Bram Roose schreef: ↑30 aug 2019, 16:50
Robot Santa schreef: ↑30 aug 2019, 15:36
Als een P1.18 gecombineerd is met een overbrenging die er voor zorgt dat de hoogste versnelling een cadans levert van 90 (relatief lage cadans voor een hoog vermogen) bij 45 km/h dan krijgt men een cadans van 99.9 bij de een na hoogste versnelling. Bij een terug schakelen van een 12 tands kransje naar een 11 tands gaat de cadans van 90 naar 98.1, dus dat is niet heel veel beter. Wat zijn uw kleinste twee kransjes?
Helaas is het 11t - 13t. Geen 12t. Dat gat is dus gigantisch (veel groter dan pinion, rohlhof) maar daar gaat het niet over. Het punt dat veel voorstanders van de derailleur willen maken is heel simpel: de moduleerbaarheid.
Moduleerbaarheid is vast belangrijk voor sommige mensen, maar ik vind het vreemd dat er geen optie is om een Pinion te kiezen voor de mensen die de nadelen van een derailleur te groot vinden. Als er eerlijk naar gekeken word zou het volgens mij namelijk technisch gezien de meest geschikte keuze zijn voor de meeste fietsers. (weinig onderhoud, lange levensduur, weinig risico op beschadiging etc)
Verder is het voor mij ook geen kwestie van hoe groot de stappen zijn, maar welke cadans mij best aanvoelt, en dat kan ik dankzij de verschillende opties voor cassettes bereiken.
Kleine stapjes zorgen er juist voor dat er altijd voor de juiste cadans gekozen kan worden, al realiseer ik me nu dat dit voor een SP met veel vermogen net wat anders uitvalt: de cruise snelheden zijn strakker bepaald, en het is natuurlijk heel belangrijk dat die fijn fietsen. Als de cruise snelheid sterk afhangt van de omgeving (zoals wind en zo) dan zijn er kleine stapjes nodig om de cadans altijd goed te houden. Een aspect waar ik nog geen rekening mee gehouden heb.
Die opties zijn uitgesloten bij bij pinion en rohlhof etc... daar is het te nemen of te laten. Maar gebruikers verschillen, de derailleuropties vangen dit op! zie dit topic voor gedetailleerde info over mogelijkheden:
https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f ... 8&start=10.
Aangezien ik lees dat Stromer bij alle technische wijzigingen de garantie ontneemt en er geen opties zijn om af fabriek een andere cassette te installeren is een derailleur mijn insziens ook "te nemen of te laten". Natuurlijk mogen andere mensen daar anders over denken maar ik zou mijn garantie er niet voor op offeren.
Robot Santa schreef: ↑30 aug 2019, 15:36
Overigens is er nog een vervelend punt aan derailleurs wat hier nog niet aangehaald is: verboden versnellingscombinaties. Zeker bij een grote range zijn er combinaties waarbij de ketting te lang word voor de derailleur waardoor de ketting om de derailleur kan slaan en de hele boel kapot gaat.
Dat is niet van toepassing want de stromers hebben nu allemaal 1 voorblad.
Ah, dat was me nog niet opgevallen.
Voor diegenen die efficientie heel belangrijk vinden (ik niet zo zeer) is 1 voorblad overigens niet ideaal, het kan je zo 3% extra kosten:
https://www.cyclingabout.com/drivetrain ... een-1x-2x/
Dus waarom zou je iets duurder steken, als het niet beter is?
Een Pinion is op een aantal aspecten
wel beter: minder onderhoud, minder gevoelig, schakelen bij stilstand, grotere range en minder slijtage. Dat is het hele punt van dit topic. Dat u die aspecten niet belangrijk vind veranderd nog niet dat ze er zijn.