Accu training

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
Lomito

Accu training

Bericht door Lomito » 08 mei 2018, 23:08

Gisteren heb ik tijdens de testdag ST5 in Zandvoort van Paultje mijn reserve-accu 983 Wh mogen ontvangen. Ik heb geen idee of de accu überhaupt gebruikt is geweest want de lak was vrijwel 100% terwijl een regelmatig uitgenomen accu prettig bekrast raakt.

Voor de zekerheid ben ik maar begonnen met accu training, d.w.z. het volledig opladen en vervolgens vrijwel geheel ontladen van de accu. Dit herhaal ik enkele keren om alle cellen zo goed mogelijk aan te spreken en de accu daarmee beter te laten presteren. Na het meermaals herhalen van deze procedure ga ik over op het continu opladen van de accu, zelfs als deze slechts gedeeltelijk ontladen is.

Ik heb werkelijk geen benul van accutechniek maar deze manier van accu training lees ik vaker over op internet. En wie ben ik dan... als er mensen zijn met andere inzichten dan lees ik dat graag. Een Stromer-rijder is nooit te oud om van de jonkies te leren. :cool2:

rvaneijk
Veteraan
Veteraan

Re: Accu training

Bericht door rvaneijk » 08 mei 2018, 23:28

Hoi Chris,

Trainen van de accu is echt onnodig omdat de Lithium-Ion cellen geen geheugenfuctie hebben het het Batterij mgmt systeem (BMS) de cellen aanstuurt en zorgt dat die bij opladen netjes gevuld en en bij ontladen netjes hun spanning afgeven in de juiste volgorde.

De accu geheel ontladen is eigenlijk een vorm van overtraining en zorgt voor (spier)schade aan de cellen :D

Het enige dat dus nodig is, is een keer goed opladen tot 100% bij kamertemperatuur.

Als de batterij lang niet opgeladen is, bijv, omdat die jaren op de kast gelegen heeft, dan is wat je bij 100% opladen krijgt wat het is.

Lomito

Bericht door Lomito » 08 mei 2018, 23:55

De accu is van oktober 2017 dus de kans dat de accu geheel ontladen is lijkt mij niet zo groot, Overigens ontlaad ik de accu enkele keren tot ca. 5% om direct daarna op te laden tot 100%. Daarmee kan ik gelijk het bereik van de fiets testen bij 95% ontlading. Maar volgens jou is het dus niet nodig om de accu enkele keren tot het uiterste te drijven?

En leuk om gisteren kennis te maken Rob!

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur » 09 mei 2018, 00:26

Ik heb eerlijk gezegd nog steeds geen flauw idee, of het 3x helemaal leeg rijden en weer opladen nou wel of niet aan te raden is, maar ik neig naar: maakt niet uit.

Volgens de Stromer handleiding hoeft het niet. Ik heb bij de levering van mijn ST1 X niet van mijn dealer vernomen dat het moest. Maar toen ik aan diezelfde dealer bij levering van mijn ST2 S vroeg of het nou wel of niet moest, werd mij aangeraden om het wel te doen. Ik weet zelf alleen wat rvaneijk hierboven ook zegt: Li-ion cellen hebben geen geheugen effect.

Inmiddels weet ik wel dat de BMS (Battery Management System) en de lader tot de meest probleemvrije elektronische onderdelen van de Stromer behoren. Ook heb ik nog niemand horen klagen over afname van de accu-capaciteit na een x aantal jaar. Natuurlijk is de verkoop van Stromers pas in het afgelopen jaar serieus ontploft, dus deels zal de tijd het moeten uitwijzen, maar ook op het forum zijn inmiddels genoeg mensen actief die hun Stromer al een paar jaar hebben en die hoor ik niet klagen over de accu-degeneratie.

Het laadgeheimen-topic op het forum heb ik met belangstelling gevolgd, maar ik heb er op basis van voorgaande nog steeds alle vertrouwen in dat de BMS en de lader gewoon doen wat ze moeten doen en ik heb ervoor gekozen om mij er verder niet druk over te maken.

Wel volg ik strikt de richtlijnen uit de Stromer handleiding als het gaat om (langdurige) opslag van de accu.

Voor mij is het 3x helemaal ontladen en weer naar 100% laden een "baat het niet, schaadt het niet"-verhaal, mits je de accu na het leeg rijden binnen een paar dagen weer bij laadt. De BMS zorgt echt wel voor een marge, waardoor leeg rijden tot 0% niet betekent dat de accu ook écht 100%, helemaal, totaal, nada, leeg is, anders zouden de defecte accu's door diepontlading ons en Stromer wel om de oren vliegen.

Lang verhaal kort: ik heb alle vertrouwen in dit zeer specifieke stukje techniek van Stromer en maak me er gewoonweg niet druk om. Ik laad bij naar 100% na het fietsen, sla de accu op bij kamertemperatuur en hou in de gaten dat het laadniveau bij langdurige opslag niet onder de 40% zakt. Dat is alles.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Wiebe
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Wiebe » 09 mei 2018, 01:17

Langdurige opslag ?!?!

Stromeur, 2 dagen is géén langdurige opslag en ik geloof nooit dat jij langer kan zonder Stromer ;p
St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 20000+ and counting.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur » 09 mei 2018, 01:18

True :mrgreen:

Maar ik ga binnenkort (* maar liefst!!) tien dagen op vakantie, en dat is echt heel erg langdurig hoor. Dus
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Tomasj

Bericht door Tomasj » 09 mei 2018, 06:05

rvaneijk schreef:
08 mei 2018, 23:28
Hoi Chris,

Trainen van de accu is echt onnodig omdat de Lithium-Ion cellen geen geheugenfuctie hebben het het Batterij mgmt systeem (BMS) de cellen aanstuurt en zorgt dat die bij opladen netjes gevuld en en bij ontladen netjes hun spanning afgeven in de juiste volgorde.

De accu geheel ontladen is eigenlijk een vorm van overtraining en zorgt voor (spier)schade aan de cellen :D

Het enige dat dus nodig is, is een keer goed opladen tot 100% bij kamertemperatuur.

Als de batterij lang niet opgeladen is, bijv, omdat die jaren op de kast gelegen heeft, dan is wat je bij 100% opladen krijgt wat het is.
Gezien de garantie die Stromer geeft op de fiets, is de batterij wanneer ze leeg is, echt nog niet helemaal leeg. Je kan de batterij dus volgens mij niet geheel ontladen. Enkele keren met de fiets in het begin bijna helemaal leeg rijden zorgt er voor dat de meting van de resterende batterijcapaciteit correct geijkt wordt. De eerste keer dat ik mijn batterij leeg reed, kon ik met de laatste 20% op standje 2 en 1 niet verder rijden dan met 'schijf' van 20% op standje twee/drie . Daarna is de inschatting veel beter geworden.

Maar trainen is dat dus zeker en vast niet.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Lomito

Bericht door Lomito » 09 mei 2018, 08:14

Even resumerend:

- de accu kan gerust tot 0% ontladen worden mits daarna gelijk weer opgeladen omdat 0% op de OMNI in werkelijkheid niet nul is
- volledige ontlading, door de ontladen accu lange tijd niet op te laden, kan schadelijk zijn voor de accu
- de accu in het begin enkele keren naar 0% rijden zorgt dat de weergave van de restcapaciteit beter wordt maar heeft geen invloed op de werking van de accu zelf
- de eerste keer moet de accu volledig opgeladen worden bij kamertemperatuur (ik laat de accu sowieso altijd op bij 17+)

Verder heb ik nog ergens gelezen dat het goed is om accu's die langere tijd niet gebruikt worden niet volledig opgeladen te bewaren maar zo op 70-80%. :bn:

rvaneijk
Veteraan
Veteraan

Bericht door rvaneijk » 09 mei 2018, 09:15

Nice!

Het lijkt erop dat de enige die nu getraind is met nieuw accukennis Lomito zelf is :mrgreen:

Ebiker
Expert
Expert

Bericht door Ebiker » 09 mei 2018, 13:20

Ik zal het straks eens vragen aan de mannen van mijn dealer :av :cool2:
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:

Plaats reactie