origineel zaten er 60 cellen in, ik heb aan beide kanten een 3d geprint doosje tegen mijn accu aan waarin de extra 40 cellen zitten (20 per kant).
Ik heb geen OMNI, dus ik zou niet weten hoe die op accu vergroting zou reageren. Mijn fiets reageert er simpelgezegd niet op, als in: mijn fiets denkt nog steeds dat ik een 735Wh accu heb. Dus na 35-45 km geeft hij trots aan dat ik nog 0 km kan, maar in werkelijkheid kan ik dan nog 60-70% meer.
Dat is een groot nadeel, maar aangezien ik geen moeite heb met hoofdrekenen heb ik er ook weer geen last van. Ik weet dat ik in de meest extreme situaties waarin ik fiets (flinke vorst en windkracht 5 tegen) zo'n 55 km ver kan komen. Aangezien ik onder dat soort omstandigheden nooit verder ga dan dat is dat prima.
Succes,
Freddy
Staat ook heel wat informatie op z'n site seg ! Deze info bvb wat aansluit op dit topic :
Het laden van een Li-ion-accu duurt ongeveer 3 uur. Bij proeven is gebleken dat laden met een hoge stroom niet korter duurt - de accu heeft toch drie uur nodig voordat hij helemaal geladen is. Ze kunnen > 500 keer opgeladen en ontladen worden (cycli>500)
Voordelen:
Hoogste energiedichtheid, op de lithium-ionpolymeer-accu na.
Geringe zelfontlading (alleen indien geïntegreerd regelsysteem aanwezig is).
Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu).
Hoog vermogen (sterk afhankelijk van kathodemateriaal).
Milieuvriendelijker dan andere batterijen.
Lange levensduur.
Nadelen:
Hoge kostprijs.
Gevallen van explosie door hoge temperaturen.
Een ander nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, ook al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een fietsaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.
Hij mag dus ook niet helemaal geladen zijn. Hiervoor zorgt ook het regelsysteem.
Vanwege de hoge kostprijs van Li-ion-accu's is het van belang zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van de accu. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:
Bij niet gebruik voor langere tijd de accu ongeveer 60-75% opgeladen wegleggen op een koele plek.
Tijdens gebruik niet helemaal opladen (daar zorgt het regelsysteenm eigenlijk al voor (max. tot 97%) en niet helemaal ontladen (zorgt het regelsysteem ook voor).
Een overzicht van de invloed van de temperatuur op de capaciteit van een li-ion accu, die bewaard wordt: