Actieradius oprekken: Meer km's uit een accu halen

Sven

Een van de redenen om een ebike te gaan rijden is ter vervanging van de autoritten.

Een van de ritten die ik zou willen gaan maken is naar mijn bootje, zodat mijn vrouw in zo'n weekend de auto kan gebruiken.

In het "Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius" draadje (viewtopic.php?f=8&t=86) is me duidelijk geworden dat ik die 75 km met geen mogelijkheid ga halen met mijn ST1.

Naar verwachting zou ik de accu dan 2 keer volledig leegrijden als ik zo snel mogelijk zou gaan rijden.
Halverwege helemaal opladen schiet zijn doel ook voorbij, dan zou het met laadstop ongeveer 5,5 uur duren.

Wat blijft er dan nog over?
1 Precies zo weinig ondersteuning nemen dat je het wel red met 1 lading.
2 Iets harder rijden en halverwege kort laden.
3 fiets optimaliseren voor laag verbruik
4 - nog andere opties?

1- Hoeveel snelheid kan je dan aanhouden? 25 oid? Dat zou dan iets meer dan 3 uur zijn, nog goed te overwegen
2- Met een goede pause kan je zelf misschien ook wat beter bijtrappen, maar hoeveel laad je bij en een korte stop?
3- dat lijkt me een no-brainer maar wat kan je nog meer doen behalve harde banden, gesmeerde ketting en ligstuur?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 02 jun 2018, 07:57 Wat blijft er dan nog over?
1 Precies zo weinig ondersteuning nemen dat je het wel red met 1 lading.
2 Iets harder rijden en halverwege kort laden.
3 fiets optimaliseren voor laag verbruik
4 - nog andere opties?

1- Hoeveel snelheid kan je dan aanhouden? 25 oid? Dat zou dan iets meer dan 3 uur zijn, nog goed te overwegen
2- Met een goede pause kan je zelf misschien ook wat beter bijtrappen, maar hoeveel laad je bij en een korte stop?
3- dat lijkt me een no-brainer maar wat kan je nog meer doen behalve harde banden, gesmeerde ketting en ligstuur?
1. Welke accu heb je? De 522Wh of de 630Wh? Als je 75km op 1 accu wilt halen mag je dus max 6,9 of 8,4 Wh/km verbruiken. Weet je hoeveel verbruik je nu hebt?

2. Bijna niets. Ik lees dat de originele lader met 4A oplaadt (in ±3,5u vol). Dus als je 1 uur laadt dan heb je 4Ah, ofwel 144Wh geladen. Je schiet een stuk meer op door 5km/h langzamer te rijden.

3. Dit in combinatie met wat langzamer rijden is je beste optie. Je benodigde vermogen loopt kwadratisch op met je snelheid, dus als je 250W nodig hebt om 25 km/h te rijden heb je 1000W nodig om 50 km/h te rijden.
Hierbij moet je goed rekening houden met temperatuur en wind. Als je met vorst gaat rijden levert je accu veel minder energie. En met wind tegen verbruik je veel meer.
Ligstuur... Tja. Ik snap je overweging, maar gebruik zo'n ding aub verstandig! Je bent nogal ver van je remmen af dus in geval van nood :o
Ga ook niet bezuinigen op zichtbaarheid, dus laat je lamp gewoon aan. Dat ding verbruikt waarschijnlijk 0,1A oid, dat is op een tocht van 3 uur 0,3Ah ofwel precies niks (maar dan ietsje meer).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sven

Ik gebruik op dit moment nog helemaal niks, fiets kan ik donderdag ophalen ;)
Volgens mij zit er een kleine accu bij maar ik heb nog geen duidelijkheid hoe veel die nog over heeft.

Maar goed, er zit een jaar garantie op, van een stromer dealer.

Ik had al zo'n idee dat rustig fietsen waarschijnlijk het snelst zou zijn.
Ik ben benieuwd waar ik op ga uitkomen.

Dat van het ligstuur, ik ga er vanuit dat niemand mij ziet en dat ik werkelijk iedereen voorang moet gaan verlenen.
Op tijd kunnen remmen hoort daar nadrukkelijk bij.
Maareh, mechanisch gezien lijkt het me prima mogelijk om extra remgrepen te plaatsen, maar heeft iemand dat al eens gedaan?

Voor de hydrauliekolie maakt het weinig uit waar 'm de kneep zitlijkt me...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 02 jun 2018, 14:29 Ik gebruik op dit moment nog helemaal niks, fiets kan ik donderdag ophalen ;)
Volgens mij zit er een kleine accu bij maar ik heb nog geen duidelijkheid hoe veel die nog over heeft.
Dan is het donderdag een kwestie van uitproberen hoe ver je komt op je normale fietstempo. Hou er rekening mee dat onder de 10 graden de actieradius al merkbaar korter wordt en dat flinke tegenwind in combinatie met flink doorfietsen héél veel energie kost.
Sven schreef: 02 jun 2018, 14:29 Maar goed, er zit een jaar garantie op, van een stromer dealer.
Ook op de accu?
Sven schreef: 02 jun 2018, 14:29 Dat van het ligstuur, ik ga er vanuit dat niemand mij ziet en dat ik werkelijk iedereen voorang moet gaan verlenen.
Op tijd kunnen remmen hoort daar nadrukkelijk bij.
Dat lijkt me een gezonde instelling, maar ik merk zelf dat ik soms iets teveel op automatische piloot rijd (ondanks alle goede bedoelingen), dat merk je dan "ineens" omdat je iets onhandigs doet of omdat je van een andere weggebruiker schrikt... Als je op zo'n moment op je ligstuur hangt dan kan dat net onhandig zijn.
Sven schreef: 02 jun 2018, 14:29 Maareh, mechanisch gezien lijkt het me prima mogelijk om extra remgrepen te plaatsen, maar heeft iemand dat al eens gedaan? Voor de hydrauliekolie maakt het weinig uit waar 'm de kneep zitlijkt me...
Technisch gezien is dit prima mogelijk, ik heb alleen geen idee of er "gesplitste" remleidingen te koop zijn... En je moet natuurlijk de remsensor even parallel aan de originele remsensor zetten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Hallo Sven,

Waarom koop je niet een 2e accu, dan hoef je ook geen aanpassingen aan de Stromer te doen?
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik heb gisteren een plezierritje gemaakt van +/-70 km met een 630 accu.
Ondersteuning op 90% en begonnen op stand 4 tegen 43km/u ( de woonwerk modus) maar dan zie je de accu gewoon leeg trekken, dus na 20km zat ik op stand 2 en al snel naar stand 1 om toch kilometers te kunnen maken. Wind tegen en regen maar dan moet je nog moeite doen om onder de 30 km/u te blijven om de batterij te sparen. Na 70km had ik nog 4% over. Het kan dus wel maar moest ik dit vaker doen zou er toch een tweede batterij bij moeten komen. Het is gewoon veel te leuk om "volle gas" te gaan :d3:
Als je dit regelmatig wilt doen denk ik dat het raadzaam is de ondersteuning op 50% te zetten of zo.

Thuis gekomen aan de lader gehangen en na een uurtje er weer af om even een boodschap te doen en toen zat er iets van 30% in als ik het mij goed herinner.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Sven

Ja, ik kijk nu al even naar accu's.

Ik denk dat ik misschien 2, 3 keer per jaar zo'n lange tocht zou willen maken. Nieuw gaat het niet worden, 1200,-- is me wat te gortig. Kan misschien nog wel iets voordeliger maar toch.

Heb nog een ong 400 wh accu gezien voor iets van 400 dollar en kapotte voor 60 dollar en een 622 (oid) voor een nieuwprijs.

dank voor de info Tony, daar heb ik wat aan!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Er zijn ook mensen die een ST1 met 2e batterij op de plek waar de bidon houder kan, als ik het goed onthouden heb gedroeg dat zich als 1 grote batterij...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je meer km's uit je accu wilt te halen, zou je 1 of meer van de volgende maatregelen kunnen nemen (de maatregelen heb ik in willekeurige volgorde opgesomd).

1. Zorg dat je accu echt vol is
- zorg dat je accu volledig is opladen
- opladen het liefst bij kamertemperatuur.

2. Zorg tijdens het fietsen voor minder luchtweerstand
- trek strakkere kleding aan (wielrenkleding is beter dan loshangende kleding)
- neem zo min mogelijk luchtvangende bagage (denk aan die handige zijtassen) mee
- buig voorover, zit minder rechtop
- vermijd harde tegenwind, een windje in de rug is altijd nog het beste
- fiets een lagere snelheid

3. Neem minder gewicht mee
- afvallen is altijd verstandig
- neem geen onnodige kg's mee

4. Zorg er voor dat de fiets in een goede conditie is
- zorg dat niks aanloopt
- zorg dat alles soepel loopt
- pomp je banden wat harder op

5. Voeg veel eigen spierkracht toe
- gebruik een standje/instellingen waarbij je zelf een flinke eigen bijdrage moet leveren. Zorg er wel voor dat je die eigen bijdrage zo lang mogelijk kunt leveren (dus eerst fietsen tot je moe bent en je dan laten vervoeren is volgens mij minder gunstig).

6. Laat je stayeren
- Mocht er een snellere fietser/scooter/brommer voorbij komen, haak dan aan. Je zult zien dat je hier enorm veel energie mee bespaard. De ondersteuning wel lager zetten en dezelfde hoeveelheid energie zelf blijven toevoegen. Na afloop wel even een duimpje omhoog voor degene die het kopwerk heeft gedaan.

7. Bescherm je accu
- als het wat kouder is, dan is het verstandig om de accu te beschermen tijdens de kou. Plaats bijvoorbeeld een accuhoes (zie elders op dit forum).
- Als het warm(er) is, dan kun je dit ook doen, maar zorg er wel voor dat de accu niet te warm wordt.


Ik ben van mening dat je met deze maatregelen met gemak die 75km moet kunnen halen. Het topic "Stroomverbruik, etc." geeft in dat opzicht een vertekend beeld. Het laat zien welke afstanden je kunt bereiken als je je lekker laat (voort-) Stromeren. Je zult dus (zoals je zelf al hebt geconcludeerd) die hoge topsnelheid even moeten laten voor wat het is.

Er zijn hier ook topics geplaatst waarin mensen melding maken van het rijden van 200+ km op 1 acculading. Kijk maar eens in dit topic of dit topic.
Witte ST3 van maart 2019
Sven

Ah, die eerste had ik nog niet gevonden, dank.

Ik heb ook nog een site gevonden waar je leuk wat kan rekenen aan het benodigde vermogen voor een snelheid:
http://www.hpv.popol.eu/trapvermogen.html

Dat geeft wat leuke inzichten om een "trapplan" mee te maken.

Als ik me goed herinner dan lever je zelf ongeveer 250 watt op langere stukken. Laat de fiets nog 250 toevoegen en je rijdt 36.65 km/u
Laat de fiets 500 toevoegen en je rijdt 41.95 km/u

Met die 36 km per uur zou het al bijna lukken om de bijna 80 km te halen (nivo rekenen op een bierviltje).
Nog iets rustiger aan doen en je best doen op het rijden van een zeer vlak gemiddelde en het moet idd te doen zijn.
Plaats reactie