Spaken bijspannen
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Bestaat het risico niet dat je wiel in onbelans raakt. Ik herinner me dat een FM het wiel in 'n uitlijn apparaat opstelde om zo te controleren dat de velg overal perfect liep en dit regelde hij door de spaken bij te draaien en alzo de slag in het wiel eruit te halen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Een ervaren tokkelaar kan dit met de hand (horen en voelen). Voor regulier gebruik en een goeie dealer is zo'n apparaat een beetje overkill, maar handig is het wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Er kruipt idd de nodige tijd in om alle 72 spaken op te meten, te (laten) noteren, te vergelijken en (eventueel) bij te spannen, maar als je zowel begin- als eindsituatie noteert en bijhoudt (en dat zowel qua spaakspanning als qua "slag") kan er weinig mislopen.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Onbalans en uitlijnen zijn 2 verschillende zaken. Onbalans is bij een fiets met een snelheid van 50 km/h niet echt een probleem owv het lage toerental.Free2be schreef: ↑07 jul 2019, 09:04 Bestaat het risico niet dat je wiel in onbelans raakt. Ik herinner me dat een FM het wiel in 'n uitlijn apparaat opstelde om zo te controleren dat de velg overal perfect liep en dit regelde hij door de spaken bij te draaien en alzo de slag in het wiel eruit te halen.
Ik gebruik altijd de bok (al of niet met meetklokjes axiaal en radiaal) om wielen te richten alleen als er een klein slagje inzit gebruik ik de bok niet en laat ik het wiel in de fiets zitten. De DT wielen zijn nauwelijks meer te richten als er een flinke slag inzit overigens moet er al heel veel impact uitgeoefend zijn wil hier een slag inkomen, de velgen zijn zeer stijf.
Als je van nieuws af aan de spaakspanning bijhoudt zal er weinig aan gaan mankeren. zo'n spanningsmeter heb ik wel eens gebruikt, gevoel en ervaring is belangrijker. Ik heb voor renners wielen geregen die Parijs Roubaix gingen rijden en veel Vlaamse klassiekers ik gebruik Ambrosio velgen en DT spaken of de CX van Sapim. Ook de fabriekswielen van MAVIC heb ik wel eens gericht, de nippels zijn met linkse grove draad in de velgen geschroefd met een soort van loctite, krom wiel betekend meestal einde verhaal ik heb er toch een paar van de schroothoop kunnen redden maar het is niet "eventjes" Ook hier geldt: als je niet weet wat je doet blijf er dan vanaf een leek berokkend vaak meer schade dan goed.
Als je van nieuws af aan de spaakspanning bijhoudt zal er weinig aan gaan mankeren. zo'n spanningsmeter heb ik wel eens gebruikt, gevoel en ervaring is belangrijker. Ik heb voor renners wielen geregen die Parijs Roubaix gingen rijden en veel Vlaamse klassiekers ik gebruik Ambrosio velgen en DT spaken of de CX van Sapim. Ook de fabriekswielen van MAVIC heb ik wel eens gericht, de nippels zijn met linkse grove draad in de velgen geschroefd met een soort van loctite, krom wiel betekend meestal einde verhaal ik heb er toch een paar van de schroothoop kunnen redden maar het is niet "eventjes" Ook hier geldt: als je niet weet wat je doet blijf er dan vanaf een leek berokkend vaak meer schade dan goed.
Laatst gewijzigd door WFVst5 op 08 jul 2019, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe