Stromeur schreef: ↑27 mei 2018, 15:10
Johan.vd schreef: ↑27 mei 2018, 14:20
Of maakt het helemaal niet uit en kan ik er even goed twee maal een Fast charger aanhangen ,zonder dat dit de batterij levensduur beïnvloed ?
Dit zou helemaal niets uit moeten maken voor de levensduur van je accu. Ik ga er vanuit dat zowel de snelle als de langzame laders op dezelfde manier te werk gaan. Bij Stromer is dat in ieder geval wel zo. Als je twijfelt, dan zou ik het gewoon eens rechtstreeks bij Klever navragen.
Da's niet helemaal waar. De snelle gaat op dezelfde manier te werk, maar dan met een hogere laadstroom. De 850Wh accu laadt in 3,5 uur met de snelle lader en in 9 uur met de trage lader. Dat betekend dat de lader met ongeveer 250W laadt.
Nu wordt het een kleine gok: volgens mij werkt de Klever X-Speed op 36V, maar ik kon het zo snel niet vinden. Dat betekent dat de lader dus met 250W/36V = ±7A laadt.
Als de batterij inderdaad 36V is, is het waarschijnlijk een 10S7P configuratie (10 cellen serie, dat 7x parallel) met 3,4Ah cellen. Met 7A laden betekent dus dat elke parallele tak 1A krijgt, dus effectief laadt een cel met 1A op.
Een 3,4Ah cel laden met 1A betekent een laadstroom van 0,3C (0,3 x de capaciteit als laadstroom). Als je een batterij lang goed wilt houden wordt typisch uitgegaan van 0,1C als maximale laadstroom.
De reislader doet hetzelfde kunstje in 9u. Ofwel laadt die met ongeveer 95W. 95W/36V is een laadstroom van 2,65A, wederom gedeeld door 7 parallele blokken = 0,38A per blok, ofwel ongeveer 0,1C aan laadstroom.
Bij een 570Wh accu (waarschijnlijk 10S5P, 3,2Ah) wordt het ietsje erger. Daar wordt ook met diezelfde 7A en 2,65A geladen. Alleen daar wordt het dus verdeeld over 5 blokken van iets kleinere cellen. Dus een laadstroom van respectievelijk 0,44C en 0,17C.