Tomasj schreef: ↑29 aug 2019, 19:21
Derailleurs vereisen veel onderhoud (ook doordat ze niet met een belt drive gecombineerd kunnen worden), men kan niet schakelen als men het het hardste nodig heeft (bijvoorbeelt als men stil staat bij een stoplicht) en tenzei ze helemaal perfect afgesteld zijn gooien ze er nogal eens de ketting vanaf (en die afstelling verloopt als het warm word omdat de indexering op de verkeerde plaats zit).
Wanneer je de goedkope instapbrol koopt, die je vindt op standaardfietsen, klopt wat je hierboven schrijft grotendeels. Maar wanneer je groepen monteert die Stromer gebruikt, helemaal niet. De Ultegra derailleur van mijn racefiets doet ondertussen al 8 jaar dienst, zonder enig probleem en met minimaal onderhoud. De afstelling verloopt ook niet, ik rijd met die fiets tussen de 0 en de 40 °C, nooit schakelproblemen gehad (wel op het voorblad, wegens incompetente fm die een niet compatibel voorblad ha gestoken)
Ik heb nu even geen toegang tot mijn snelle fiets, maar ik gok dat Velomobiel.nl niet de eerste de beste derailleurs op mijn Quest heeft gezet. Toch heb ik er constant ruzie mee.
En in tegenstelling tot de meeste derailleur opstellingen ligt mijn hele ketting binnen.
En schakelen doe je voor je tot stilstand komt.
Dat ben ik nu 6 jaar en zo'n 20000 km aan het proberen aan te wennen, ik denk niet dat dat er nog van gaat komen. Het is voor mij een onnatuurlijk moment om te schakelen, bovenop dat als er een keer een auto uit een oprit komt en ik ineens moet remmen dan ben ik natuurlijk nog niet teruggeschakeld.
En krijg je er gratis bovenop een heleboel extra complexiteit. Je mag er gerust van zijn dat veel fm lang niet voldoende ervaring met Pinion en riemaandrijvingen hebben.
Dat maakt minder uit bij gesloten systemen omdat er minder vaak wat aan kapot gaat, en als we blijven doen alsof het geen goede optie is dan worden die fietsenmakers er ook nooit ervaren in. De naafjes van simple stadsfietsen waren ook ooit exotisch.
Geef mij maar de efficiëntie en vooral, de aanpasbaarheid van derailleursystemen (gebruik van een andere cassette). Wanneer ik die overbrengingsverhoudingen van een Pinion systeem bezie, zeg ik 'neen, dank U wel'. Wanneer je wel een speed-pedelec koopt met Pinion, gaan je knieën waarschijnlijk ook iets soortgelijks zeggen (te grote stappen in overbrenging -> te lage cadans -> overontwikkeling quadriceps -> bye bye knie)
Och, nu moet ik daar ook op letten: bij een ligfiets drukt de berijder zichzelf in de stoel in plaats van in de lucht, dus de maximale belasting van de knien is niet beperkt door mijn eigen gewicht (+ een beetje van trekken aan de pedalen met de andere voet). Het is dus heel verleidelijk om veel te veel kracht te zetten bij mijn huidige fiets.
Juist door de derailleur moet dat zelfs, als ik weer vergeten ben om terug te schakelen.
De stappen van een P1.18 zijn 11.5% met een totale range van 635%. Ik kan van Stromer niet vinden welke tandwielen ze gebruiken maar een stap van een 12 naar een 11 tands kransje is 9%. Niet zo heel veel kleiner. Daarbij is het met veel vermogen volgens mij minder belangrijk om kleine stapjes te hebben.
Just een grote range is belangrijk bij een snelle fiets: je wilt een laag genoege laagste versnelling om weg te komen maar je ook geen ongeluk trappen bij je cruise snelheid. Een snelle check laat zien dat een R-M Delite GT touring HS een range heeft van maar 418% (ik kan deze gegevens niet vinden van Stromer dus gebruik ik even een andere fiets als stand-in). Dat is een stuk minder, dus
of heel zwaar trappen bij het starten
of je een ongeluk trappen bij hoge snelheden
Tomasj schreef: ↑29 aug 2019, 22:51
ocramarco schreef: ↑29 aug 2019, 22:07
Ik zou het in ieder geval goud vinden een pinion met riem in de juiste verhoudingen.
Een pinion die dus niet bestaat...
Wat is er mis met de P1.18? Range van 636% in gelijk verdeelde stapjes van 11.5%.
onvoldoende keuze in overbrengingsverhoudingen voor het snelheidsbereik van 30-45 km/h
Als een P1.18 gecombineerd is met een overbrenging die er voor zorgt dat de hoogste versnelling een cadans levert van 90 (relatief lage cadans voor een hoog vermogen) bij 45 km/h dan krijgt men een cadans van 99.9 bij de een na hoogste versnelling. Bij een terug schakelen van een 12 tands kransje naar een 11 tands gaat de cadans van 90 naar 98.1, dus dat is niet heel veel beter. Wat zijn uw kleinste twee kransjes?
Dat is volgens mij geen rare stap, de onder wielrenners word voor hoog vermogen vaak gerekend met een cadans tussen de 90 en de 105.
ocramarco schreef: ↑30 aug 2019, 10:10
Ik zou weleens test willen zien tussen ketting en riem als je 300km per week rijd en je fiets gemiddeld onderhoud. Ik verwacht dat het dan veel dichter bij elkaar ligt.
Een belt lijkt zo'n halve procent minder efficient te zijn, zelfs iets efficienter bij hogere vermogens (
https://www.bikeradar.com/news/chain-or ... is-faster/).
Voor een speed pedelec met veel vermogen zoals de Stromers is het mijn insziens niet heel belangrijk. Al het vermogen wat verloren word in de overbrenging word immers gecompenseerd door de motor.
Daniel1975 schreef: ↑30 aug 2019, 13:48
Dit zal altijd de discussie blijven tussen fietsers als ik en waarschijnlijk ook Tomasj vs. de mensen die de SP gewoon willen gebruiken als alternatief voor de auto met gelijkwaardig onderhoud, etc.
Dat wil ik ook. Just daarom wil ik een gesloten versnellingssysteem waar nagenoeg nooit wat aan is.
Ik hou van de non-complexiteit van ketting+derailleur. Al die gesloten “versnellingsbakken” hoef ik echt niet. Duur, complex, hoge vervangingskosten, niet zelf te onderhouden.
Een gesloten versnellingssysteem is juist zeer goed te onderhouden: elke paar duizen km een keer de olie vervangen en voor de rest heb je er geen omkijken aan. Nog niet eens veel schoon maken want de troep kan er toch niet in komen.
Pinion geeft zelfs 5 jaar garantie dus die hoge vevangingskosten zijn niet van toepassing in de eerste 5 jaar. Als je een onderhoudsbeurt door de fabriek van EUR 200,- laat doen dan komt daar weer 2 jaar bij.
Als je woon-werk verkeer 40 km enkel is zoals dat van mij en je rijd nog wat overige kilometers dan komt dit neer op zo'n 115.000 km en hoeveel derailleurs verslijt je in die afstand? Ik gok zo'n 2 of 3. Daarbij word het mogelijk om een met een belt drive die veel minder vaak vervangen hoeven te worden. Het is dan misschien gemakkelijker en goedkoper om een derailleur te vervangen, het moet ook vaker.
Het zou me niets verbazen als je zo in die afstand een halve pinion aan kosten bespaart door het verminderde onderhoud, en dat is alleen de gegarrandeerde levensduur terwijl de pinion misschien wel 200.000 km mee kan.
Bij een Rohloff naaf word zelfs de garantie niet in gevaar gebracht als je zonder olie doorfietst (
https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... vorderden/ ergens net na de helft onder het kopje "Lekkende olie?"). Maar natuurlijk zijn die niet zo van toepassing op SP's met een achternaaf motor en Pinion sluit het wel uit in hun garantie eisen.
Overigens is er nog een vervelend punt aan derailleurs wat hier nog niet aangehaald is: verboden versnellingscombinaties. Zeker bij een grote range zijn er combinaties waarbij de ketting te lang word voor de derailleur waardoor de ketting om de derailleur kan slaan en de hele boel kapot gaat. Ik wil niet kijken in welke versnelling ik zit en of ik met voor of met achter moet opschakelen, ik wil gewoon opschakelen als ik voel dat mijn cadans te hoog word (op het moment word dit probleem versterkt doordat ik over het algemeen mijn gripshifts niet kan zien omdat ze in de donkere fiets zitten, dus kan ik niet eens kijken zonder een paar seconden te moeten wachten totdat ik wat zie en vervolgens verblind te worden door het licht buiten). Ik heb hierdoor al een keer een ketting om de achterderailleur arm geslagen gehad, wat er niet echt goed voor was.