"Klassiek" derailleur op geavanceerde Stromer?

Yorka
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:07
Locatie: Noorderkempen

Omdat ik nog nieuw ben in de wereld van elektrische fietsten/speed pedelecs moet ik nog veel leren en daarom zeer veel aan het lezen.
De Stromer is een zeer mooie fiets. Maar...
Zoals het nieuwste model, de ST5, is een rijdende computer. Maar wel uitgerust met een "klassieke" derailleur. Ik zou op zo'n model een pinion verwachten met riemaandrijving. Dan is het plaatje compleet. De prijs zal dan wel nog vele malen duurder zijn en waarschijnlijk zitten we dan in dezelfde prijsklasse van de motorfietsen.
Ik verwacht dan dat dit de volgende stap zal zijn van Stromer. Een volledig gesloten onderhoudsvrij systeem. Wordt dan ook wel weer nog zwaarder.

De speed pedelec staat nog in de kinderschoenen. Ik zou er één willen aanschaffen maar de techniek staat uiteraard niet stil. Het is een behoorlijke som geld dat je moet neerleggen.
Ik zou het zonde vinden om nu een ST5 te kopen en na een jaar of 2 te "moeten" verkopen omdat er dan een nog betere, comfortabelere, onderhoudsvrije, ... fiets op de markt komt. Ik ben ook benieuwd wat de plannen van Idworx zijn in de toekomst.

Ik ga volgende week voor de eerste keer naar een dealer van Stromer om de fietsen te bekijken en hopelijk een testrit mee te kunnen maken.

Ik heb al veel gelezen en ben zeer veel te weten gekomen maar zit nog met zeer veel vragen.
De volledige lijst specs heb ik nog nergens gevonden van een Stromer.
De bagagedrager is van aluminium neem ik aan? Die is bevestigd op het alu spatbord. Dus niet aan het frame.
Hoeveel gewicht mag dit dragen? De bedoeling is om er 2 Ortliebtassen aan te hangen. Waarom werken ze niet met Tubusdragers? Graag zou ik er ook mee willen rondtrekken met tent, slaapzak en de hele bazaar. Maar ja, dat is niet de opzet van Stromer, om er een trekkingfiets van te maken.

Ik ga even weer verder lezen.
Sven

Een ketting is de meest efficiente mechanische overbrenging, ook met een derailleur erbij, mits de smering goed bijgehouden wordt.

Elke ander overbrenging verliest meer energie aan wrijving.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het is verstandig om goed na te denken over een dure aanschaf, maar pas wel op dat je niet sterft met de folder in de hand van weer een nieuw model met weer betere specificaties.
Witte ST3 van maart 2019
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Neem me niet kwalijk, maar ik vind dat je de lat wel heel hoog legt.
Enerzijds grijp je direct naar het duurste model, maar anderzijds heb je schrik dat die na twee jaar "verouderd" zou zijn. Met die mentaliteit ga je nooit iets kunnen kopen hé. Een fiets gaat echt wel langer mee dan dat. Ik verwacht de mijne, "maar" een ST1X, niet weg te doen eer zijn leeftijd in dubbele cijfers wordt geschreven, en dan nog.

Er is niks mis met een kettingaandrijving. Dat systeem wordt al gebruikt sinds de uitvinding van de fiets en heeft zijn waarde bewezen. Ja, een riem gaat langer mee, maar een derailleur vergt af en toe een drupje olie en dan leeft die ook lang. Het voordeel van een Stromer is het feit dat de motor in het achterwiel zit, zodat de ketting niet versleten is na een paar kilometer. Een ketting of een tandwiel kost ook niet zoveel als een nieuwe pinion of riem.

Waarom geen tubusdrager? Omdat er niets mis is met een Racktime, en Stromer koos voor Racktime. Alle gangbare fietstassen en systemen passen daarop. Je kan er zonder probleem twee Ortliebs aanhangen (doe ik ook) en een Racktime is geschikt tot 17kg belasting. Daar kan je al een hele bazaar aanhangen. De Racktime is trouwens bevestigd aan het frame, het spatbord is bevestigd aan de drager, niet andersom.

De ST5 is géén rijdende computer. Het is gewoon een elektrische fiets, net als alle andere, met als extraatje een paar leuke gadgets en een iets sterkere motor.

Had je op de site gekeken, zou je trouwens gezien hebben dat de ST5 géén bagagedrager heeft, al verwacht ik wel dat je er eentje op kan monteren.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Misschien is een fietskar achter een stromer een beter idee, dan hem te zien als trekkingfiets.
De belasting van de bagagedrager (die steunt op het achterspatbord) is beperkt tot ik dacht 17 kg.
Bij de ST5 kan wel een bagagedrager gekocht worden, maar daar ontbreken zelfs de staanders die er nog wel aan zitten bij de andere modellen.
Witte ST3 van maart 2019
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Ik denk dat Yorka te veel met theorie bezig is.

Er is denk ik niets klassieks aan een derailleur, afgezien ervan dat hij al veel langer wordt toegepast dan de andere schakelsystemen.
Pinion heeft net als de rohloffnaaf ten opzichte van derailleur voor en nadelen en niets is zaligmakend.
Dit geld ook voor riemaandrijving.

Mooi aan derailleursystemen is de flexibiliteit die je bijvoorbeeld hebt in overbrengingsverhoudingen. Dan is het relatief goedkoop en heeft weinig weerstand. Ik kan ook niet zeggen dat er veel onderhoud nodig is … of ik doe te weinig :mrgreen: en wordt er niet voor gestraft 8-) .
Ook een voordeel: een derailleur-systeem laat zich bijna overal (ter wereld) makkelijk repareren. Niets zo vervelend als een fiets waar je niet mee kunt fietsen als je er ergens mee bent. Ik ben dus een voorstander van zoveel mogelijk gangbare componenten.
Ik verwacht dus daar geen veranderingen bij Stromers.

Als je altijd het allerlaatste en voor jou gevoel :roll: allerbeste wilt hebben en het zonde vind om alsmaar in te ruilen en ieder jaar een nieuwe te kopen …. zul je nooit een kopen.
Serieus … de veranderingen (nee niet per definitie verbeteringen) zijn marginaal.

Als ik nu een Stromer moest kopen werd het weer een 2017 st2.

Als ik kijk naar de 2018 modellen stoort mij dat er nog maar 1 voorblad aanwezig is en dat reduceert de flexibiliteit en gebruiksmogelijkheden.
Tja en erg goedkoop om nu de remleiding voor gewoon buitenom te plaatsen :roll: .
En of de nieuwe remmen een verbetering zijn vraag ik me af.
Yorka
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:07
Locatie: Noorderkempen

Bedankt alvast voor jullie reacties. Die waardeer ik ten zeerste.
Al komt het niet zo over, ik ben niet van gisteren hoor ;)
Ik moet me alleen nog verdiepen in de elektrische/speed pedelecs/Stromer fietsen.
Ik rij al 15 jaar tevreden met mijn Koga Miyata World Traveller. Die doe ik nooit weg.
Dat het nieuwste niet altijd het beste is weet ik zeker ook.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb mijn fiets nu dik 3,5 jaar en ik ben tot nu toe nog niks tegengekomen wat ik beter vind, ondanks serieus zoeken en testrijden.
Ja er zijn fietsen die een paar dingen net wat beter doen, maar die laten op andere punten weer steken vallen. Zo snel gaat het allemaal niet.

Wat er aan zit te komen in fietsenland? Binnen nu en een paar jaren wellicht ABS. Verder? Ik verwacht niet heel veel spannends, wellicht een toeter of belletje hier en daar. Een flinke doorbraak in accu techniek verwacht ik op korte termijn niet, dat zou in mijn ogen de belangrijkste ontwikkeling zijn. ABS krijgt plek 2.

Andere dingen zijn vaak gewoon aanpasbaar. Ik heb op mijn fiets mijn accu laten vergroten en heb de nogal waardeloze koplamp vervangen door een fatsoenlijk exemplaar. Gelijk met remlicht en kentekenplaatverlichting erbij. Zo kan hij weer een flink aantal jaren mee. Wellicht dat over 5-10 jaar iemand een fiets maakt die me echt in jubelstemming brengt :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yorka schreef: 24 jun 2018, 10:46 Zoals het nieuwste model, de ST5, is een rijdende computer. Maar wel uitgerust met een "klassieke" derailleur.
De ST5 is een snelle e-bike, een klassieke fiets dus, maar met motor-ondersteuning. De manier waarop die ondersteuning is ingeregeld en zich gedraagt is, zeker in het geval van Stromer, zeer geavanceerd en inderdaad: dat deel van de ST5 en de andere Stromers is digitaal. De rest is gewoon analoog.

De derailleur op de ST5 is trouwens geen standaard derailleur, maar een - jawel - digitaal Shimano Di2-systeem: de verplaatsing van de derailleur gebeurt met één druk op een knopje. Het Di2 schakelsysteem zit ook op mijn ST2 S en ik vind het helemaal geweldig.
Yorka schreef: 24 jun 2018, 10:46 De speed pedelec staat nog in de kinderschoenen. Ik zou er één willen aanschaffen maar de techniek staat uiteraard niet stil. Het is een behoorlijke som geld dat je moet neerleggen.
Ik zou het zonde vinden om nu een ST5 te kopen en na een jaar of 2 te "moeten" verkopen omdat er dan een nog betere, comfortabelere, onderhoudsvrije, ... fiets op de markt komt.
Je hebt gelijk, de speed pedelec markt is waanzinnig vers en heel hard in beweging. Maar ik kan me alleen maar aansluiten bij de opmerking van Henry:
Henry schreef: 24 jun 2018, 11:18 pas wel op dat je niet sterft met de folder in de hand van weer een nieuw model met weer betere specificaties.
Ik garandeer je dat er elk jaar een stevig vernieuwde speed pedelec op de markt komt. Komt-ie niet van Stromer - die momenteel wel één van de koplopers is als het om innovaties gaat - dan wel van een andere fabrikant.

Maar realiseer je wel dat elke innovatie ook gepaard kan gaan met kinderziektes. Dus als een baanbrekende vernieuwing er eenmaal is, kan het zomaar nog een paar generaties fietsen duren voordat de innovatie helemaal probleemvrij en voldoende ge-finetuned is. Dat fine-tunen gebeurt in de praktijk, door early adapters, zoals nu onze Reinout-ST3 die onlangs de nieuwe Stromer ST3 puur vanaf de tekentafel heeft besteld, zonder dat er zelfs nog maar één enkele foto van in omloop is.

Wil je nu een speed pedelec, dan heeft het geen zin om eindeloos te wachten op weer een verbetering, dat is echt zonde van alle tijd dat je er al met een brede grijs op rond had kunnen rijden.

Koop lekker een Stromer en wacht in de tussentijd rustig de vernieuwingen en verbeteringen af. Zorg dat je je Stromer in de tussentijd goed onderhoudt, bij een uitstekende dealer, zodat de restwaarde bij eventuele verkoop zo hoog mogelijk is en sla je slag als je een paar jaar laten een model tegen komt waarvan je denk: JA, dit is 'm! (En neem eventueel verlies op verkoop gewoon voor lief. Het is de prijs die je nu eenmaal betaalt als je graag het nieuwste van het nieuwste wil hebben. Ik weet er alles van.)
Yorka schreef: 24 jun 2018, 10:46 De volledige lijst specs heb ik nog nergens gevonden van een Stromer.
Als je het naadje van de kous wilt weten, dan heb je inderdaad te weinig aan de specs lijstjes van Stromer. Daar liep ik 1,5 jaar geleden ook tegenaan toen ik mijn allereerste Stromer wilde aanschaffen. Ga eens in gesprek met een Stromer dealer die goed aangeschreven staat, die weten alles wat je niet in de lijstjes vindt.
Yorka schreef: 24 jun 2018, 10:46 De bagagedrager is van aluminium neem ik aan? Die is bevestigd op het alu spatbord. Dus niet aan het frame.
Hoeveel gewicht mag dit dragen? De bedoeling is om er 2 Ortliebtassen aan te hangen.
Waarom werken ze niet met Tubusdragers? Graag zou ik er ook mee willen rondtrekken met tent, slaapzak en de hele bazaar. Maar ja, dat is niet de opzet van Stromer, om er een trekkingfiets van te maken.
Inderdaad alu, en van Racktime. Waarom geen Tubus? Wellicht omdat Rachtime eerder bereid was om te investeren in het verkrijgen van de verplichte typegoedkeuring, wellicht wat anders, maar het zal sowieso om geld zijn gegaan.

De maximale belastbaarheid van de drager op mijn ST2 S is 17kg. Dat staat erop. In de praktijk kan-ie echt wel wat meer hebben, maar ik heb zelf mijn halve leven op de fiets met volle bepakking incl. kampeermateriaal rondgetrokken en mijn idee is dat dit echt te zwaar is voor de Racktime drager op mijn Es.

Voor de ST5 komt een andere drager, maar ook deze rust inderdaad op het spatbord. Die constructie verlaagt de belastbaarheid sowieso. De ST5 drager is nu nog niet leverbaar, en het is nog altijd niet bekend wat de maximale belastbaarheid van dit exemplaar gaat worden. De Sales Manager voor Stromer Benelux heeft mij vorig jaar op Eurobike wel beloofd dat het meer zal gaan worden dan de 17kg op de huidige dragers.

Persoonlijk vind ik dat je de Stromer heel erg goed kan gebruiken als trekkingfiets. Het grootste probleem is inderdaad de beperkte maximale belastbaarheid bagagedrager (en het ontbreken van een voordrager), maar daar zijn oplossingen voor, ik heb zo online al wel voorbij zien komen. Open gerust een nieuw topic als je hier meer over wil weten, want ik weet zeker dat je niet de enige bent met die vraag.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

De keuze tussen een derailleur en een gesloten versnellingssysteem zoals een Pinion is persoonlijk en zeker niet zo simpel als hier word voorgesteld.
Mijn persoonlijke mening is dat een derailleur niet past op fiets van bijna EUR 10.000. Derailleurs vereisen veel onderhoud (ook doordat ze niet met een belt drive gecombineerd kunnen worden), men kan niet schakelen als men het het hardste nodig heeft (bijvoorbeelt als men stil staat bij een stoplicht) en tenzei ze helemaal perfect afgesteld zijn gooien ze er nogal eens de ketting vanaf (en die afstelling verloopt als het warm word omdat de indexering op de verkeerde plaats zit).

Daarvoor offer ik graag een paar procent efficientie op (zie de tests op https://www.cyclingabout.com/speed-diff ... x-systems/), zeker als de motor toch voldoende kracht heeft (zoals de ST5).
Plaats reactie