Spaken bijspannen

Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Bestaat het risico niet dat je wiel in onbelans raakt. Ik herinner me dat een FM het wiel in 'n uitlijn apparaat opstelde om zo te controleren dat de velg overal perfect liep en dit regelde hij door de spaken bij te draaien en alzo de slag in het wiel eruit te halen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een ervaren tokkelaar kan dit met de hand (horen en voelen). Voor regulier gebruik en een goeie dealer is zo'n apparaat een beetje overkill, maar handig is het wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er kruipt idd de nodige tijd in om alle 72 spaken op te meten, te (laten) noteren, te vergelijken en (eventueel) bij te spannen, maar als je zowel begin- als eindsituatie noteert en bijhoudt (en dat zowel qua spaakspanning als qua "slag") kan er weinig mislopen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Free2be schreef: 07 jul 2019, 09:04 Bestaat het risico niet dat je wiel in onbelans raakt. Ik herinner me dat een FM het wiel in 'n uitlijn apparaat opstelde om zo te controleren dat de velg overal perfect liep en dit regelde hij door de spaken bij te draaien en alzo de slag in het wiel eruit te halen.
Onbalans en uitlijnen zijn 2 verschillende zaken. Onbalans is bij een fiets met een snelheid van 50 km/h niet echt een probleem owv het lage toerental.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Als je wielspaken zodanig aangespannen hebt, dat je 'n ei krijgt, zal het een genot zijn om ermee te rijden. :mrgreen:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik gebruik altijd de bok (al of niet met meetklokjes axiaal en radiaal) om wielen te richten alleen als er een klein slagje inzit gebruik ik de bok niet en laat ik het wiel in de fiets zitten. De DT wielen zijn nauwelijks meer te richten als er een flinke slag inzit overigens moet er al heel veel impact uitgeoefend zijn wil hier een slag inkomen, de velgen zijn zeer stijf.
Als je van nieuws af aan de spaakspanning bijhoudt zal er weinig aan gaan mankeren. zo'n spanningsmeter heb ik wel eens gebruikt, gevoel en ervaring is belangrijker. Ik heb voor renners wielen geregen die Parijs Roubaix gingen rijden en veel Vlaamse klassiekers ik gebruik Ambrosio velgen en DT spaken of de CX van Sapim. Ook de fabriekswielen van MAVIC heb ik wel eens gericht, de nippels zijn met linkse grove draad in de velgen geschroefd met een soort van loctite, krom wiel betekend meestal einde verhaal ik heb er toch een paar van de schroothoop kunnen redden maar het is niet "eventjes" Ook hier geldt: als je niet weet wat je doet blijf er dan vanaf een leek berokkend vaak meer schade dan goed. :av
Laatst gewijzigd door WFVst5 op 08 jul 2019, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Free2be schreef: 07 jul 2019, 12:44 Als je wielspaken zodanig aangespannen hebt, dat je 'n ei krijgt, zal het een genot zijn om ermee te rijden. :mrgreen:
Dan heb je geen wiel meer maar een ei :D
En zelfs dat ei kan in balans zijn al rijdt het voor geen meter.
Plaats reactie