OMNI C module retrofitten in Stromer van voor 2018

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vanaf 2018 zijn de Stromers voorzien van een nieuwe OMNI module: de OMNI IInterface C. Deze OMNI heeft een kleurendisplay, Bluetooth, Autolock, touch screen (i.v.p. druk-scherm), dag- en nachtmodus, 3G en meer geheugen.

Zie ook dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=235#p3976

De nieuwe OMNI C module kan worden ge-retrofit in Stromers waar nog een oude OMNI in zit. Die nieuwe OMNI kost wel wat: 599 euro. Beter duur dan niet te koop, zal Stromer gedacht hebben. Vanwege de prijs denk ik niet dat veel mensen zullen kiezen voor een retrofit. De OMNI C is beter en mooier, helemaal goed dat Stromer dit gemaakt heeft voor de modellen vanaf 2018, maar ik vind hem niet 599 euro beter als je 'm nu nog niet hebt in je Stromer.

Nu wil het geval dat ik mezelf vorig jaar bij Stromer heb laten registreren als "friendly user". Stromer stuurt nieuwe firmware eerst naar Stromers van friendly users voor feedback, voordat deze gereleased wordt. Een laatste test in het veld dus. Stromer zocht meer testers met een nieuwe OMNI C module en stuurden een mailing rond met een aanbieding, waarvan de eerste 15 mensen die reageerden gebruik konden maken.

Dus nee, ik heb die OMNI C bepaald niet gratis gekregen. Ik kreeg de mogelijkheid om er eentje voor 375 euro aan te schaffen en dat heb ik gedaan. Ik hoop mijn Es nog lang te houden, ik heb de nieuwe OMNI op diverse testfietsen gebruikt en ben er zeer over te spreken, dus ik vind het de investering wel waard.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Naast de wijzigingen in de specs heeft Stromer ook wat zaken aan de OMNI gewijzigd die wij normaal gesproken niet te zien krijgen. Hier zijn ze:

Op het eerste vooraanzicht geen verschil tussen de OMNI en de OMNI C (die laatste heeft natuurlijk wel het kleurendisplay). OMNI links, OMNI C rechts:

Stromer OMNI vs OMNI C module 2.png
Stromer OMNI vs OMNI C module 2.png (285.25 KiB) 9272 keer bekeken
Bij de behuizing zien we:

Nieuwe schroeven: torx voor de OMNI C versus kruiskop voor de OMNI.
Nieuwe aan/uit knop. Die van de OMNI C heeft een lichter en subtieler klikje.
Een groter afdichtrubber aan de onderzijde van de OMNI C.
Nieuwe connectoren, op een andere plek en met deels een andere kleurcode op de OMNI C.

OMNI links, OMNI C rechts:

Stromer OMNI vs OMNI C module.jpg
Stromer OMNI vs OMNI C module.jpg (95.46 KiB) 9272 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De OMNI C werd geleverd inclusief montage-handleiding voor de friendy users. Normaal zul je de OMNI C gewoon bij je dealer moeten laten vervangen. Maar in dit geval hadden we de keus: laten uitvoeren bij Stromer in Zwitserland of zelf monteren. Dat eerste was natuurlijk geen optie, en dat laatste leek me alleen maar leuk en leerzaam:

OMNI interface C upgrade kit - Friendly User_DE_20180618-1.jpg
OMNI interface C upgrade kit - Friendly User_DE_20180618-1.jpg (323.66 KiB) 9270 keer bekeken
OMNI interface C upgrade kit - Friendly User_DE_20180618-2.jpg
OMNI interface C upgrade kit - Friendly User_DE_20180618-2.jpg (192.1 KiB) 9270 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De OMNI module wordt bevestigd door de knop onderin de bovenbuis (waarmee je je Stromer aan en uit zet) vast te draaien. Dit is een grote ronde knop, met daarin vier piepkleine gaatjes. De knop kan officieel alleen los gedraaid worden met behulp van een speciaal tooltje: de "SUI nut tool".

SUI nut tool.png
SUI nut tool.png (465.58 KiB) 9266 keer bekeken

Helaas heeft Stromer geen "SUI nut tool" bij mijn OMNI C module geleverd. Toch maar even mijn dealer gebeld en Tom vertelde me dat hij niet mega-strak vast zit en eventueel ook los te draaien is met een zeer kleine schroevendraaier. Hij had gelijk: voorzichtig met een klein inbussleuteltje in één van de gaatjes wat geduwd en na een kwartslag kon ik het geheel met de hand los draaien.

Omdat in de handleiding hierboven werd vermeld dat de nieuwe OMNI C eventueel ook met de hand kon worden aangedraaid, ben ik toch met de mod begonnen. Maar helaas: de nieuwe OMNI krijg ik met geen mogelijkheid met de hand vast. Je moet echt wat gelijkmatige kracht naar boven kunnen zetten en tegelijkertijd kunnen draaien. Dat gaat niet met de hand en niet met één inbussleuteltje.

Toch maar een mailtje naar Stromer gedaan hierover.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oude OMNI uit de Stromer halen was dus geen probleem: knop aan de onderzijde los draaien en je drukt te OMNI zo omhoog het frame uit:

Stromer OMNI vs OMNI C module 4.jpg
Stromer OMNI vs OMNI C module 4.jpg (110.89 KiB) 9243 keer bekeken

Hierna het afdekkapje boven de connectoren los geschroefd en de connectoren van de OMNI los gehaald:

Stromer OMNI vs OMNI C module 5.jpg
Stromer OMNI vs OMNI C module 5.jpg (119.06 KiB) 9242 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Omdat de nieuwe OMNI C andere aansluitingen heeft (ook de locatie van sommige connectoren is gewijzigd) werd bij de OMNI C een aantal verloopkabeltjes geleverd, die ik conform de handleiding eenvoudig kon aansluiten:

Stromer OMNI vs OMNI C module7jpg.png
Stromer OMNI vs OMNI C module7jpg.png (363.82 KiB) 9240 keer bekeken

Ik ben wel een beetje meh over die stapel verloopjes in mijn frame, maar het is domweg de enige oplossing. Voor de zekerheid heb ik de boel na aansluiten maar wel ingetaped. Ik ben niet bang voor vocht op deze plek in het frame, maar de connectortjes schuiven vrij eenvoudig aan elkaar en ik wil niet dat de boel los trilt:

Stromer OMNI vs OMNI C module6.jpg
Stromer OMNI vs OMNI C module6.jpg (125.95 KiB) 9239 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hierna de connectors aan de nieuwe OMNI C bevestigd:

Stromer OMNI vs OMNI C module8.png
Stromer OMNI vs OMNI C module8.png (592.84 KiB) 9238 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vervolgens zou ik de OMNI C volgens de handleiding in de Stromer moeten vast zetten, om hem daarna te testen, maar dat heb ik even andersom gedaan.

Als je je Stromer met nieuwe OMNI C aan zet, start er meteen een configuratie/test programmaatje. Je kies eerst welk model Stromer je hebt, en daarna moet je, conform aanwijzingen op de display, een aantal handelingen uitvoeren om te testen of alles goed functioneert. Wat getest wordt zijn de remmen, remlicht, verlichting, TMM sensor, motor, USB aansluiting, lader aansluiting e.d. Alles doet het prima :)

Stromer OMNI vs OMNI C module9.png
Stromer OMNI vs OMNI C module9.png (883.68 KiB) 9251 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Helaas kan ik de mod nu niet afronden, want zonder die SUI nut tool krijg ik de OMNI niet goed vast gezet.

Mocht iemand er eentje hebben die ik mag legen, dan graag. (Kan desnoods per post heen en weer.) Anders bel ik morgen mijn dealer even, want Stromer heeft er een maand over gedaan om de nieuwe OMNI C op te sturen en ik ga niet ook nog eens een maand wachten op dat tooltje.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zou je dan een St1X kunnen voordoen als een Es en je ondersteuning kunnen boosten? Met het kiezen van je type stromer dus.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie