Stuur schroef

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Mijn stuur gaf de afgelopen weken een geluid als een "geiger-teller". Ik dacht dit te verhelpen door de schroeven wat aan te draaien.
Bij de middenschroef ben ik uitgeschoten met de schroevendraaier en schoot uit de schroef. Nu krijg ik de schroevendraaier er niet meer goed in. Weten jullie hoe ik hier gemakkelijk een nieuwe schroef voor kan krijgen? Zijn die standaard? (Op de foto dus de schroef net boven het display)
stuur.png
stuur.png (258.69 KiB) 3198 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Hai Pieter, bedoel je de inbus?

Deze kan je als de inbus stuk is ook met een torx loskrijgen, dan wel meteen de bout vervangen!

2e optie, nwe bout kopen, vervolgens de andere 3 losschroeven, dan kan je de 4e zeker ook wel loskrijgen, dan de 4e vervangen....
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat je zoekt is een zgn "ahead balhoofd schroef", schroefdraadlengte 3cm, met een verzonken kop. (Ik denk dat Fastedde het heeft over de vier schroeven waarmee de afdekplaat van de stuurpen aan de stuurpen wordt bevestigd?) Als je de schroef er nog uit kan halen, dan zou ik ermee naar een willekeurige fietsenwinkel of je Stromer dealer gaan, die vissen zo een nieuwe schroef uit een bak voor je.

Ik kan de mijne (origineel van mijn eigen ST1 X) evt. ook naar je opsturen. Die gebruik ik toch niet meer omdat ik een smartphonehouder-en-topcap in één heb. Stuur me maar een pm met je adres als dit een betere optie voor je is, dan gaat-ie morgen in de bus.

Is dat griezelige geluid van je stuur wel opgelost met het aandraaien van de schroeven?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Hoi Stromeur, je bent geweldig en genereus! Ik ga het eerst wel even bij de fietsenmaker proberen.
Het geiger teller geluid lijkt wel minder te zijn geworden ... Ik vermoede in eerste instantie dat het iets met mijn ongeluk te maken had, dat ik op mijn eerste dag met de ST1X had (frontale botsing met een fietser die het nodig vond plots af te slaan en op mijn fietsbaan te gaan rijden tegen de richting in). Maar kan natuurlijk ook iets anders zijn. De komende week zal het wel uitwijzen.

Bedankt voor je aanbod. Ik laat je nog weten of ik er gebruik van maak of niet. De verzendkosten krijg je dan uiteraard vergoed.
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

En aan Fastedde ... ik bedoel inderdaad de inbus in het midden van de stuurstang. Ik denk dat ik hem er nog wel uit kan draaien. Ik ga even bij de fietsenmaker op bezoek om te kijken of die een dergelijke schroef op voorraad hebben liggen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pieter schreef: 29 jul 2017, 20:43 Bedankt voor je aanbod. Ik laat je nog weten of ik er gebruik van maak of niet.
Oké :ay

Let trouwens wel op als je de nieuwe ahead schroef aandraait, want deze schroef is (een beetje geholpen door de twee schroeven die je stuurpen op zijn plek houden) dé stelschroef van je balhoofd. Dit is 'm:

Stromer ST1 X balhoofdschroef.png
Stromer ST1 X balhoofdschroef.png (243.09 KiB) 3167 keer bekeken

Draai de ahead schroef niet te los (want dan hou speling op je balhoofd), en niet te vast aan (dan draait je stuur niet soepel). Dit is je stappenplan als je de nieuwe ahead schroef erin zet:

1. Draai de twee schroeven van je stuurpen wat losser. Deze:

Stromer ST1 X stuurpen.png
Stromer ST1 X stuurpen.png (243.33 KiB) 3170 keer bekeken

2. Draai de ahead schroef de topcap in. Er staat geen Nm waarde voor, dus helaas zal ik moeten volstaan met de kracht "handvast". Losjes handvast, niet tekeer gaan want dan draai je hem te vast (zie onder).

3. Draai de twee schroeven van je stuurpen weer aan (5-6Nm).

4. Draai de ahead schroef nog een kwartslag bij.

5. Controleer of je geen speling op je balhoofd hebt door je fiets aan de hand naar voren en achteren te duwen terwijl je de remmen in knijpt. Je voelt het meteen als er speling op zit.

6. Controleer of je stuur soepel draait, door het wat heen en weer te bewegen. Evt. voorkant fiets optillen en testen of je stuur vanzelf naar links en naar rechts draait als je je fiets wat kantelt.

Als je speling hebt, herhaal dan de voorgaande stappen waarbij je de ahead schroef nog wat vaster aandraait.
Als je stuur niet soepel heen en weer beweegt, herhaal dan voorgaande stappen waarbij je de ahead schroef wat losser draait.

Het is niet heel erg ingewikkeld. Meestal heb je dit binnen 1 a 2 keer proberen helemaal goed zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie