Vibratie rond 40km/u

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het mechaniek aan de binnenkant.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

skybiker schreef: 05 aug 2019, 17:11 Bandspanning lijkt me niet te laag, eerder hard: 3 bar (rijdt met bodyfloat).
Dat hangt van je gewicht en de bandenmaat af ...
skybiker schreef: 05 aug 2019, 17:11 Kan je makkelijk de standaard mount vd Trelock RS 453 eraf halen en die AXA Flex Mounts erop zetten? Dat zijn componentern van verschiilende merken.
Ze zien er alvast hetzelfde uit, de Trelock RS 453 en de AXA Block XXL ... met een beetje geluk heb ik zo'n Flex Mounts wel ergens liggen, dan zou ik dat eens kunnen bekijken.

Denk dat je best eerst uitmaakt of het aan de bevestiging van het slot ligt of dat de vibratie door de inwendige constructie van het slot wordt versterkt ... ik zou aan de slag gaan met een paar oude kurken, deze op maat snijden zodat je het slot er op drie plaatsen stevig mee kan opspannen : aan de bovenkant van het slot (tussen het slot en het horizontaal gelaste stuk van de staande achtervork en vervolgens nog twee keer (1x links, 1 x rechts) tussen onderzijde slot (onder de mount) en beide benen van de staande achtervork.

Is de vibratie weg, dan mag je de oorzaak bij de bevestiging van het slot gaan zoeken ... is ze dan nog waarneembaar dan mag je je gaan richten op de inwendige constructie van je slot.
skybiker schreef: 05 aug 2019, 17:11 Jij rijdt ook met eenTrelock dacht ik?
Klopt, die heb ik ook op mijn ST2.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
skybiker
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 jun 2018, 13:51
Locatie: regio Leuven

Bedankt Golvas, ga ik eens proberen!
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik denk dat de oorzaak ligt bij onbalans in het achterwiel. Als je de SP kunt ophangen en het achterwiel met de hoogste snelheid kunt laten ronddraaien kan je het horen en voelen. Het wiel “jengelt” en danst een beetje. Uitbalanceren is wel een apart gedoe want de motor heeft door de constructie weerstand en het wiel komt te snel tot stilstand en niet met het zwaarste deel schommelend aan de onderkant. Proefondervindelijk kan je met een 1 of 2 blokjes plaklood van 5 gram met tape op de velg plakken en uitvogelen wanneer het wiel het lekkerst draait bij de hoogste snelheid.
Het kan ook deels uit je voorwiel komen.
Ik heb zelf een week met een huur-ST2 gereden waarvan de velg iets excentrisch zat. Bij 45 km/uur begon de SP te dansen achteraan.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
skybiker
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 jun 2018, 13:51
Locatie: regio Leuven

Even een update:
Advies van Golvas geprobeerd. Drie stukken kurk geplaatst; slot zat nu muurvast wat ik wel aangenaam vond. Maar de resonantie was nu veel groter waarschijnlijk omdat het slot zelf zo rigide vast zat en de trillingen niet meer geabsorbeerd werden door het slot dat maar met. Twee beugels vast zit.
Dan even gekeken naar de beugel die schuift. Je voelt dat die een fractie kan bewegen.
Ik had nog een stukje kurk over en heb dat in de ‘beugelbuis’ gestoken zodat die beugel niet meer kon bewegen , hoe miniem ook.
Resultaat: geen resonantie meer.
De oorzaak ligt dus bij de beugel die een ietsje kan bewegen.
Volgende stap zal dus zijn om te zien of de krimpkous de oplossing is voor mij.

Het scenario van mboelis is voor mij iets te hoog gegrepen :)

@golvas, heb jij dan geen last van resonantie op jouw Trelock en zit er dan geen klein beetje speling op jouw beugel?
Gebruikersavatar
Broezer
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jan 2018, 23:44

Ik had hetzelfde probleem met mjjn slot. Krimpkous gebruikt en ook wat stukjes binnenband in de bevestiging van het slot. Dat dempte de vibratie en brom wel, maar het bleek voornamelijk het probleem dat het slot het spatbord raakte. Toen de FM dat aanpaste (montage iets hoger) was de meeste herrie eruit. Nog niet helemaal vrij ervan helaas en krimpkous bleef niet netjes zitten bij mij, maar wel acceptabel geworden.
ST2 2018 zwart 983 Wh / Kinect Seatpost / Cycl.bike knipperlichten / "Spurcycle" / Jroen 190 mm Supermasterdragon-spatbord + stabilisator / Brooks C17 zadel / Mirage Speed Pedelec spiegel / Click'r pedalen / 11-12-13 cassettehack JEUJ!!
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

skybiker schreef: 09 aug 2019, 12:30 Even een update:
Advies van Golvas geprobeerd. Drie stukken kurk geplaatst; slot zat nu muurvast wat ik wel aangenaam vond. Maar de resonantie was nu veel groter waarschijnlijk omdat het slot zelf zo rigide vast zat en de trillingen niet meer geabsorbeerd werden door het slot dat maar met. Twee beugels vast zit.
Dan even gekeken naar de beugel die schuift. Je voelt dat die een fractie kan bewegen.
Ik had nog een stukje kurk over en heb dat in de ‘beugelbuis’ gestoken zodat die beugel niet meer kon bewegen , hoe miniem ook.
Resultaat: geen resonantie meer.
De oorzaak ligt dus bij de beugel die een ietsje kan bewegen.
Volgende stap zal dus zijn om te zien of de krimpkous de oplossing is voor mij.

Het scenario van mboelis is voor mij iets te hoog gegrepen :)

@golvas, heb jij dan geen last van resonantie op jouw Trelock en zit er dan geen klein beetje speling op jouw beugel?
Dus het slot intern, dat is wat ik bedoelde...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

skybiker schreef: 09 aug 2019, 12:30 Volgende stap zal dus zijn om te zien of de krimpkous de oplossing is voor mij.
Ziet er goed uit, je komt m.b.v. een paar oude kurken al aardig kort bij een oplossing. ;)

Ik zou met krimpkous van 9 mm werken ... die gaat vlot over de beugel gaan én mocht dat onvoldoende dik zijn, dan kan je nog altijd een tweede krimpkous (dus over de eerste) aanbrengen.
skybiker schreef: 09 aug 2019, 12:30 heb jij dan geen last van resonantie op jouw Trelock en zit er dan geen klein beetje speling op jouw beugel?
Er zit ook hier inderdaad ook wat speling tss beugel en "beugelhuis", maar tot een tweetal weken geleden had ik eigenlijk geen enkele last van enige vorm van resonantie.

Ondertussen vliegen de systeemfouten en de errors me hier om de oren ... sindsdien ondervind ik ook resonantie, maar : enkel in hoogste ondersteuning en op onregelmatige basis ... daar zit het verschil en net dat maakt het moeilijk ... :shock:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 11 aug 2019, 08:31 Ondertussen vliegen de systeemfouten en de errors me hier om de oren
Oooh? Wat zijn de foutmeldingen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Op net geen twee weken tijd, in chronologische volgorde :

- systeemfout

- volledig uitvallen ondersteuning + freeze : reageerde compleet op niets meer, na een dikke 500 meter zonder ondersteuning te fietsen kwam ie plotsklaps weer tot leven

- systeemfout

- E 210206

- E 210208

Batterijcontacten zijn maagdelijk proper, er werd niets gedemonteerd, er is geen vocht in het spel en de batterij wordt zowel intern als extern (succesvol) opgeladen met CR190 of CR245 ... buiten dit alles en de eerder beschreven onregelmatige trilling : normaal rijgedrag.

Gaat imho richting controller, batterijkabel / connector, motorkabel en richting FM ... :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie