OMNI C module retrofitten in Stromer van voor 2018

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij kan dat wel hoor, zeker omdat de ST2 en de ST2 S ook nog eens dezelfde motor hebben.

Qua soepel begin: als ik een OMNI C upgrade via mijn dealer had aangeschaft, dan zou ik hier allemaal niks van gemerkt hebben. Ik heb er zelf voor gekozen om de OMNI C eigenhandig in te bouwen, en als dat dan niet direct plug & play is omdat de firmware op de OMNI C niet matcht met mijn Es uit 2017: kan gebeuren, is keurig op afstand door Stromer opgelost en klaar weer.

Hetzelfde geldt voor die knop: kan gewoon via de post.

Ik vind dat allemaal nog steeds prettiger dan dat ik ermee naar de dealer had gemoeten, wat inhoudt: voorwiel demonteren, uitstekende stukken zoals spiegel demonteren, accu uitnemen en vak sluiten met een dummy, achterbank van de auto plat gooien, stuk karton en een deken erop, 27kg aan Stromer boven mijn macht de auto in tillen, 100km rijden, hele handel uit de auto vissen en weer in elkaar zetten, wachten bij de dealer en deze hele riedel na afloop nog eens in omgekeerde richting.

Als ik dan nu alleen maar hoef te wachten totdat er een enveloppe met een knopje de bus in rolt: soit :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Nog een jaar of 10 verder en dan ligt dat knopje gewoon ‘s morgens op je 3D printer te wachten :bf:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk ook dat dat de toekomst is. Uiteindelijk zal iedereen zo'n ding thuis hebben staan, dus zoek je een onderdeeltje van het één of ander, dan stuurt de dealer of fabrikant je een bestandje en print je het thuis uit. Ik hoop het nog mee te maken. Lijkt me geweldig.

De knop lag vandaag keurig op de mat, de boel is gemonteerd en alles werkt nu :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

:cool2:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 15 jul 2018, 16:18 Thanks voor het idee.

Ik ben er meteen weer even mee bezig gegaan, maar het probleem is dat ik tegelijkertijd druk naar boven moet uitoefenen, en dat is bijna niet te doen met de kleine hoek in mijn 17" frame. Toen dacht ik, ik doe gewoon eerst even dat kleinere rubbertje van mijn oude OMNI ertussen, zodat-ie de schroefdraad wel kan pakken, maar ook dat lukte niet.

Nu ben ik erachter dat de schroefdraad van de knop (kunststof) helemaal niet goed is. Ook als ik de knop om de OMNI C erop draai met de OMNI C uit het frame pakt-ie niet. Lam tapgat in de knop dus. Geen fout aan mijn kant, want hij wilde de schroef al vanaf de eerste poging niet pakken,

Ik mail Stromer hier ook wel even over.
Ik heb zelf van gemaakt. Kan een stukje mooier maar hij werkt. Ik maak nog een keertje een nette. Gaatjes voor de spijkertjes te ruim geboord (had geen dunner boortje) en spijkertjes zijn te puntig dus ik ben heel voorzichtig te werk gegaan. H.o.h. afstand gaatjes met schuifmaat bepaald. Schijfje gezaagd met gatenzaag.

Afbeelding
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Netjes! :ay

Ik weet dat Patrikius overwoog om er zelf eentje te maken door een dot klei in de knop te drukken teneinde een mal te maken voor een 3D print. Ik weet niet of-ie dat al uitgevoerd heeft.

Stromer heeft in de tussentijd gezegd dat ik de knop gewoon met de hand kan aandraaien. Zo stond het ook al in de handleiding hierboven, het lijkt erop dat de Nut Tool vooral gebruikt wordt om de boel los te draaien. Er zit standaard geen "nut tool" bij de OMNI C upgrade kit.

Ik heb de knop nu dus gewoon met de hand aangedraaid, maar het voelt toch een beetje raar om het zo te doen, want het is nou niet alsof het deel van de OMNI dat in het frame zit zo mega-waterdicht oogt. Aan de andere kant: het aantal meldingen van OMNI's met vocht is op één hand te tellen en er zitten afdichtrubbers aan de boven- en onderkant, dus in in principe kan het wel.

Maar misschien ga ik jouw voorbeeld wel volgen, of anders laat ik de dealer er wel naar kijken als ik daar eens ben met mijn Stromer. Veel dank voor de tip in ieder geval.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Met de hand lijkt me wat losjes maar met de tool kan je hem ook makkelijk te vast draaien met kans op schade aan de OMNI. Dus beter iets te los dan te vast.
Laatst gewijzigd door Elsje op 19 jul 2018, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 14 jul 2018, 22:11 De OMNI C werd geleverd inclusief montage-handleiding voor de friendy users. Normaal zul je de OMNI C gewoon bij je dealer moeten laten vervangen. Maar in dit geval hadden we de keus: laten uitvoeren bij Stromer in Zwitserland of zelf monteren. Dat eerste was natuurlijk geen optie, en dat laatste leek me alleen maar leuk en leerzaam:


OMNI interface C upgrade kit - Friendly User_DE_20180618-1.jpg
Is de buttonring de bediening van het licht en de + en - knoppen voor de ondersteuning?
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 19 jul 2018, 22:36 Met de hand lijkt me wat losjes maar met de tool kan je hem ook makkelijk te vast draaien met kans op schade aan de OMNI. Dus beter iets te los dan te vast.
True, het komt inderdaad erg nauwkeurig allemaal.

Een aandraaimoment opgeven was handiger geweest. Maarja, er is geen momentsleutel waar die tool op past, dus eigenlijk zou Stromer een andere vorm van bevestiging moeten kiezen.

Het systeem lijkt nu sowieso teveel op wat er ook met de accudeur wordt gedaan: de accu zelf (of eigenlijk het handvat van de accu) houdt de deur gesloten door deze tegen het frame te trekken. En bij de OMNI hebben we dus een startknopje dat de OMNI in het frame moet vastklemmen.

Hoewel het niet echt voor problemen lijkt te zorgen, hoop ik toch dat Stromer dit soort "handigheidjes", die ik persoonlijk onverstandigheidjes vind, in de toekomst anders gaat oplossen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 19 jul 2018, 22:39 Is de buttonring de bediening van het licht en de + en - knoppen voor de ondersteuning?
Yep. Ik snapte die omschrijving in eerste instantie ook niet, maar het waren de enige knoppen die ik nog niet had getest en ze bleken het inderdaad te zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie