Voorwiellager

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 21:58

Rrrrrrrrrrrr hoorde ik sinds gisteren zachtjes tijdens het fietsen. Een geluidje dat ik nog niet eerder had gehoord en zich met name voordeed als ik boven de 30 km/u kwam. Dus een vrij constant geluid onderweg.

Ik kon niet thuisbrengen wat het was, wel snel ontdekt dat het niet van de ketting of tandwielen kwam. Wat dan wel?

Vanmorgen werd mijn rit naar kantoor weer begeleid door het hele zachte en monotone geluidje. Je zou bijna denken dat het erbij hoort......

Langs het Amsterdam-Rijnkanaal viel het me ineens op dat een klein slingertje in m'n voorwiel zat. Vreemd, nog niet eerder gezien en ook geen rare stuiters gemaakt. Een paar kilometer verder was het slingertje ineens weg om even later iets heviger terug te komen. Gelijk afgestapt en gekeken wat er aan de hand was. Er zat speling in het wiel. Dit zal toch niet losgelopen zijn? Gelukkig heb ik een mooi sleutelsetje bij me en de inbusbout van het voorwiel zat muurvast. Omdat ik niet al te ver van kantoor was voorzichtig doorgereden. Aangekomen op kantoor was de speling weg. Dit is niet goed!

Vanmiddag eerder weggegaan uit Utrecht om bijtijds in Amsterdam langs QicQ te kunnen rijden. Dit euvel moet opgelost worden. Ik dorst niet echt op snelheid te gaan rijden, dus heb voor het eerst een langere rit op stand 1 gemaakt. Met een licht briesje in de rug ging dat eigenlijk best goed en op deze manier de snelheid laag gehouden gehouden op het rechte stuk. Scheelt gigantisch in je batterijverbruik. Naast het slingeren, soms heftiger dan op andere momenten, af een toe ook vreemde geluiden die echt niet horen. Als dit maar goed gaat. In de buurt van Amsterdam was ook via trilling naar het stuur duidelijk merkbaar dat er iets niet zat zoals het hoorde. Blij dan ook dat ik op het Westergasfabriek terrein mijn fiets bij QicQ binnen reed.

Tja, dan leg je uit wat er aan de hand en zit er geen millimeter speling in het wiel. Gelukkig was het na een klein testritje helder wat ik bedoelde. Snel het wiel uit de fiets gehaald en de oorzaak was snel gevonden: een lager was compleet aan gort gedraaid. Niet goed, zeker niet voor een nieuwe fiets, wel snel opgelost. Een kwartier later reed ik met twee nieuwe lagers in het wiel de winkel uit. Snellere service kan bijna niet. Top!

Hoe het gekomen is? Geen idee, waarschijnlijk is het een slecht lager geweest. Op volle snelheid naar huis gereden, zonder bijgeluiden! Vvvvrrrrrrrrrr......
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Goed dat je het vreemde geluid niet negeerde. Dit soort storingen kunnen bij een hoge snelheid tot een flinke "schuiver" leiden als je ze negeert.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je zult een maandagochtend-lager hebben gehad. Dit is een bekend probleem bij de ST2. Ik weet niet hoeveel lagers het op het totaal begeven, maar ik weet wel dat het nogal eens gebeurt. Gelukkig wordt een slecht lager altijd al snel ontdekt, dus kan het keurig binnen garantie worden opgelost. Ik weet dat Qicq standaard een stapeltje wiellagers op voorraad heeft (net als alle andere onderdelen trouwens), zodat klanten in no time weer op weg kunnen.

Fijn dat het is opgelost!

Topic verplaatst naar het fietstechniek forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Kwaliteitslagers zijn feitelijk (mits het juiste onderhoud) onverslijtbaar.
Normaal smijt ik 6 maandelijks al de lagers van mijn fiets open en smeer ik ze
terug met vers lagervet.
Hoe goed de lagers van de stromer st1 zijn zal ik over een 6 maand (en 5000km) kunnen zeggen.
Balhoofd, voorwiel, braquet en boddy zal ik wel openen, van de motor denk ik af te blijven.
(Alez, voorlopig toch :D )
Witte
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:01
Merk SP: Stromer

Ook mijn voorwiellager is naar de gallemiezen :shock: , dan meteen maar een 10k km beurt inplannen.
Meteen ook de achterwiel lagers controleren en een andere cassette plaatsen.... :cool2:
I cycle myself an accident :bj
ST2 White 2016 :cool2:
ST7 Gold 2023 :d3:
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Lang leve de zoekfunctie op het forum. :ay

Dit klinkt behoorlijk hetzelfde als waar ik vanochtend tegenaan fietste. Ook vanaf rond de 33-34 km/u. Dacht eerst dat het van de tassen was, een los hengsel ofzo of aanlopend tegen het wiel, maar het komt echt van het voorwiel. Fiets gloedjenieuw, nog geen 100km (vanmiddag passeer ik die hoop ik). Dus gelijk de dealer uit A'dam maar eens bellen en bovenstaande ervaringen van Mark melden. Kijken of ze het vandaag kunnen oplossen hier op mijn werk.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Heb ook een klein lager probleem, bij mij zit het in de trapaslager, ook gloednieuw. Fiets gaat 1 van de dagen binnen op 500km voor eerste nazicht en dan kunnen ze direct de bottom bracket vervangen, het viel me pas op tijdens het smeren van de ketting en het achteruit draaien van de as dat er een geklik in zat op steeds dezelfde plaatsen.

Ik zie ook het afdekringetje beetje bewegen bij de klikjes.
Plaats reactie